Gå til innhold

bekymringsmelding til barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man ringer inn en bekymringsmelding til barnevernet, hvor lang tid vil det da tar før foreldrene meldingen går på blir kontakten. er det vanlig at barnevernet ringer foreldrene dagen etter meldingen kom inn?

Anonymous poster hash: c91a5...5f7
Videoannonse
Annonse
Gjest constance90
Skrevet

Det er sikkert litt annpå alvorlighetsgraden.

Skrevet

Jeg jobber i barnevernet og vi har 1 uke på oss, fra meldingen kommer inn, til å avgjøre om vi skal gå videre med meldingen. Vi har fellesmøte en gang i uka og der blir nye meldinger tatt opp til vurdering. Om vi går videre og oppretter undersøkelsessak har vi 3mnd. (6mnd. utvidet) på oss.

Jeg sender ut brev til foreldrene når det er bestemt at saken skal gå til undersøkelse. Jeg ringer ikke og jeg sender aldri ut brev på torsdag eller på fredag. Det er fordi jeg ønsker ikke at foreldrene skal gå hele helgen, når kontoret er stengt, for å lure på hva dette er for noe. Om foreldrene ønsker å vite noe på forhånd eller ikke kan komme til oppsatt time så skal de få kontakt med meg innen rimelig tid.

For å svare konkret: Det kan gå 1 uke fra meldingen kommer inn og til brev blir sendt ut.

Anonymous poster hash: 3a161...f5f
  • Liker 2
Skrevet

men er det noen som helst muligheter for at dere ringer den det gjelder allerede dagen etter å kaller personen inn på møte?

Skrevet

men er det noen som helst muligheter for at dere ringer den det gjelder allerede dagen etter å kaller personen inn på møte?

Mulig at noen kontorer gjør det slik. Vi gjør ikke det. Første møtet er formelt og foredrene skal ha en skriftlig innkallelse. Vi har rutiner på det.

Jeg ville aldri tatt noe slikt over telefonen. Det er greit at foreldrene får et brev og at de rekker å summe seg før de eventuelt tar kontakt per telefon. En annen ting er at vi vet aldri hvor foreldrene befinner seg om vi hadde ringt. Det er ikke særlig lurt å ringe med en slik beskjed og så står vedkommende i kassakø på Rema, spiser lunsj med en kollega eller står i et åpent kontorlandskap på jobb.

• Liker 3
Skrevet

okei. da er jeg forvirret. det er nemlig en situasjon for noen har ringt inn en bekymringsmelding til barnevernet og dagen etter fikk far telefon fra barnevernet med beskjed om å komme på møte samme dagen. så det jeg tenker på er om noen andre har sendt en bekymringsmelding tidligere så er det helt tilfeldig at det var ca samme tidspunktet kanskje? syntes det virket så rart og ringe å kalle inn til møte allerede dagen etter.

Skrevet

okei. da er jeg forvirret. det er nemlig en situasjon for noen har ringt inn en bekymringsmelding til barnevernet og dagen etter fikk far telefon fra barnevernet med beskjed om å komme på møte samme dagen. så det jeg tenker på er om noen andre har sendt en bekymringsmelding tidligere så er det helt tilfeldig at det var ca samme tidspunktet kanskje? syntes det virket så rart og ringe å kalle inn til møte allerede dagen etter.

Det får han vite på møtet. Han har krav på å få opplest meldingen som kommer inn og om det er kommet inn flere meldinger så skal han ha opplest alle meldingene.

Det kan være mange årsaker til at det kontoret har gjort det sli. Vanskelig å svare på hvorfor. Kan være så enkelt som at de hadde ledig tid og vil snakke med far bare for å få saken ut av verden?

Alle kontorer har ikke samme rutiner så det er ulike måter å gjøre det på.

Skrevet

Jeg fikk telefon fra barnevernet om at det hadde kommet inn en bekymringsmelding, og at jeg hadde et møte med dem en uke senere. Ringte dagen etterpå å spurte om vi kunne fremskynde møtet - selvsagt fordi jeg ble selv veldig bekymret og lurte på hva det kunne handle om. Da sa de, via telefonen da også, at saken allerede var henlagt, men av ren prosedyre måtte jeg inn å lese meldingen som hadde kommet (fikk ikke noe tidligere møte - sikkert fordi det ikke hastet). Syns de skulle gitt den informasjonen i første omgang, jeg kunne jo liksågodt gått en hel uke og bekymret meg for noe som viste seg å bare være en bagatell.

Anonymous poster hash: 9a4e4...363
Skrevet

I sommer sendte en nabo bekymringsmelding inn til barnevernet her. Jeg fikk brev innen en uke om at saken var henlagt og ble ansett som sjikane mot vår familie. Kopi av den anonyme meldingen lå vedlagt.

De ringte meg aldri. Og jeg brukte 2 uker på å få tak i en person der som kunne svare meg på de spørsmålene jeg satt igjen med. For jeg lurte jo selvfølgelig på hva som hadde skjedd.

Anonymous poster hash: 9874e...3b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...