AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #1 Skrevet 16. september 2014 trener en del høy/lav intensitet og bruker å droppe sukkeriet rett etter økten, kanskje tar jeg en banan men ikke stort mer. allikevel går det noen ganger utover rimelig tid for hvor eller når jeg spiser første måltid etter trening og for når jeg føler meg sulten. vanligvis lar jeg det gå ca 2 timer før jeg heller innpå med føde igjen men jeg kan ikke unngå å gruble over hvorvidt der finnes noe vitenskapelig grunnlag for å spise rett etter trening. for meg føles det bedre å vente en liten stund da jeg føler det stresser mindre på kroppen. men jeg mener å ha hørt noen si det er bedre å spise med en gang, så jeg lurer på om det er noe sannhet i dette? Anonymous poster hash: 5b507...017
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #2 Skrevet 16. september 2014 altså hvor lenge etter trening at man burde spise? Anonymous poster hash: 5b507...017
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #3 Skrevet 16. september 2014 Du bør spise noe rett etterpå, f.eks banan som du sier, og et balansert måltid innen en time etter at du har trent. Når du trener bryter du ned muskler, og du trenger nærings raskt for å kunne starte oppbyggingen igjen. Personlig blir humøret mitt forferdelig om jeg ikke spiser banan og drikker en liten sjokolademelk rett etterpå, og spiser lunsj/middag innen en time. Blir kjempesur og ekstremt sliten. Anonymous poster hash: fc0d8...e93
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #4 Skrevet 16. september 2014 ok, jeg tenker siden man trener eller akkurat har trent, så at det kan være en ekstra belastning på hele kroppen hvis du skjønner hva jeg mener. for eksempel kan jeg la hele måltidet falle mellom to stoler dersom jeg bare er trøtt nok til det selvom jeg er kjempestiv igjen på morgenen. uansett blir jo måltidet å inntas etterhvert, bare at er det virkelig så farlig dersom en ikke gjør det umiddelbart? Anonymous poster hash: 5b507...017
Butter Skrevet 17. september 2014 #5 Skrevet 17. september 2014 etter det jeg har hørt er det viktig å få i seg et eller annet, som feks banan, fortest mulig og relativt raskt og senest innen en time. Deretter et ordentlig måltid innen to-tre timer. Årsaken er at (hard) trening faktisk bryter ned muskelfibrene. Så skal kroppen igang med en reparasjonsprosess som bygger fibrene litt mer opp enn utgp. Dette trenger kroppen energi/mat til. Hvor viktig energi, hvor mye og hvor raskt har selvsagt sammenheng med øktens intensitet og varighet samt hva du spiste i forkant. Liker du ikke å spise rett etterpå kan du jo drikke en restitusjonsdrikk, et glass (sjoko)melk e.l.
Supraspinatus Skrevet 17. september 2014 #6 Skrevet 17. september 2014 Man må ta slike råd i kontekst. En fin måte å si det på er at jo høyere nivå du er på som idrettsutøver, jo viktigere er det å spise tett opp til trening. Om formålet med treningen bare er å slanke seg, eller man ikke ligger tett opp til sitt treningspotensiale, så spiller det ikke så stor rolle. Da er det det totale kostholdet som spiller en rolle. Spising tett opp mot trening (under eller etter altså) stimulerer ikke bare hurtig(ere) gjenfylling av glykogenlagre, men også hormoner. Det er ikke slik at de som ikke spiser med en gang kommer i hormonell ubalanse, men for utøvere med høyt volum og høy frekvens i treningene er det viktig å starte restitusjonsprosessene så fort som mulig. Om man tenker at man som helt ordinær mosjonist også kan dra fordel av dette så har man sikkert rett, men forskjellen det sannsynligvis utgjør er nok ikke så stor at det er verdt å ofre noe særlig for det. Personlig er jeg i mot restitusjonsdrikker da jeg mener det finnes andre måter å spise ordentlig mat på, men det er basert på mine forutsetninger og ikke en aktiv tri-atlet sine. Selv spiser jeg gjerne en liten neve rosiner rett etter trening, og middag når jeg kommer hjem 30-40 minutt senere.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #7 Skrevet 17. september 2014 Tomt for punktum på tastaturet? Anonymous poster hash: 61be2...d3e
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 18. september 2014 #8 Skrevet 18. september 2014 (endret) Jeg føler helt omvendt som deg TS, at det roer den stressa kroppen om jeg spiser litt rett etter trening. Særlig etter harde økter så kjenner jeg at kroppen jobber på høygir og nærmest skriker etter bensin. Tar bare en neve nøtter/rosiner eller en bit av en müslibar e.l. i garderoben rett etter, det holder ting gående til middag (spiser innen en time etterpå). Det er vel ganske etablert at man skal spise noe rett etter for å hjelpe kroppen med restitusjon, det er ikke bare en slags myte, det finnes masse vitenskapelig grunnlag for det om du gidder å google. Samtidig så har jeg blitt fortalt av de som har peiling at om man trener relativt lett og skal spise f.eks. middag innen rimelig tid, så er det ikke mye poeng i å svelge nedpå den proteinshaken i garderoben. Er du en slanker så kan det virke litt mot sin hensikt, man legger til et ekstra måltid i kostholdet som nesten veier opp for det man forbrente på trening, vinninga går opp i spinninga. Endret 18. september 2014 av Hooty McOwlface
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå