AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #1 Skrevet 17. september 2014 Under dagens trening på hundeklubben står jeg og min hund å trener ulike lydighets momenter. Da en annen hund i hundeklubben brått kommer fra ingen steder og sitter i nakken på hunden min uten at jeg rekker å reagere for å avverge situasjonen. Hunden biter seg godt fast i min hund, og slipper ikke før jeg virkelig tar tak i den, reaksjonen da var å hive seg på meg og bite. Bittet var av mindre karakter, men såpass kraftig at jeg har fått punktering av huden, tydelige hull hvor hjørnetennene traff, kraftige blåmerker og hevelser rundt bitt stedene. Hunden var fullstendig klar over at jeg var der, og den gikk inn for å bite meg. Hele hendelsen var uprovosert. Hunden som bet befant seg inne i treningslokalet hvor eier trodde hun hadde lukket døren. Hunden som bet har en lang historie med å angripe andre hunder uprovosert. Og eier vet godt at hunden er agressiv mot andre hunder. Min mening er at det da ikke er godt nok å tro at døren er godt nok lukket, man skal vite det med 110% sikkerhet at hunden er forsvarlig sikret. Kan tas med at meg og min hund befant oss utendørs, og var ikke synlig for den andre hunden før den kom ut døren med både på slep uten eieren sin. Jeg kjenner jeg synes hele situasjonen er vanskelig. Vi er en liten klubb, og jeg ønsker ikke lage problemer. Men samtidig, det er ikke greit at en hund biter uansett hvor lite skadeomfang det er. Det er flere barn som trener i klubben, og mange hunder av små raser. Hva hadde blitt utfallet om den aktuelle hunden (som er av mellomstor rase) hadde angrepet en hund som stod sammen med ett barn, eller en liten rase? Kjenner jeg er bare veldig usikker på hvordan jeg skal håndtere situasjonen. Skal man lage retningslinjer som aktuell hund om den skal fortsette å trene hos oss, at det skal sitte i bilen utenom når den trenes på lukket område uten andre hunder. Bruk av munnkurv når den må passere andre på vei inn/ut? Bannlyses fra all trening? Anmeldelse og avlivingsbegjær? Hunden har som nevnt historikk på angrep på andre hunder, så dette er ikke nytt. Men bitt på menneske har den så vidt jeg vet ikke gjort før. Min hund kom forøvrig fint fra det uten skade, om psyken har fått en knekk vil tiden vise.Anonymous poster hash: 1c347...766 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #2 Skrevet 17. september 2014 Jeg ville tatt kontakt med lederen for klubben og forklart situasjonen og krevd at noe blir gjort med hunden. Du og andre medlemmer skal føle seg trygge når dere er på trening. Kreve at hunden har munnkurv under trening er jo en ting som kan fungere og er det mildeste. Da kan alle føle seg trygge. Dette skal ikke skje på en hundeklubb... Anonymous poster hash: af377...1b5 1
Gjest Blomsterert Skrevet 17. september 2014 #3 Skrevet 17. september 2014 Hvis dette har skjedd flere ganger burde den så som minstekrav ha munnkurv! Enig med vekdommende over : Dette skal ikke skje. Enda godt det gikk bra med deg og hund!
Gjest Snuppi Skrevet 17. september 2014 #4 Skrevet 17. september 2014 (endret) Bra at du og hunden din ikke ble mer alvorlig skadet. Den hunden burde så absolutt ikke vært det. Hva tenker egentlig eieren om en hund som er ustabil og truende til å gjøre skade på andre mennesker og dyr?? Kjenner at jeg blir helt matt av slike tafatte folk! Jeg ville tatt det opp med lederen i klubben da dette ikke er akseptabelt. Om ikke eier skjønner problemstillingen, ville jeg påminnet h*n om hundeloven og at dette kan meldes til politiet. Eier må ta ansvar for hunden sin! Endret 17. september 2014 av Snuppi
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #5 Skrevet 18. september 2014 Ta det opp med klubbledelsen. Neste gang hunden biter, kan offeret være en unge og bittsted strupen... Anonymous poster hash: 5b192...643
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå