Gå til innhold

Barnevernet - falsk bekymringsmld

Anbefalte innlegg

En nabo der jeg bor har levert inn en bekymringsmelding på meg og samboer med tre konkrete hendelser som aldri har funnet sted. Dette gjelder alvorlig vold mot mor (meg) som aldri har funnet sted.

Den siste uken har vært ett sant helvete, med hastemøter med 30min til 2timers varsel, kontakt med skole, hjemmebesøk osv.. Jeg syns dette er helt tragisk.. Det gjør så innmari vondt! Vi har våre problemer i forholdet- som jeg ville tro alle normale forhold har- men falske meldinger finner jeg meg ikke i. Dette har endt med at jeg og barnefar har måtte flytte fra hverandre, jeg går rundt på tåspissene hjemme og syns det hele er helt tragisk!!

Noen som har noen tips til hva jeg burde gjøre?

Anonymous poster hash: 1d284...229

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/871140-barnevernet-falsk-bekymringsmld/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En nabo der jeg bor har levert inn en bekymringsmelding på meg og samboer med tre konkrete hendelser som aldri har funnet sted. Dette gjelder alvorlig vold mot mor (meg) som aldri har funnet sted.

Den siste uken har vært ett sant helvete, med hastemøter med 30min til 2timers varsel, kontakt med skole, hjemmebesøk osv.. Jeg syns dette er helt tragisk.. Det gjør så innmari vondt! Vi har våre problemer i forholdet- som jeg ville tro alle normale forhold har- men falske meldinger finner jeg meg ikke i. Dette har endt med at jeg og barnefar har måtte flytte fra hverandre, jeg går rundt på tåspissene hjemme og syns det hele er helt tragisk!!

Noen som har noen tips til hva jeg burde gjøre? Anonymous poster hash: 1d284...229

Det blir ingen røyk uten ild!

Så selv om du syns dette er grunnløse beskyldninger så er det tydligvis ikke det for andre.

Flott at noen stiller opp for barna!

Anonymous poster hash: 43a23...7a9

• Liker 7

Dette syns jeg er veldig rart. Det er merkelig at dere velger å flytte fra hverandre på grunn av grunnløse beskyldninger. Du skriver at dere har normale problemer i forholdet, hva er disse ? I tillegg syns jeg det er rart at dere godtar dette. Og hvorfor går du på tåspisser hjemme når du vet at det ikke er skjedd noe kritikkverdig og du eller barna ikke er i fare ?

Hva du bør gjøre? Du brude vel kontaktet advokat og finne ut dine rettigheter i en slik situasjon.

For min del kunne hjemmet mitt vært åpent for barnevernet dersom jeg visste at samlivet var normalt. Da kunne de utredet alt de ønsket, fordi det hadde jo ikke vært noe å finne.

Kan du si mer om hvilke problemer dere har og hvorfor barnevernet reagerer så sterkt ?

Fordi jeg har såpass respekt for både barna mine og barneværnet- at når de anbefaler å gå fra hverandre gjør man vel som dem sier? Jeg har ikke veldig lyst til å "rake ut" med BV!

Vi har kranglet høylytt en gang på kveldstid- ellers krangler vi om hverdagslige ting. Vi hadde trengt en time hos en familieterapaut- ikke under oppsyn av BV- men da jeg foreslo dette for barnevernet ble jeg sett på som "stakkarslig" og manipulert!

Jeg har ingen problem med å åpne hjemmet mitt for BV, de må gjerne komme daglig om de vil- men har noen av dere opplevd det? Og kjent på følsen? Følsen av å mislykkes på falskt grunnlag? At andre tar beslutninger over hode på deg? Fremstiller samboer som psykopat og meg som stakkarslig? Jeg syns det er helt vanvittig hvertfall!

• Liker 2

Annonse

Svogeren min og hans kone ble meldt til barnevernet uten grunn (gal nabo...). De var fortvilet og sjokkerte, og opplevde at BV tok kontakt med skolen til barna, noe som selvfølgelig var både flaut og fortvilende. De ble også oppsøkt hjemme, barnevernet kom på døra.

Men etter at sjokket hadde lagt seg, var de jo med på tanken om at barnevernet må sjekke ut opplysningene, uansett hvem som melder og hvorfor. Så selv om det var aldri så ubehagelig og føltes helt meningsløst, så klarte de å holde hodet kaldt og samarbeide. Og siden det ikke fantes hold i bekymringene, så sjekket barnevernet dem raskt ut av saken. Det er jo ikke som om de leter etter familier å få inn i systemet, her vi bor er barnevernet svært overarbeidet og hver sak som kan legges bort er en bonus. Men jeg tror det var viktig at de forholdt seg rolig og samarbeidet, og ikke tok konflikt- eller konfrontasjonslinjen. BV gjør jobben sin, og når de får en melding om at noe er fryktelig galt i en familie, så må de jo se på saken. Klarer dere å få fram at beskyldningene er grunnløse og at barna har god og stabil omsorg, tror jeg dette går greit for dere også, selv om det oppleves som vondt og urettferdig.

Anonymous poster hash: e64ec...8c1
  • Liker 3

Fordi jeg har såpass respekt for både barna mine og barneværnet- at når de anbefaler å gå fra hverandre gjør man vel som dem sier? Jeg har ikke veldig lyst til å "rake ut" med BV!

Vi har kranglet høylytt en gang på kveldstid- ellers krangler vi om hverdagslige ting. Vi hadde trengt en time hos en familieterapaut- ikke under oppsyn av BV- men da jeg foreslo dette for barnevernet ble jeg sett på som "stakkarslig" og manipulert!

Jeg har ingen problem med å åpne hjemmet mitt for BV, de må gjerne komme daglig om de vil- men har noen av dere opplevd det? Og kjent på følsen? Følsen av å mislykkes på falskt grunnlag? At andre tar beslutninger over hode på deg? Fremstiller samboer som psykopat og meg som stakkarslig? Jeg syns det er helt vanvittig hvertfall!

Av problemer har vi følgende: gjeld på "gammel morro" fra samboer, jug ang damer og han har mistet førerkortet men dette kan nå tas opp igjen.

Det virker som om det ligger en del mer bak situasjonen enn en bekymringsmelding på oppdiktet grunnlag.

Ingen går fra en samboer som de er glad i fordi noen andre finner det for godt. Det virker som om dere lever et veldig uryddig liv med drama og konflikter. Det kan være derfor at BV har anbefalt at dere går fra hverandre. BV kan heller ikke bestemme at dere ikke går i familieterapi.

Har dere tidligere hatt kontakt med barnevernet før dette skjedde ? Og hvordan er jobbsituasjon, hvem er i jobb, utdanning, osv ?

Endret av Coolaid

Skaff deg en advokat som kan gi deg råd. En som har erfaring fra slike saker. Så slipper du å ta flere dårlige valg som å flytte fra samboeren din fordi barnevernet sier det.... Men nå tar jeg for gitt at barna deres ikke blir utsatt for konfliktene deres og naboen dermed har rett i å bekymre seg.

Dersom det jevnlig er høyt konfliktnivå så er ikke dette sunt for barna deres. Høres ut som familieterapi er lurt. Er du skråsikker på at du ikke lar deg behandle dårlig? Han lyver om damer? Gammel moro? Mister lappen? Høres ikke ut som en solid type og man lurer på hvordan han er personlighetsmessig...

Anonymous poster hash: b434b...fc3

• Liker 1
Gjest Blomsterert

Tror ikke det kan være så mange som kontakter barnevernet bare fordi de får lyst til å skape problemer.

I så fall er det sannsynligvis ekser eller andre en kan ha en konflikt gående med.

Reagerer litt på at barnevernet ba dere flytte fra hverandre?

Ser også at mannen din har (hatt)det litt problamatisk med ting.

Vi får jo litt lite opplysninger her,så vi har jo "bare"din påstand om at meldingen var grunnløs.

Skjønner likevel at det er en veldig ubehagelig situasjon!

Jeg har ingen problem med å åpne hjemmet mitt for BV, de må gjerne komme daglig om de vil- men har noen av dere opplevd det? Og kjent på følsen?

Jupp, har opplevd å få barnevernet på besøk på grunn av løgn og fandenskap. Selvfølgelig åpnet jeg døra for dem, så de kunne se med egne øyne at vi hadde en helt normal familiesituasjon. De kom, så på samspillet vårt, mine ressurser og ungenes situasjon, og vi ble raskt sjekket ut av saken. Konklusjonen var at bekymringsmeldingen som ble sendt inn, var taktisk betinget og helt ubegrunnet.

Min konklusjon av det hele, er at jeg er veldig glad vi har et barnevern, så nødvendige tiltak kan settes inn for de barna som ikke har det bra hjemme :)

• Liker 5

Det beste dere kan gjøre på dette tidspunktet er jo å samarbeide med dem. Som noen andre i tråden sier, hvis det ikke finnes noen holdepunkter for de anklagene som er satt frem så vil jo heller ikke barnevernet finne noe. Barnevernet er pliktig å undersøke de bekymringsmeldingene de får og godt er jo det, det viser bare at de gjør jobben sin. Enhver mishandler av enten kone/mann eller barn kan jo komme med den samme påstanden som dere, at beskyldningene er grunnløse. Hva ville skjedd da om barnevernet bare trakk på skuldrene og lot bekymringsmeldingen ligge?

Som sagt, samarbeid med dem og kanskje bruk dette som en gylden mulighet til å ta tak i de samlivsproblemene dere måtte ha selv om de ikke er materiale for barnevernet. Noe må jo vedkommende ha merket seg som tydeligvis var nok å gå videre med for fullstendig falske beskyldninger til barnevernet kun satt frem for å ødelegge vil jeg tro forekommer, men heller sjeldent.

• Liker 1

Annonse

Det virker som om det ligger en del mer bak situasjonen enn en bekymringsmelding på oppdiktet grunnlag.

Ingen går fra en samboer som de er glad i fordi noen andre finner det for godt. Det virker som om dere lever et veldig uryddig liv med drama og konflikter. Det kan være derfor at BV har anbefalt at dere går fra hverandre. BV kan heller ikke bestemme at dere ikke går i familieterapi.

Jeg traff en dame på mødrehjem som fikk valget, av barnevernet, enten å gå fra sin mann som drev med noe kriminelle greier (blant annet svindel) eller å få barna plassert i fosterhjem.

Anonymous poster hash: 5b78e...460

Ba barnevernet dere faktisk om å flytte fra hverandre etter bare en uke?

Da kan jeg ikke tro at det ikke var noe snusk.

Uansett bør dere se mulighetene dere kan få med hjelp fra dem. Det er mange skrekkhistorier om BV, men BV kan være til veldig god hjelp på mange måter. De er her for å hjelpe familier, og det kan faktisk komme mye bra ut av å ha kontakt med dem.

Det blir ingen røyk uten ild!

Så selv om du syns dette er grunnløse beskyldninger så er det tydligvis ikke det for andre.

Flott at noen stiller opp for barna!

Anonymous poster hash: 43a23...7a9

Det blir ingen røyk uten ild... men når naboen brenner er det dumt at det er TS som blir slukket...

Anonymous poster hash: c360d...208

Annonse

Veldig dumt om du er helt ærlig og at bekymringsmeldingen er grunnløs. Håper du er helt ærlig med deg selv og barnevernet, for din skyld og barna. Ei jeg kjenner mistet barna fordi hun nektet å flytte fra ektemann nr to, og han var voldelig. Ikke før han havnet i fengsel pga vold mot henne så innså hun at han ikke var noe å samle på. Mora hennes hadde vært vitne til at mannen klikka og banka henne, og mora måtte overtale henne til å anmelde. Hun fikk ikke barna tilbake da de bodde hos sin biologiske far langt unna og hadde allerede bodd der i noen år, mens hun var alene med mannen og ble slått nesten daglig. Håper du er ærlig om at du ikke ble slått.

Anonymous poster hash: 87ce1...3be
  • Liker 1

Ja, bv kan sette som betingelse at mor går fra barnefar for å ikke bli fratatt barn/a. Hadde gjort det uten å tenke meg om dersom bv ba meg om noe slikt, så skjønner ts gjodt.

Anonymous poster hash: 4493d...868

Dette høres helt urimelig ut.

Jeg har selv vært utsatt for alvorlige anklager og meldt til BV (min x meldte min samboer for dette).

Anklagene gikk på seksuelt misbruk!!

Jeg viste det var tull og oppspinn, og ga klar beskjed om at vi ble boende sammen mens de/BV etterforsket saken. Dette fordi vi trengte den vanlige stabiliteten rundt oss (barnet).

Litt ugreit syns BV det var, men de "godtok" dette, etter div samtaler, hvor de fikk høre min side av saken.

Vår sak gikk langt (innvendig undersøkelse, politiavhør OG dommeravhør) og varte i 6 mnd. Men jeg ga ikke etter av den grunn. Jeg trengte min samboer for å komme meg gjennom det helvete som vi faktisk opplevde.

At du har "kastet han ut" syns jeg virker som er rart beslutning. Enten har dere mange ugler i mosen, eller så er du glad for å få han ut av huset med "lovlig" grunn. Det er ingen grunn til å splitte opp en familie, når du vet det ikke er noe å sette fingeren på. Kan ikke skjønne at du har fått det alternativer framlagt fra BV. Skaff deg en ryggrad!!

Ja, bv kan sette som betingelse at mor går fra barnefar for å ikke bli fratatt barn/a. Hadde gjort det uten å tenke meg om dersom bv ba meg om noe slikt, så skjønner ts gjodt.

Anonymous poster hash: 4493d...868

Da er det andre spesielle grunner til det, ikke en vanlig familiekrangel klage fra naboen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...