Gå til innhold

Tannbro! Hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal sette inn tannbro for 3 fortenner grunnet ulykke! Har noen erfaring med dette? Tannimplantater er ikke aktuelt siden benet er for skadet.

Er livredd for å sette inn bro, om dette er holdbart, føles som egne tenner og om jeg kan spise hva jeg vil og om det blir pent??

Håper det er noen med erfaring som kan berolige:-(

Hilsen lei seg

Anonymous poster hash: 888ff...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei =)

Hvis benet er skadet, hvordan har du da tenner igjen til å bygge bro på…? Og dessuten, om benet er skadet så kan det fikses og du kan fortsatt få implantater. Hvis ikke din tannlege tilbyr det så ville jeg funnet en ny oralkirurg. Mye av dette dekkes av NAV også.

Men til spørsmålene dine, en bro er veldig holdbar. Den vil etterhvert føles som dine egne tenner og du kan spise nesten hva du vil. (Burde holde deg unna epler, gulrøtter, spareribs osv, hvertfall la være å bite av med fortennene) og det kommer nok til å bli pent! Hvis ikke så klager du og får ny, det skal se veldig naturlig ut.

Jeg selv har kroner på to fortenner, det er jo noe av det samme. Jeg jobber også som tannpleier, så jeg har litt peiling. =)

Anonymous poster hash: c121b...327
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei =)

Hvis benet er skadet, hvordan har du da tenner igjen til å bygge bro på? Og dessuten, om benet er skadet så kan det fikses og du kan fortsatt få implantater. Hvis ikke din tannlege tilbyr det så ville jeg funnet en ny oralkirurg. Mye av dette dekkes av NAV også.

Men til spørsmålene dine, en bro er veldig holdbar. Den vil etterhvert føles som dine egne tenner og du kan spise nesten hva du vil. (Burde holde deg unna epler, gulrøtter, spareribs osv, hvertfall la være å bite av med fortennene) og det kommer nok til å bli pent! Hvis ikke så klager du og får ny, det skal se veldig naturlig ut.

Jeg selv har kroner på to fortenner, det er jo noe av det samme. Jeg jobber også som tannpleier, så jeg har litt peiling. =)

Anonymous poster hash: c121b...327

Takk for svar! er bare rundt de 3 tennene benet er skadet.. Alle de andre tennene er der uten skader så skal lage bro på de. De er sikre på at selv om de bygger opp benet så vil ikke skruene feste seg ordentlig.. De mener bro er absolutt det beste for meg! Men er så redd og bekymret for at jeg får problemer med tennene resten av livet nå:-( tannlegen min er kjempeflink og stoler på henne når hun sier bro. Kan en bro holde mange år? Og hva om den løsner eller om det blir hull i festetennene, og gjør det vondt og iser hver gang man spiser? Kommer jo til å gå å være livredd for at det skal skje noe med den broen hele tiden:-(

Anonymous poster hash: a854d...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt bro i snart 15 år. Det har gått kjempefint, jeg merker ikke noe spesielt med den. Husker at tannlegen min sa at en bro holder ca i 15 år, da jeg fikk satt den inn. Så spurte jeg nylig tannlegen om jeg kunne forvente at den ramlet ut eller noe, siden jeg har hatt den i ca 15 år allerede. Nei, ikke noe slikt, sa han. Men man kan oppleve at tannkjøttet /gommen (?) endrer litt på seg, slik at broen ikke blir stående like elegant i munnen som da man først satte den inn.

Vi vurderte først å få satt inn implantat, i stedet for bro. Men da viste det seg at benet i kjeven var for tynt/porøst, så det turde de ikke. Dermed ble det bro.

Har ikke kjent noen ising, og festetennene er helt fine, dvs. de ble jo filt helt ned og satt på nye kroner på (selv om de var helt friske i utgangspunktet) for å bære broa. Så jeg er litt usikker på om det går an å få hull i dem i det hele tatt.

Anonymous poster hash: b26c2...687
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt bro i snart 15 år. Det har gått kjempefint, jeg merker ikke noe spesielt med den. Husker at tannlegen min sa at en bro holder ca i 15 år, da jeg fikk satt den inn. Så spurte jeg nylig tannlegen om jeg kunne forvente at den ramlet ut eller noe, siden jeg har hatt den i ca 15 år allerede. Nei, ikke noe slikt, sa han. Men man kan oppleve at tannkjøttet /gommen (?) endrer litt på seg, slik at broen ikke blir stående like elegant i munnen som da man først satte den inn.

Vi vurderte først å få satt inn implantat, i stedet for bro. Men da viste det seg at benet i kjeven var for tynt/porøst, så det turde de ikke. Dermed ble det bro.

Har ikke kjent noen ising, og festetennene er helt fine, dvs. de ble jo filt helt ned og satt på nye kroner på (selv om de var helt friske i utgangspunktet) for å bære broa. Så jeg er litt usikker på om det går an å få hull i dem i det hele tatt.

Anonymous poster hash: b26c2...687

Å nå ble jeg litt lettet! Men kan jeg spørre om litt mer? Er det fortenner du og har bro på og er det flere tenner du manglet? Kan du spise alt? Hørt man omtrent ikke kan spise sukker når man får bro?? Og må være hypernøye på hygiene rundt broa! Slitsomt å ikke kunne fungere normalt bare fordi man må ha bro:-( sitter broa under tannkjøttet eller er det mellomrom der? Tusen takk for svar!:-)

Anonymous poster hash: a854d...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...