Gjest Coolaid Skrevet 17. september 2014 #1 Skrevet 17. september 2014 Hva tenker dere om barnedåp og konfirmasjon i Den Norske Kirke ? Lurer på hva som var motivasjonen for at du valgte å døpe ditt barn og/eller at barnet har konfirmert seg. Har du/dere foreldre et kristelig livssyn eller gjør dere dette av tradisjon, eventuelt andre grunner ? Syns det er interessant å finner mer ut av når vi vet at kirken i norge sliter med lave besøkstall, likevel er det vanlig med dåp og kristelige konfirmasjoner ,og kirken får høye besøkstall på bryllup og julaften. Bruker vi kirken når det passer oss ?
Gjest Vinglasset Skrevet 17. september 2014 #2 Skrevet 17. september 2014 (endret) Jeg valgte å døpe mine barn i kirken - de valgte selv å konfirmere seg kirkelig. For meg er det fine tradisjoner som jeg hadde lyst å holde ved. Er ikke "praktiserende kristen" - men jeg har fortsatt min barnetro og jeg synes det er godt å tro på at jeg en gang skal "treffe" mine kjære igjen en gang. Mistet mor og far altfor tidlig - og det er en trøst for meg å føle deres nærvær til tross for at de ikke er hos oss lenger. Jeg velger å tro at de er på et fint sted nå. Jeg tror at det er mer mellom himmel og jord enn det som kan forklares med fornuft. Har derimot bare forakt for mennesker som bruker dette i kommersiell henseende, slik som Prinsesse Märtha, Lisa Williams mfl. De tjener penger på andres fortvilelse og utnytter mennesker i sorg. Endret 17. september 2014 av Vinglasset 4
koldbruna Skrevet 17. september 2014 #3 Skrevet 17. september 2014 Jeg har valgt å døpe mine barn i kirken. Hun eldste valgte å konfirmere seg i kirken,hva den minste gjør er for tidlig å si enda. Vi gjorde det pga tradisjoner. 2
den Skrevet 17. september 2014 #4 Skrevet 17. september 2014 Min datter ble døpt i kriken fordi det var sterke tradisjoner for det på begge sider av familien. Når hun sto konfirmasjon i år så valgte hun det selv fordi hun viste det ville bety fryktelig mye for besteforeldrene og hun ønsket å glede de. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #5 Skrevet 17. september 2014 Eg har valt å ikkje døpa mine born, fordi eg meiner at eg ikkje har rett til å ta eit så stort val på vegne av nokon andre. Eg ynskjer heller å gje dei eit balansert forhold til religion så dei kan velja sjølv seinare. sjølv er eg ikkje kristen og har heller aldri vore medlem i statskirka, så eg trur det hadde vore rart å skulle døpa eigne born då. Kva borna sjølv ynskjer når det kjem til konfirmasjon er litt tidleg å seia enno. Sjølvsagt kan dei velja sjølv når den tid kjem, men eg vonar dei ynskjer å konfirmera seg etter eigen overbevising og ikkje berre etter kva kameratane deira gjer. Anonymous poster hash: 406d8...9cc 8
Pinkee Skrevet 17. september 2014 #6 Skrevet 17. september 2014 Jeg valgte å døpe begge barna mine, fordi jeg ønsket at dem skulle være en del av den norske kirken. Ikke at jeg er en ivrig kirkegjenger, men jeg har et godt forhold til Gud. Konfirmasjon fikk dem velge selv, den ene valgte kirkelig pga pengene, den andre valgte å stå over enhver form, av overbevisning. 2
Arianna Skrevet 17. september 2014 #7 Skrevet 17. september 2014 Vi skal døpe Pjokken i kirken, mye pga tradisjon, og mye pga barnetro som sitter godt igjen enda. Det er også viktig for meg at om han ønsker å konfirmere seg i kirken, så skal han få den muligheten, uten å måtte døpe seg i en alder på 14-15 2
Gjest Coolaid Skrevet 17. september 2014 #8 Skrevet 17. september 2014 (endret) Eg har valt å ikkje døpa mine born, fordi eg meiner at eg ikkje har rett til å ta eit så stort val på vegne av nokon andre. Eg ynskjer heller å gje dei eit balansert forhold til religion så dei kan velja sjølv seinare. sjølv er eg ikkje kristen og har heller aldri vore medlem i statskirka, så eg trur det hadde vore rart å skulle døpa eigne born då. Kva borna sjølv ynskjer når det kjem til konfirmasjon er litt tidleg å seia enno. Sjølvsagt kan dei velja sjølv når den tid kjem, men eg vonar dei ynskjer å konfirmera seg etter eigen overbevising og ikkje berre etter kva kameratane deira gjer.Anonymous poster hash: 406d8...9cc Så flott å lese.Det samme gjelder innlegget til Pinkee.... Og ikke negativt ment mot dere andre som svarer i tråden men her er det en som faktisk har litt tanker og meninger. De fleste andre som har svart i tråden benytter seg av en kirke pga "tradisjoner".... altså en kjekk egoistisk ting å gjøre når man ellers ikke har så store intensjoner om en kristelig livsførsel ? Endret 17. september 2014 av Coolaid
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #9 Skrevet 17. september 2014 Min datter ble døpt i kriken fordi det var sterke tradisjoner for det på begge sider av familien. Når hun sto konfirmasjon i år så valgte hun det selv fordi hun viste det ville bety fryktelig mye for besteforeldrene og hun ønsket å glede de. Er ikke det ganske hykleriskt ? tradisjon og det å tilfredstille familien ? Hva har det med kristen tro å gjøre ? Å konfirmere seg for andre...(og ganske mulig en solid vekst på bankkontoen) Anonymous poster hash: 04eff...993 5
Gjest constance90 Skrevet 17. september 2014 #10 Skrevet 17. september 2014 Fårjeg barn så vil jeg døpe dem i kirken. Jeg er gjerne ikke den mest religiøse personen som finnes men synes det var trygt og godt å vokse opp i kristne sammenhenger. Alikevel vil jeg lære barna om alle religioner slik at når de blir 15 vet de at de har flere valg enn bare kristendom og humanist. 1
hundemamma Skrevet 17. september 2014 #11 Skrevet 17. september 2014 Jeg er gravid nå, og barnet skal ikke døpes i kirken. Jeg syns det er feil å "presse på" noen andre en religion, og hvis barnet selv vil konfirmeres kristelig når h*n er gammel nok til å ta den avgjørelsen, så er det ikke noe problem å døpe seg i voksen alder. Dette er jeg og barnefar enige om, selv om vi har litt press (fra hans side av familien) om å døpe ungen, til tross for at ingen i noen av familiee våres er i kirken annet enn ved dåp, bryllup og begravelse ... Det er mange "kristne" her i landet 3
Gjest Vinglasset Skrevet 17. september 2014 #12 Skrevet 17. september 2014 Så flott å lese.Det samme gjelder innlegget til Pinkee.... Og ikke negativt ment mot dere andre som svarer i tråden men her er det en som faktisk har litt tanker og meninger. De fleste andre som har svart i tråden benytter seg av en kirke pga "tradisjoner".... altså en kjekk egoistisk ting å gjøre når man ellers ikke har så store intensjoner om en kristelig livsførsel ? Så "fint" av deg å ta med i første setning at det ikke er negativt ment. Hva slags forhold jeg har til kirken og gudstro er en personlig sak. Vi har svart i en tråd som du mest sannsynlig har startet kun for å få en unnskyldning til å ytre din fordømmelse for handlinger som ikke er i samsvar med dine egne. Hvorfor i all verden er man mer gjennomtenkte om man velger å IKKE døpe barna sine? 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #13 Skrevet 17. september 2014 Så flott å lese.Det samme gjelder innlegget til Pinkee.... Og ikke negativt ment mot dere andre som svarer i tråden men her er det en som faktisk har litt tanker og meninger. De fleste andre som har svart i tråden benytter seg av en kirke pga "tradisjoner".... altså en kjekk egoistisk ting å gjøre når man ellers ikke har så store intensjoner om en kristelig livsførsel ? Da skjønner jeg ikke hvorfor i helvete du lagde en tråd om emnet, når du tydelig ikke kan repsektere folks valg og mener dette over her er det eneste riktige. Noen folk altså, skulle vært spart for seg selv! Anonymous poster hash: 3da25...1ce 3
umwar Skrevet 17. september 2014 #14 Skrevet 17. september 2014 Jeg ønsker ikke å døpe mitt barn i kirken. Det er tusen grunner til at jeg ikke ønsker det, selv om jeg er religiøs. Det er derimot utrolig viktig for min mann, så derfor lar jeg han ta føringen på akkurat det temaet.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #15 Skrevet 17. september 2014 Man kan være kristen og likevel ikke tenke på religion hver dag. Jeg har døpt barnet mitt fordi det er min oppgave som forelder å rettlede dem inntil de er gamle nok til å ta sine egne valg. Det er mange valg jeg tar for mine barn og det å døpe er et av dem. Anonymous poster hash: 50688...3ae 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #16 Skrevet 17. september 2014 Hva tenker dere om barnedåp og konfirmasjon i Den Norske Kirke ? Lurer på hva som var motivasjonen for at du valgte å døpe ditt barn og/eller at barnet har konfirmert seg. Har du/dere foreldre et kristelig livssyn eller gjør dere dette av tradisjon, eventuelt andre grunner ? Syns det er interessant å finner mer ut av når vi vet at kirken i norge sliter med lave besøkstall, likevel er det vanlig med dåp og kristelige konfirmasjoner ,og kirken får høye besøkstall på bryllup og julaften. Bruker vi kirken når det passer oss ? Vi bruker kirken som det passer oss ja ikke som det ikke passer oss, hvem gjør vel det? Døpt og konfirmert Pga tradisjon. Har vært på sånn navnebakgrunn i regi av hef, og det var veldig upersonlig møljedåp med 209 barn på samlebånd, på et rådhus i sentrum der foreldrene ikke har noen tilknytning. Da syntes vi det er hyggeligere med dåp i den trivelige lokalkirken med 2 dåpsbarn, og en prest som kjenner oss. Barna er forsåvidt konfirmert i kirken også, men det valgte de selvsagt selv. Jeg ser ingenting galt i å gjøre dette selv om vi ikke er personlige kristne, vi er oppvokst i en kristen kulturarv og dette er en del av vår kultur.Anonymous poster hash: 0971a...831 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #17 Skrevet 17. september 2014 Jeg tror på det jeg vil tro på og i den, så innebærer det at får jeg noen gang egne barn, så skal de døpes og så får de velge selv om de vil konfirmeres. Anonymous poster hash: ee9bf...c9a 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #18 Skrevet 17. september 2014 Vi bruker kirken som det passer oss ja ikke som det ikke passer oss, hvem gjør vel det? Døpt og konfirmert Pga tradisjon. Har vært på sånn navnebakgrunn i regi av hef, og det var veldig upersonlig møljedåp med 209 barn på samlebånd, på et rådhus i sentrum der foreldrene ikke har noen tilknytning. Da syntes vi det er hyggeligere med dåp i den trivelige lokalkirken med 2 dåpsbarn, og en prest som kjenner oss. Barna er forsåvidt konfirmert i kirken også, men det valgte de selvsagt selv. Jeg ser ingenting galt i å gjøre dette selv om vi ikke er personlige kristne, vi er oppvokst i en kristen kulturarv og dette er en del av vår kultur.Anonymous poster hash: 0971a...831 Edit: *navnefestAnonymous poster hash: 0971a...831
*Emma* Skrevet 17. september 2014 #19 Skrevet 17. september 2014 Våre barn er ikke døpt (vi hadde heller ingen navnefest el.l) Min mann ønsket ikke at barna skulle døpes. (Han følte det var hyklersk å stå i en kirke å love å oppdra barna i kristen tro når ingen av oss tror spesielt mye på Gud. I tillegg til at han ikke mente det var vårt valg å ta osv. ) Jeg er vel litt sånn indecisive, i forhold til å tro eller ikke...... Hans ønske om å ikke å gjøre det var mer "begrunnet og gjennomtenkt" enn mitt ønske om å døpe fordi det er tradisjon, så derfor valgte vi å ikke døpe. Eldstemann har vært tydelig på at han ikke tror helt siden han var liten. (Vi har selvfølgelig sagt at han kan tro hva han vil, og at ett hvert valg vil bli respektert og støttet hjemme.) Men han har aldri tvilt. Det var derfor helt naturlig for ham å konfirmeres i regi av Humanetisk Forbund nå i våres. Yngstemann har foreløpig sagt at hun tror på Gud. Så det er godt mulig hun vil velge annerledes enn ham - og vil ønske kristen dåp/konfirmasjon. Vil hun det så får hun det naturligvis sånn - men da har hun valgt det selv 1
*Emma* Skrevet 17. september 2014 #20 Skrevet 17. september 2014 Nå spurte du vel i utgangspunktet hvorfor de som valgte kirken gjorde det så sånnsett kan du vel egentlig bare se bort fra mitt svar siden vi ikke har valgt kirken.......(Leste hovedinnlegget litt raskt ser jeg nå.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå