Gå til innhold

Mat til barn med trøske og vond hals?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ettåringen vår har fått trøske i munnen i tillegg til vond hals pga. forkjølelse, og jeg sliter derfor med å få i henne noe særlig med mat for tiden. Hun får medisin mot trøsken, så jeg håper jo at den forsvinner snart, men innen den tid føler jeg meg litt rådvill! Youghurt går ned uten protest, smoothies får hun tydeligvis vondt på tunga av (fordi det fort er litt syrlig?) og middager sliter vi med. Har prøvd en del forskjellig de siste dagene, men det virker som at det så fort det er noen form for krydder på det gjør vondt.

Har tenkt til å prøve eggerøre og fiskepudding, men alt av tips mottas med takk! Det går jo forhåpentligvis rimelig kjapt over.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grøt, det er jo mykt og mildt.

Skrevet

Mild tomatsuppe (med fløte om hun får i seg lite næring) om hun liker det? Mulig det går ned selv med litt makaroni i? Potet- og purresuppe? Har ikke vært borti trøske, men det var mine favoritter når jeg var syk med vond hals som liten...

Skrevet

Da mini her hadde nektet å spise på flere dager pga forkjølelsessår på tunga, fikk jeg dette tipset av en barnelege: Gi en dose med ibux mikture noen minutter før måltid. Det hjalp veldig her. Da spiste hun nesten som normalt. Gjorde dette til frokost og kveldsmat i 3 dager.

Skrevet

Tusen takk for tips! Burde jo være i stand til å komme på noe så enkelt som mat selv, men hodet er alle andre steder med liten baby i hus i tillegg :sjenert:

Skrevet

Banan må vel være bra?

Skrevet

Blomkålsuppe uten biter. Nudler uten smak (koker de bare i vannet uten å ha i krydderet), ris uten smak, spagetti uten noe? Du kan lage en enkel hvit saus med ost å ha over spagetti eller ris. Høres jo ut som dødskjedelig mat for oss, men kanskje er det akkurat det hun trenger nå noen dager. Kan også kjøpe inn h-melk eller fløte, dersom hun liker det, slik at hun får i seg litt fett.

Du kan mose litt potet og gulrot og kanskje ha litt smør/fløte over. Eller bare lage potetmos til henne. Klarer hun å svelge om hun får noen osteskiver? Eller om hun får spise litt syltetøy med skei (kan bli for sterkt igjen). Det viktigste er jo at hun får i seg noe næring, slik at immunforsvaret hennes får noe å jobbe med. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...