Gå til innhold

Agurker, tomater og paprikaer...

Gjest Kajsa-krabat

Anbefalte innlegg

Gjest Kajsa-krabat

Jeg bare lurer på hvordan dere oppbevarer slike grønnsaker? Noen hevder de skal ligge kjørlig...da opplever jeg ofte at agurken blir bløt og vassen ganske fort, andre mener de skal oppbevares på benken etc....men da tørker de jo litt...eller skal man bruke plast over??

Hvordan bevare agurk, tomat og paprika best???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lærte på bama kurs at de skal ligge kaldt. tror faktisk det står anb temp på agurken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Paprika har jeg i kjøleskapet. Tomater og agurk smaker best om de ligger i romtemparatur synes jeg. Er jo bare å skjære bort det tørre på agurken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppbevarer alt i kjøleskap (nederst), jeg foretrekker tomaten kald og hard istedet for myk og ekkel. Har aldri opplevd at agurken blir vassen, tvert i mot varer den mye lenger i kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

Jeg oppbevarer også alle tre i kjøleskap. Dersom du legger agurken på glasshylle kan den ha en tendens til å bli dårlig, men legges den på rist så holder den seg fint i kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frukt.no har en radioreklame nå hvor de sier at agurken smaker best fra kjøkkenbenken og ikke i kjøleskap.

Da tenkte jeg "dah!" selvsagt. Smaken forsvinner når det er kaldt.

Vi oppbevarer salat i kjøleskap, ellers er tomater og andre grønnsaker - også paprika - på kjøkkenbenken.

Vi kjøper det jo for å spise, så det blir uansett ikke liggende i ukesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppbevarer alt i kjøleskap fordi jeg syns de holder seg best der. men hvis jeg skal lage en salat, så tar jeg grønnsakene ut litt før, hvis ikke smaker det ikke like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agurk har jeg sluttet med, bruker squash heller. Den oppbevarer jeg i kjøleskapet sammen med paprika.

Når jeg kjøper tomater velger jeg de som er minst modne og lar de ligge i vinduskarmen. Da får de mer smak. Syns ikke iskalde tomater er noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agurk og tomater bør oppbevares en plass der det er ca. 8-12 'C, svalrom. Men siden folk flest har kjøleskap som er 4'C er dette det beste alternativet med tanke på lagring. Men når man tenker på smak så er den som andre sier best når den er romtemperert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tomatene holder seg faktisk bedre utenfor kjøleskapet, oppdaget jeg nettopp, så jeg tenkte å eksperiementere litt med oppbevaringssted på alle disse fremover. de liker jo også å ligge mørkt, så brødboksen kan kanskje brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Mener jeg har lest at tomater ikke skal lagres sammen med andre grønnsaker eller frukter, pga. et enzym som gjør at de blir fortere overmodne.

Skal ikke sverge på dette, altså, men er det noen som har peil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tomater utenfor, og prøver å få til å la agurken ligge ute også siden den vistnok smaker bedre og holder bra utenfor også.

jordbær skal heller ikke i kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...