AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #1 Skrevet 17. september 2014 Hei Jeg ser mange her sier barn som oppfører seg krakilske, biter slår er slemme mot andre stjeler leker osv, ikke er skyld i det selv men at det skyldes dårlige kår . Hvordan kan da voksne som begår kriminalitet begår vold mot andre osv være skyld i handlingene deres? Hvis man formes etter miljø/dårlig oppvekstkår åssen kan man da si at den voksne burde vite bedre dersom han ikke vet annet å hvordan kan man da straffe vedkommende eller dømme han/henne dersom Han/henne bare gjør det som føles naturlig i han/hennes oppfatning av verden? Jeg prøver ikke å forsvare onde handlinger begått av voksne mennesker, jeg var bare i det filosofiske hjørnet å tanken slo meg. Anonymous poster hash: b4c14...945
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #2 Skrevet 17. september 2014 Hei ts! Du er en drittkjerring og jeg håper du lever ulykkelig alle dine dager. Dette har jeg rett til å si fordi jeg hadde en dårlig oppvekst og det er ikke min feil. øøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøh.............. Ja, vi ser alle poenget. Anonymous poster hash: 3ae67...851
Modeus Skrevet 17. september 2014 #3 Skrevet 17. september 2014 Hei ts! Du er en drittkjerring og jeg håper du lever ulykkelig alle dine dager. Dette har jeg rett til å si fordi jeg hadde en dårlig oppvekst og det er ikke min feil. øøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøh.............. Ja, vi ser alle poenget. Anonymous poster hash: 3ae67...851 Ja hvis du hadde møtt meg i virkeligheten å det hadde vært noe med meg som hadde mint deg på eller gitt deg flashback på den dårlige oppveksten din å du automatisk hadde hatet meg uten å virkelig kjenne meg åssen kunne jeg klandra deg får at du tenkte jeg var en drittkjerring?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #5 Skrevet 17. september 2014 Ja hvis du hadde møtt meg i virkeligheten å det hadde vært noe med meg som hadde mint deg på eller gitt deg flashback på den dårlige oppveksten din å du automatisk hadde hatet meg uten å virkelig kjenne meg åssen kunne jeg klandra deg får at du tenkte jeg var en drittkjerring? Da vil jeg si at en del år med terapi hadde vært på sin plass, ellers kan en jo ikke gå ut i samfunnet. Anonymous poster hash: 3ae67...851
Modeus Skrevet 17. september 2014 #6 Skrevet 17. september 2014 (endret) Da vil jeg si at en del år med terapi hadde vært på sin plass, ellers kan en jo ikke gå ut i samfunnet. Anonymous poster hash: 3ae67...851 Det er jeg enig i. Jeg bare lurte siden mange sier det er Aldri ungen sin skyld men ungen blir jo voksen en gang å det er ikke gitt at man lærer seg normer å skikk uten videre så hvordan kan man legge skyld på den voksne? Den egentlige grunnen til at jeg lurer er at jeg kjenner noen folk som har havna utpå å begår kriminalitet å voldshandlinger mot andre ruser seg osv, noe jeg avskyr, å jeg hører folk si f.eks han burde vært låst inne for alltid eller han burde vært skutt så var vi kvitt han men han var også den ungen som beit å stjal leker å bølla med andre barn så hvorfor er det okey å mene sånt om han som voksen å legge skylden på han for at han oppfører seg slikt når han ikke fikk den hjelpen han trengte som barn? Endret 17. september 2014 av Modeus
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #7 Skrevet 17. september 2014 Det er jeg enig i. Jeg bare lurte siden mange sier det er Aldri ungen sin skyld men ungen blir jo voksen en gang å det er ikke gitt at man lærer seg normer å skikk uten videre så hvordan kan man legge skyld på den voksne? Den egentlige grunnen til at jeg lurer er at jeg kjenner en noen folk som har havna utpå å begår kriminalitet å voldshandlinger mot andre ruser seg osv, noe jeg avskyr, å jeg hører folk si f.eks han burde vært låst inne for alltid eller han burde vært skutt så var vi kvitt han men han var også den ungen som beit å stjal leker å bølla med andre barn så hvorfor er det okey å mene sånt om han som voksen å legge skylden på han for at han oppfører seg slikt når han ikke fikk den hjelpen han trengte som barn? Jeg vet ikke hvorfor det er OK, fordi jeg mener faktisk at drittungeoppførsel skal slås nedpå. Man trenger ikke å bli voldelig eller slem med barna, gud forby, men oppdragelse av et barn er faktisk ikke bare å si "nå kan du leke, mamma skal bare sitte litt på facebook" og så snu ryggen til mens ungen utagerer eller kjeder seg ihel. Jeg mener faktisk at mange av dagens unger ikke eier oppdragelse, de er bortskjemte. Jeg har hørt en del av venninnene mine innrømme at de setter ikke alltid grenser for ungen fordi det er greiest sånn og det blir ikke hyl og skrik ut av det.. Riktig.. En unge som biter, spytter og slår, skal tas tak i og slutte med den oppførselen, ellers kan en faen meg ikke sutre når samme menneske drikker, slåss og gjør hærverk i tenårene, og foreldrene lurer på hvor det gikk til helvete. Anonymous poster hash: 3ae67...851
Modeus Skrevet 17. september 2014 #8 Skrevet 17. september 2014 Jeg vet ikke hvorfor det er OK, fordi jeg mener faktisk at drittungeoppførsel skal slås nedpå. Man trenger ikke å bli voldelig eller slem med barna, gud forby, men oppdragelse av et barn er faktisk ikke bare å si "nå kan du leke, mamma skal bare sitte litt på facebook" og så snu ryggen til mens ungen utagerer eller kjeder seg ihel. Jeg mener faktisk at mange av dagens unger ikke eier oppdragelse, de er bortskjemte. Jeg har hørt en del av venninnene mine innrømme at de setter ikke alltid grenser for ungen fordi det er greiest sånn og det blir ikke hyl og skrik ut av det.. Riktig.. En unge som biter, spytter og slår, skal tas tak i og slutte med den oppførselen, ellers kan en faen meg ikke sutre når samme menneske drikker, slåss og gjør hærverk i tenårene, og foreldrene lurer på hvor det gikk til helvete. Anonymous poster hash: 3ae67...851 Jeg er enig i det du sier selv kunne jeg få smekk på baken eller bli trua med det når jeg oppførte meg krakilsk. Nå er det ulovligt å noen brukere her flyr i vinkel når de hører slikt å sier man har tapt hvis man tyr til sånt eller fysisk avstaffelse er aldri okey å jeg er tildels enig i det men hvordan setter man en unge på plass når man ikke har lov å ta tak i det?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #9 Skrevet 17. september 2014 Lurt på det samme! Får høre at barn er uskyldig engler som må forsvares i enhver situasjon. Voksne derimot er noen jævler. Hvor går så skillet mellom barn og voksen? 5,6,7,8,8,10,11,12,13? Vi er jo samme person hele livet. Med en gang et barn opplever urett, da er det helt grusomt fordi barnet er uskyldig. Når en voksen opplever grusomheter, da er det ikke lile ille. Vi er jo de samme som da vi var små, bare at i en litt annen innpakning. Vi er sårbare om vi er 10,12 eller 50. Anonymous poster hash: 009cf...514
umwar Skrevet 17. september 2014 #10 Skrevet 17. september 2014 Barn er ikke engler som må forsvares. Men det er greit å vite litt om hjernes utvikling når en diskuterer om det er greit av en voksen oppfører seg som en drittunge, bare fordi det liksom er greit at barn gjør det. Et voksent menneske har utviklet medfølsle, empati og foreståelse av mennesker rundt en. Dette er egenskaper som begynner å utvikle seg ved 4-års alderen, og bør være godt utviklet i 8-årsalderen. Generelt sett. Så det er ikke sikkert et barn på 6 år har utviklet dette fult enda, og dermed kan en si at de kan ikke ta like stort ansvar for hva de gjør. Et voksent menneske er ferdig utviklet i hjernen på dette tidspunket, og vet mye bedre. Arv og miljø spiller såklart også inn, men en normal hjerne utvikles generelt sett fra 4-års alderen. Voksne mennesker kan heller ikke skylde på en dårlig barndom hele livet, for så å slippe å ta ansvar for sine handlinger. Sitter på mobil, så får ikke lagt inn kilder, men et googel søk på hjerneutvikling og diverse vil gi tilsvarende svar. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå