AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #1 Skrevet 17. september 2014 jeg har hele foreldreansvaret alene. barnefar har samvær en time en gang annenhver mnd. (med tilsyn) jeg har nektet å oppgi barnets person nr. og hvor h*n oppholder seg. han er ikke registrert far enda, men sier han vil gjøre dette hvis han "finner ut hvordan man gjør det(...)" Barnet går ikke i barnehagen, men har vært en del på sykehus og til forskjellige utredninger. Jeg trodde jeg hadde rett til å holde igjen alle opplysninger som person nr, oppholdssted, journaler og resultater av utredning samt hva legene har kommet frem til på sykehuset og hvordan helsa til barnet er. Det gjelder ikke liv og død eller en potensiell dødelig sykdom. Men igår leste jeg at forelderen selv uten foreldreansvar har plikt til opplysninger om barnet? men finner ingen forklaring på hva slags opplysninger dette gjelder? Kan ha i praksis ringe barnehagen når barnet begynner og spørre de hver eneste dag hva h*n har gjort osv? Har han rett til å få vite hvor barnet er til en hver tid? har han rett på journal utskrifter og å få beskjed hver gang barnet er hos lege? Må han få vite om evt problemer barnet måtte ha i fremtidig barnehage? for eks krangling med andre barn over tid? Hva skjer hvis jeg nekter å gi opplysningene? Spiller det inn at han ikke får ha samvær alene, men må ha en fag person med som tilsyn? Skal sies at jeg er direkte redd denne personen og jeg ser på han som en potensiell fare for barnet både direkte, men og gjennom hans påvirkning på meg. teller dette ? mener og å ha lest at en forelder kan bli fradømt denne rettigheten. men da kreves kanskje rettssak? takker dere for svar Anonymous poster hash: 5585c...339
Chloe- Skrevet 17. september 2014 #2 Skrevet 17. september 2014 Jeg vet ikke svarene om opplysnigsplikten, men stusser over at han ikke er registrert far enda. Betyr det at barnet ditt står opplyst som "far ukjent"?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #3 Skrevet 17. september 2014 Han har vel kun rett til innsyn dersom han har delt foreldreansvar ovenfor barnet. Utover det har du ingen plikt til å opplyse vedkommende om dette. Han er ikke en gang registrert som far, om jeg forstod det rett? Anonymous poster hash: c86c6...916
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #4 Skrevet 17. september 2014 Hvorfor skal han ikke få vite om disse tingene? Anonymous poster hash: b689c...05e 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #5 Skrevet 17. september 2014 nei han er ikke registrert far, så far står offisielt som ukjent men navnet hans står nevnt av meg bl.a. i svangerskaps papirene. hans underskrift trengs på skjemaet om erkjennelse av farskap men dette er vanskelig for han å få tak i. Det jeg leste i brosjyren var at også en far/mor uten noe foreldreansvar hadde rett til opplysninger, med mindre noe annet er bestemt (ved dom?) til deg som spurte hvorfor: Jeg ønsker ikke at han skal få opplysninger fordi han er ikke en del av livet til meg eller barnet, han er en trussel for meg og min sterke redsel for han går dessverre utover min væremåte noe som barnet vil merke negativt. Dessuten lever han av og på i rus og har ingenting i nærheten av barnet å gjøre noe systemet er enig i i og med at det kreves tilsyn under samvær og at samvær er såpass sjeldent. da blir det også feil om han skal vite hvor vi er og vite alt som foregår i livet til barnet. hadde han vært en reel del av fremtiden til barnet ville saken vært en annen. jeg ønsker ikke at han skal vite hvor barnet er i frykt for at han dukker opp for å hente h*n med tvang. alt i alt fordi jeg vil ha han lengst mulig livet til barnet som mulig (så lenge han lever på den måten og oppfører seg som han gjør per idag) Anonymous poster hash: 5585c...339
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #6 Skrevet 18. september 2014 Man kan absolutt ha rett til informasjon uten foreldreansvar. Dere får evt lese om hva "foreldreansvar" innebærer, for det er vanlig å blande kortene her. Så lenge mor tilkjennegir ham som far, vil han jo ha alle rettigheter til informasjon dersom han evner å søke dette. Men mye tyder på at han har store begrensninger/utfordringer. Men viktig er det at det er hovedomsorgspersonen skal vurdere hva nødvendig info er! Jeg synes du skal fortelle han akkurat så mye som du selv ønsker å fortelle, TS. Din plikt til å beskytte barnet etter beste evne går foran hensynet til far her Anonymous poster hash: dd0da...9d3
Gjest Blondie65 Skrevet 18. september 2014 #7 Skrevet 18. september 2014 Står barnet oppført med "far ukjent" i fødselsattesten men BF har likevel samvær? Hva er dette for rot? Dersom ikke far forlanger å bli oppført som far i fødselsregisteret så har far faktisk ungen rettigheter. Men det har ikke du heller i forhold til bidrag. Dersom far derimot står oppført men du har foreldreansvaret alene (i motsetning til delt) så har far ikke krav på annet enn det du gir han. Dersom du ønsker å endre denne statusen fra delt til alene så må du gå rettens vei eler få han til å signere. Men jeg gjentar: en person som ikke står oppført som biologisk far på barnets fødselsattest har ingen rettigheter overfor barnet.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #8 Skrevet 18. september 2014 Han er på vei til å registrere seg som far da i sitt eget tempo. Men nav har visst allerede begynt med barnebidrag og innhenting av opplysninger om far. Selvom han ikke er offisielt registrert. Nå virket det uansett som om nav skal forskuttere bidraget. Barnevernet var ikke helt enig i at far ikke hadde rettigheter om han ikke var offisielt registrert så lenge jeg har samtykket uoffisielt at han er faren. Så venter på skriftlig svar på det fra advokat. For høres mer riktig ut som nevnt av blondie at han ikke har rettigheter/plikter om far er "ukjebt" på skatteetaten står det uregistrert far / ingen far registrert. Jo, jeg kan nekte samvær til han registrerer seg og har tenkt å drøye så lenge som mulig men regner med han får hjelp til dette av Nav/advokat i nærmeste fremtid. Godt å høre at hvilken info skal vurderes av hoved omsorgspersonAnonymous poster hash: 5585c...339
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå