Gå til innhold

Posten! Toll! HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sikkert helt paranoid nå, men her er saken.

Jeg har bestilt noen smykker fra England som de har sendt som "gave", men de har sendt det fra bedriftsnavnet. Verdien er under 1 000,-.

Jeg får følgende sporing:

Hendelse Tid Sted
Sendingen er under importbehandling.
17.09.2014 11:56 1470 LØRENSKOG
Sendingen er ankommet mottakerlandet
15.09.2014 13:28 OSLO LETTER CENTER
Sendingen er sendt fra avsenderland
11.09.2014 09:30 LANGLEY HWDC, Storbritannia

Hva har skjedd???

Anonymous poster hash: 7e90a...6bc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tror ikke på at det er en "gave"! De er jo ikke dumme! Og du har vel betalt med kort...

Anonymous poster hash: d27c7...d0c

Skrevet

Det står også;

Ved behov til mottaker bli kontaktet*

Skrevet

De tror ikke på at det er en "gave"! De er jo ikke dumme! Og du har vel betalt med kort...

Har betalt med kort ja.

Skrevet

Den er tatt ut til fortolling/beregning av merverdiavgift.

Selv om den sendes "som gave" vil pakker bli antatt merverdiavgiftspliktig dersom de kommer fra en bedrift. Noe som også er rett og rimelig i og med at du har bestilt varer fra utlandet med verdi over kr 200.

Posten beregner merverdiavgift og fakturerer deg for denne i tillegg til gebyr for avgiftsbehandlingen. Betal og vær glad, så får du varene dine etter hvert.

Skrevet

At det er merket som gave er ingen garanti i seg selv for at du slipper å betale moms/toll. Særlig ikke når den sendes fra bedrift. Antakeligvis må du betale

Skrevet

Og hvirdan vet du at de har merket det med "gave"?

Det er flere og flere som ikke gjør det fordi de ikke ønsker problemer og når du har betalt med kort så er jo transaksjonen lett å spore.

Skrevet

At det er merket som gave er ingen garanti i seg selv for at du slipper å betale moms/toll. Særlig ikke når den sendes fra bedrift. Antakeligvis må du betale

Men er det slik at jeg bare kan si at det er feil og at jeg kan betale MVA og moms? Får vel ikke noe trøbbel for det?

Skrevet

Jeg tror nok du får noe trøbbel ja.. Dere prøvde jo å lure dere unna!

Skrevet

Men er det slik at jeg bare kan si at det er feil og at jeg kan betale MVA og moms? Får vel ikke noe trøbbel for det?

Jeg tror (merk deg tror) ikke du risikerer noe trøbbel. Det verste som kan skje for deg er vel at de returnerer varene til bedriften, eller at du må betale moms og muligens fortollingsgebyr. Du har strengt tatt ikke gjort noe ulovlig

Skrevet

Du får ikke noe "trøbbel" i forbindelse med dette, men du må betale fortollingsgebyr og mva.

Dersom avsenderen er en bedrift kan ikke pakken gå under "gave".

• Liker 5
Skrevet

For gaver må avsender være en privatperson eller tilsynelatende være en privatperson.

Anonymous poster hash: 25e88...fc9
Skrevet

Jeg tror nok du får noe trøbbel ja.. Dere prøvde jo å lure dere unna!

Nei, hun får ingen trøbbel for dette. Lol...

Du får kanskje en regning på 300-400kr.

• Liker 1
Skrevet

Du får ingen trøbbel for det. Kanskje den til og med slipper unna!

Skrevet

Jeg har fått samme meld " Er under importbehandling" og har samtidig sluppet toll, er ikke alltid de åpner pakken.

Anonymous poster hash: 61caf...3ee

Skrevet

Du er i alle fall heldig at varene blir sendt med posten. Posten har relativt lave gebyrer for tollbehandling.

Skrevet

Det finnes ikke toll på smykker. Så det som vil da skje er at du får et fortollingsegebyr via posten hvis det er de som håndterer det, og du vil få et momskrav på summen inkludert frakt. Hvis selger ikke har merket pakken med kvittering og verdi vil de foreta en skjønnsvurdering eller be deg dokumentere hva du betalte for den. Dette vil være beregningsgrunnlaget.

Angående kommentaren om "rett og rimelig", dette er jeg nok uenig i, men at det er i henhold til loven - det stemmer.

Skrevet

Folkens, den har stått i i samme status over et døgn nå! Tar det så lang tid?

Skrevet

Den ankom jo til Oslo for 3 dager siden...

Skrevet

Tollvesenet er offentlig ansatte. De bruker så lang tid de har lyst til. Så ja.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...