Gå til innhold

bf nekter å skrive under på brudderklæring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått overgangs stønads søknaden i retur. Og barnebidrag fra far på vent. Begge grunnet at jeg ikke har noen brudderklæring å legge frem. Fordi han nekter å skrive under. Han har nektet i 6 mnd nå. Han er også utilregnelig og lever et ustabilt liv med mange risikofaktorer noe jeg har prøvd å forklare nav som grunn på at jeg ikke har brudderklæring. I tilegg har han utsatt meg for en rekke voldsomme episoder som gjør at det er belastende for meg med kontakt med han.

Han trakasserer meg jevnlig per sms men nå har han alså sluttet å svare. Jeg trenger virkelig disse stønadene.

Vi har aldri vært registrerte samboere noe jeg trodde man måtte ha vært for å plikte til å fremlegge brudderklæring.

Hva skal jeg gjøre? Kan jeg få en advokat til å "tvinge" han , asså sende et type brev hvor han får beskjed om å møte i retten hvis han ikke skriver under. Alle vet jo at vi ikke er sammen.. så vet ikke hvor han vil med dette. Han ruser seg også av og på (mest på) sånn at da blir det jo fysisk umulig med mindre jeg ønsker å saumfare alle oslo's parkeringshus. .

får foreldre penger allerede, noen som vet hva jeg kan vente meg i os?

Anonymous poster hash: 44b8f...7d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen ?

Skrevet

Ta kontakt med advokat ja.
Ikke så mye annet å gjøre her, dessverre..

Skrevet

Hvis dere ikke har stått registrert på samme adresse da har du vel foreldreansvar alene?

Da skulle det vel ikke være behov for en brudderklæring...det blir jo helt undøvendig.

Men som Britt Banditt sier, du må nok ta kontakt med advokat, så får hun eventuelt vurdere om det er NAV eller denne eksen din som må presses litt...

Skrevet

Fant dette her

Spesielt om krav til brudd i forholdet og brudderklæring

[Tilføyet 5/13]

Dersom barnets foreldre ikke har bodd sammen, er det ikke et vilkår for stønad etter folketrygdloven kapittel 15 at det er brudd i forholdet mellom dem. Det skal derfor ikke fremlegges brudderklæring i disse tilfellene. Foreldrenes samvær, herunder samvær mor/far/barn sammen, må vurderes i forhold til reglene om aleneomsorg og reglene for når foreldrene anses for å leve sammen,

Dersom ugifte foreldre har bodd sammen, kan stønad bare gis dersom det er brudd i forholdet og partene har flyttet fra hverandre. Søkers opplysninger skal dokumenteres/bekreftes i den grad det er mulig. Selv om det ikke er noe krav i henhold til loven, er det gjennom langvarig praksis lagt til grunn at søkeren i slike tilfeller som hovedregel skal fremlegge en brudderklæring underskrevet av begge parter.

Siden det ikke er noe krav etter loven, kan ikke søknaden uten videre avslås dersom brudderklæring ikke fremlegges. Det vil forekomme tilfeller hvor sakens øvrige opplysninger er tilstrekkelig. I andre tilfeller vil søkeren ha en god grunn for ikke å fremlegge en erklæring underskrevet av den andre av foreldrene, for eksempel fordi vedkommende ikke vil samarbeide eller ikke er tilgjengelig. Det er imidlertid ikke tilstrekkelig at partene har meldt flytting til folkeregisteret.

Saksbehandlers vurdering skal fremgå av saksbehandlingsblanketten dersom brudderklæring ikke er innhentet.

Arbeids- og velferdsdirektoratet har utarbeidet en enkel brudderklæring som er tilgjengelig i skjemaveilederen. Det er lagt vekt på at den skal være anonym slik at bruker kan be om den andre forelderens underskrift uten å røpe hva erklæringen skal benyttes til.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+15-5+Enslig+mor+eller+far.147767.cms

Jeg tolker det som at NAV ikke trenger en brudderklæring, men saksbehandleren tolker det kanskje annerledes. For å få fortgang i saken så må du bare klage på avslaget på OS.

Skrevet

jøss se det :D ! ja har sendt inn ny søknad om os med forklaring, men nå skal jeg jammen ta en tlf etter å ha lest det! tusen takk. saksbehandleren har visst et annet syn på samboere , hehe. vi har jo overnattet en del hos hverandre, men alltid hatt hver vår leilighet og aldri vært registrert samboere, og jeg tviler på at man virkelig kan kalles samboer etter litt overnattinger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...