Gå til innhold

Hvor mange epler i eplekake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppskriften jeg har hjemme som er min mors, står det at det skal tilsettes ca. 3 epler i en rundform og 5-6 epler hvis det er i en langpanne, men så nå ei venninne på facebook la ut oppskrift på "sin fantastiske eplekake":

24 epler?! jeg spurte om det skulle være 24 epler eller om det var en skrivefeil, men fikk beskjed om at et var rett, men at man også kunne bruke 12 epler isteden om man ville ha mindre epler..... er den oppskrifta jeg har da hvor det står 3 epler til rundform og 5-6 epler til langpanne feil? oppskriften min må jo i så fall være helt feil!

Eplekake i langpanne
Ingredienser:
6 egg
6 dl sukker
180 gr smør
3 dl h-melk
9 dl hvetemel
4 ½ ts bakepulver

1. Piske eggedosisen.
2. smelt smøret i en kjele så tilsetter du melka som kokes opp og avkjøles, når den er avlkjølt tilsette du eggedosisen.
3. Til sett resten av det tørre og rør den sammen til en deig
4. så heler du røra i en langpanne
5. skrell eplene og skjær opp ca 24 epler i båter som dyttes ned i deigen.
6. Strø deretter kanel og sukker over deigen.
7. sett langpannen i en for varmet ovn. 180 grader i midten stekes i ca 45 minutter.

Anonymous poster hash: 4112e...63d
Videoannonse
Annonse
Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Kanskje det skulle stått 2-4 epler? ;)

Skrevet

nå har jeg bare kjøpt 5 epler som jeg skulle bruke i langpanne, men nå må jeg tydeligvis tilbake på butikken og kjøpe 19 epler til ifølge min venninnes oppskrift.

Anonymous poster hash: 21e72...0a7
Skrevet

nei, hun sier det skal være 24 epler, men at sist hun lagde brukte hun 12 epler

Skrevet

Eller kan det være 24 eple-båter? 24 epler var jo ekstremt mye da

Skrevet

nå har jeg bare kjøpt 5 epler som jeg skulle bruke i langpanne, men nå må jeg tydeligvis tilbake på butikken og kjøpe 19 epler til ifølge min venninnes oppskrift.

Har aldri vært borti en liknende oppskrift. Selv pleier jeg å bruke alt fra 2-5, ut fra størrelsen. Men 24 kan det vel umulig være plass til?

Skrevet

jeg reagerte på at det ikke engang er plass til 24 epler i en langpanne, så jeg spurte om det var eplebåter det var snakk om... fikk beskjed om "du skjærer 24 grønne epler opp i ca 8 båter hvert eple".

Skrevet

hun er så påståelig om at det skal være 24 epler at det nesten hadde vært gøy å skrelle og skjære opp 24 epler og servere det til henne...

• Liker 2
Skrevet

jeg reagerte på at det ikke engang er plass til 24 epler i en langpanne, så jeg spurte om det var eplebåter det var snakk om... fikk beskjed om "du skjærer 24 grønne epler opp i ca 8 båter hvert eple".

Ikke å anbefale om du vil at kaka skal være god. Ut fra oppskriften du har lagt ved, ville jeg gått for maks 6 epler. Det skal jo være noe kake igjen oppi der også :fnise:

Skrevet

En annen ting, er dette ei venninne som kunne ha tullet med deg om oppskriften, bare for gøy?

Skrevet

En annen ting, er dette ei venninne som kunne ha tullet med deg om oppskriften, bare for gøy?

nei det er ikke det, hun har en matblogg på face hvor hun legger ut oppskrifter til mat hun har laget. Hun har lagt alle venner og familie til i gruppen og poster nye oppskrifter flere ganger i uken..

Da jeg sa at de andre oppskriftene jeg fant bare inneholdt 5-6 epler sa hun at det ble iallefall for lite siden man skal dekke hele bunnen med epler og hele toppen med epler og ha "røra" i midten, men at hun hadde brukt mellom 12-15 epler sist og det var nok.

Skrevet

Selv 12-15 epler høres mye ut. Jeg bruker som regel 4-6 epler. Som C'est la vie skriver; du skal jo ha plass til røre også :)

Skrevet

Når man lager eplekake, så må jo eplene være kjempe sure og jo flere epler du får plass til, jo bedre blir kaka. Når det er sagt, så skal det være plass til røre. På en springform på 28 cm, bruker jeg ca 5 epler. Flere dersom eplene er små i størrelse. Danderer de tett.

Skrevet

24 epler... Det blir fort 6 - 8 kilo. Håper du har stor komfyr. ;):vin:

Skrevet

Det må være snakk om 2-4 epler. Jeg pleier å bruke 3 til min eplepai, og da ligger eplebåtene tett...

Skrevet

24 epler... Det blir fort 6 - 8 kilo. Håper du har stor komfyr. ;):vin:

:fnise:

Du må ikke lage en eplekake på seks til åtte kilo. Hold deg til opp mot seks epler, eller finn en annen oppskrift enn den du har fått av hun venninna di. Eplekakene smaker vel ikke så forskjellig fra hverandre? Kanskje du har laga eplekaka allerede?

Skrevet

:fnise:

Du må ikke lage en eplekake på seks til åtte kilo. Hold deg til opp mot seks epler, eller finn en annen oppskrift enn den du har fått av hun venninna di. Eplekakene smaker vel ikke så forskjellig fra hverandre? Kanskje du har laga eplekaka allerede?

Hun kan jo bruke oppskrifta, men bruke så mange epler hun føler hun trenger.:P

Skrevet

Hun kan jo bruke oppskrifta, men bruke så mange epler hun føler hun trenger. :P

Ja visst. Det må jo være den beste idéen :biggrin:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...