Gjest vendela82 Skrevet 9. juli 2004 #1 Skrevet 9. juli 2004 For å si det sånn så blir jeg gravid bare en gutt ser på meg. og jeg har en liten mistanke om at jeg er gravid nå... for 3. gang :-? Jeg er ikke sammen med han gutten jeg forhåpentligvis ikke er gravid med. Men jeg trenger råd her... burde jeg ta abort hvis jeg er gravid nå? Er bare 22 år og er jo ikke ferdig med utdannelsen min osv. Og HVIS jeg da er gravid tror jeg at jeg rett og slett ikke har samvittighet til å ta abort. Altså...har dere noen råd å komme med? Værså snill ikke fordøm meg pga mine tidligere aborter. Har faktisk fått beskjed av lege om at jeg hadde svært få sjangser til å få barn...så derfor gravid. Men den siste gangen her var jeg uansvarlig. OG PS: jeg gjør ikke dette for å holde på gutten. Er bare det at jeg ikke orker tanken på abort en gang til...
Gjest Anonymous Skrevet 9. juli 2004 #2 Skrevet 9. juli 2004 Du er den eneste som kan bestemme løsningen her... Jeg lurer bare på; "gravid bare en gutt ser på meg"? Bruker du prevensjon? Bruker du prevensjon slik du SKAL bruke prevensjon? Lest pakningsvedlegget..? Og: Hva mener du her? Har faktisk fått beskjed av lege om at jeg hadde svært få sjangser til å få barn...så derfor gravid. Jeg hadde personlig aldri tatt abort for tredje gang. Jeg hadde tatt det som et tegn for at noen prøvde å fortelle meg noe.
Gjest Poirot Skrevet 9. juli 2004 #3 Skrevet 9. juli 2004 Vel, det er jo tydeligvis for sent å tenke. Du må gjøre som du vil. Kjenner flere studenter som har fått barn på din alder og klart seg fint. Man får ekstra økonomisk støtte mm.
Gjest Fighter Skrevet 9. juli 2004 #4 Skrevet 9. juli 2004 Orker du ikke tanken på abort så er vel å beholde barnet beste løsningen. :-) Jeg synes det er bra at du har lyst til å beholde barnet, selv om jeg selv følgelig skjønner usikkerheten din ettersom det ikke var planlagt. Du blir siikert en god mor for barnet ditt selv om du er relativt ung og ikke ferdig med utdannelse. Lykke!
Helena Skrevet 9. juli 2004 #5 Skrevet 9. juli 2004 Valget er det kun du som kan ta, men du bør satse på et annet prevensjonsmiddel i framtida. Kanskje du kan be dem om å sette inn spiral mens du evt tar abort nå?
Gjest Anonymous Skrevet 9. juli 2004 #6 Skrevet 9. juli 2004 Du er den eneste som kan bestemme løsningen her... Jeg lurer bare på; "gravid bare en gutt ser på meg"? Bruker du prevensjon? Bruker du prevensjon slik du SKAL bruke prevensjon? Lest pakningsvedlegget..? Og: Hva mener du her? Jeg hadde personlig aldri tatt abort for tredje gang. Jeg hadde tatt det som et tegn for at noen prøvde å fortelle meg noe. Den første gangen jeg ble gravid hadde jeg fått beskjed av legen om at sjangser for barn ville være ganske liten for meg. Og jeg var da i et fast forhold og plutselig sa det *smokk*, og gravid ble jeg... Gikk over til minipillen, og ble gravid IGJEN. Jeg har vel da tydeligvis ikke tatt minipillen til riktig tidspunkt...og ble enda en gang gravid. Det siste du skriver her er jeg ganske enig med deg i... Tar det også som et tegn, og alle gode ting er jo 3 :-?
Gjest vendla82 Skrevet 9. juli 2004 #7 Skrevet 9. juli 2004 Valget er det kun du som kan ta, men du bør satse på et annet prevensjonsmiddel i framtida. Kanskje du kan be dem om å sette inn spiral mens du evt tar abort nå? Ja sant det... Men jeg begynte på minipillen forrige gang. Vet ikke helt dette om spiral...har hørt om så mye bivirkninger... PS: det var jeg som skrev over her...
Helena Skrevet 9. juli 2004 #8 Skrevet 9. juli 2004 Ja sant det... Men jeg begynte på minipillen forrige gang. Vet ikke helt dette om spiral...har hørt om så mye bivirkninger... PS: det var jeg som skrev over her... Det er ikke mye bivirkninger med spiral, så hvis du er i et fast forhold er det hvertfall noe å tenke på. Hvilken type som passer best avhenger av om du til vanlig blør mye eller lite under mensen. Har kobberspiral selv (uten å ha vært gravid).
Icy Skrevet 9. juli 2004 #9 Skrevet 9. juli 2004 står i en tråd her at (vanlig?) p-piller er det aller sikreste prevensjonsmiddelet mht graviditet. Mener å huske at det var 2 / 1000 (?) som ble gravid i løpet av ett år ved bruk av p-piller. Dette forutsetter selvfølgelig at man tar pillene til rett tid.
Venus_venus Skrevet 10. juli 2004 #10 Skrevet 10. juli 2004 står i en tråd her at (vanlig?) p-piller er det aller sikreste prevensjonsmiddelet mht graviditet. Mener å huske at det var 2 / 1000 (?) som ble gravid i løpet av ett år ved bruk av p-piller. Dette forutsetter selvfølgelig at man tar pillene til rett tid. P piller er ikke det aller sikreste prevensjonsmiddelet. Hormonspiral er. Jeg selv har blitt gravid to ganger med P piller uten å ha brukt de uforsiktig. Da jeg ikke ønsket flere barn fikk jeg satt inn hormonspiral som fungerer kjempefint, ikke menstruasjon, ikke pms, ikke gravid etc. Det er mindre sjansj for å bli gravid med hormonspiral enn om man steriliserer seg. Og til trådstarter: Det er ene og alene ditt valg hva du eventuelt velger å gjøre i forhold til graviditen. Kanskje du skal snakke med han som eventuelt skal bli far? Men du bør få kjøpt deg en graviditets test først slik at du er sikker.
Englepusen Skrevet 10. juli 2004 #11 Skrevet 10. juli 2004 Du kan jo ta en prat med Amathea (tidligere AAN). http://www.amathea.no Kanskje du kan få noen gode råd. Såvidt jeg vet må minipillen tas til nøyaktig samme tidspunkt hver dag for å virke. Men nå er det jo så mange forskjellige prevensjonsmidler å velge mellom. Så det burde jo være mulig å finne noe som passer for deg.
*Emma* Skrevet 10. juli 2004 #12 Skrevet 10. juli 2004 Til deg som sa at spiral er sikrere enn p-piller.....det tror jeg faktisk er veldig individuelt..med mindre du har no skriftlig bevis... Jeg kjenner flere som er blitt gravide med spiral (så det tør ikke jeg bruke), men p-piller har jeg ingen jeg har hørt om..bortsett fra en eller to her inne.
Venus_venus Skrevet 10. juli 2004 #13 Skrevet 10. juli 2004 Til deg som sa at spiral er sikrere enn p-piller.....det tror jeg faktisk er veldig individuelt..med mindre du har no skriftlig bevis... Jeg kjenner flere som er blitt gravide med spiral (så det tør ikke jeg bruke), men p-piller har jeg ingen jeg har hørt om..bortsett fra en eller to her inne. Hormonspiral? Hormonspiral er en blanding mellom en vanlig spiral og en p – sprøyte. Hormonspiralen skiller ut et gestagen og det påvirker slimet i skjeden slik at det blir mindre gjennomtrengelig for sædceller. I tillegg fører spiralen også til færre eggløsninger. Hvis 100 kvinner bruker hormonspiral gjennom et helt år, vil gjennomsnittlig 0-0,2 av dem bli gravide. Dette er like sikkert som kvinnelig sterilisering! Også glemmer man ikke å ta dem... *S*
*Emma* Skrevet 10. juli 2004 #14 Skrevet 10. juli 2004 Sorry da blander jeg vel med "vanlig spiral". (Husker bare at jeg også er blitt fortalt om spiral som er så mye bedre enn piller - samtidig som jeg har hørt om så mange som le gravide.....men da var det vel ikke samme ting du snakket om.)
Gjest Madam Felle Skrevet 10. juli 2004 #15 Skrevet 10. juli 2004 Jeg beklager, men en som eventuelt vurderer abort for 3 gang bør kanskje vurdere å bruke kondom i stedet. Har du sex, så bør du også ta ansvar for hva som hender. Jeg har ingen problemer med å akseptere at en velger abort som den siste løsningen, men ikke for 3 gang. Beklager, men du kunne klart å bekytte deg bedre enn som så. Eller så får du ta ansvar for det, og mange andre har klart det før deg, så du blir ikke den første som er 22 år og mor.
Gjest Anonymous Skrevet 10. juli 2004 #16 Skrevet 10. juli 2004 Ikke ta dette ille opp men jeg reagerer litt når du skriver at du ikke "orker abort for 3. gang". Det høres ut som om du har fått noe i posten du ikke "orker" å returnere eller gidder å returnere. Dessuten er det godt gjort å bli gravid 3 ganger før man er 22. Hvor klønete er det mulig å være da? Klem fra Griet
Gjest Anonymous Skrevet 10. juli 2004 #17 Skrevet 10. juli 2004 Ta abort. Det høres ikke ut som om du er klar.
Gjest Anonymous Skrevet 10. juli 2004 #18 Skrevet 10. juli 2004 Min mening er at man det er forferdelig galt og drepe. Jeg er derfor imot abort såsant ikke særlig sterke grunner taler for det. Og, går man frivillig til sengs med noen må man kalkulere med risikoen for å bli gravid. Hvis man attpå til ikke greier å bruke prevensjon på riktig måte når man er 22 og har hatt 2 aborter allerede bør man kanskje gå til helsesøster og få opplæring i hvordan dette gjøres, eller avstå fra samleie. Skjerp deg jente! Abort er ikke prevensjon.
Gjest vendela82 Skrevet 10. juli 2004 #19 Skrevet 10. juli 2004 Vel, nå har jeg fått mensen så heldigvis kommer ikke dette på tale nå. Takk for svar fra dere første seriøse her som ikke fordømte meg. Til dere 2-3 siste.... Snerpete kjærringer er dere!
Gjest Madam Felle Skrevet 10. juli 2004 #20 Skrevet 10. juli 2004 Vel, nå har jeg fått mensen så heldigvis kommer ikke dette på tale nå. Takk for svar fra dere første seriøse her som ikke fordømte meg. Til dere 2-3 siste.... Snerpete kjærringer er dere! Så folk er snerpete kjerringer, fordi vde ikke liker at folk bruker abort som prevensjon?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå