Gå til innhold

Anmeldt - henlagt etter bevisets stilling - vil den vises på rullebladet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har for et par år siden utro, og som hevn anmeldte min daværende kjæreste meg for voldtekt(!). Saken ble selvsagt henlagt, da hun ikke hadde et eneste bevis å legge frem. Men samtidig kunne jo ikke jeg heller legge frem bevis for det motsatte; altså at jeg ikke hadde begått en voldtekt (men det skinte gjennom at politiet så på det som en ikke-sak).

Det endte med at saken ble henlagt etter bevisets stilling.

Det jeg lurer på nå, er siden jeg jobber i skoleverket og neste år skal flytte til en annen kant av landet pga. familie og da må søke nå jobb (og dermed legge frem ny politiattest), er hva som vil vises på en politiattest en legger frem ved ansettelse på skoler?

Vet at det er strengt med sedelighetsdommer(som det må være), men jeg og eksen er/var begge i 30-årene og saken ble som nevnt henlagt.

Kan jeg bare si adjø til tanken om å jobbe som lærer ved en annen skole(pga. av at dette vil synes på politiattest) og søke annen type jobb i fremtiden?

Vil jo være urimelig i så fall; da betyr det at så og si hvem som helst kan beskylde en annen for en kriminell handling som hverken kan bevises eller motbevises - og slik dermed ødelegge jobbmulighetene til noen bare på pur f?

Anonymous poster hash: 0408e...487
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne saken vises ikke på den politiattesten du får utlevert for jobb. Den ligger på politiets interne registre, men du skal ha bra mange slike saker før det i det hele tatt blir et tema.

Skrevet

Nei, du er ikke dømt. Du kan ikke ende opp med rulleblad uten mulighet til å forsvare deg. Hvordan ville det blitt? Hvem som helst kan anmelde.

Anonymous poster hash: 16d53...388

Skrevet

Nei, du er ikke dømt. Du kan ikke ende opp med rulleblad uten mulighet til å forsvare deg. Hvordan ville det blitt? Hvem som helst kan anmelde.

Så det vil altså fremdeles stå "intet å anføre" på en ny politiattest også?

Skrevet

Håper du har rett.

Frykten min er/var at jeg kommer til å få det som en slags merknad på politiattesten som jeg må fremlegge før ansettelse ved en ny skole.

Skrevet

Denne saken vises ikke på den politiattesten du får utlevert for jobb. Den ligger på politiets interne registre, men du skal ha bra mange slike saker før det i det hele tatt blir et tema.

Er du helt sikker på dette? Gode nyheter i så fall.

Skrevet

Spør politiet for å være sikker.

Anonymous poster hash: 3248c...7f4
Skrevet

Håper du har rett.

Frykten min er/var at jeg kommer til å få det som en slags merknad på politiattesten som jeg må fremlegge før ansettelse ved en ny skole.

Er det ikke mulig å be om en attest nå så ser du selv?

Anonymous poster hash: e790e...1fd

Skrevet

Er du helt sikker på dette? Gode nyheter i så fall.

Ja.

Skrevet

På uttømmende politiattest vil det vises. En kompis hadde samme problem. I militæret ble han sikkerhetsklarert av obersten, men han kom ikke inn på PHS, mye grunnet en falsk voldtektssak som ble henlagt.

Anonymous poster hash: e0488...213

Skrevet

Jeg mener å huske at "Henlagt" ikke er det samme som "frikjent".

Du er altså ikke frikjent, men de kunne ikke bevise det, så saken ble henlagt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...