AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #1 Skrevet 16. september 2014 Har et familiemedlem som spiser kun fisk. Hun spiser verken rødt eller hvitt kjøtt, og heller ikke vegetarmat. Helst skal hun ha torsk med amerikansk blanding, kokte poteter og hvit saus hver eneste dag. Greit for meg altså, man må få spise det man vil. Men hva med når hun er på besøk? Jeg synes ærlig talt det er litt kjipt å måtte servere så enspora kost hver eneste dag i 1-2 uker hver gang hun er her. Ikke lager hun mat selv heller, så alt går på meg. Samtidig er det fremdeles hennes kosthold alle må gå etter når vi er hos henne. Det er ingen spesiell grunn til at hun spiser sånn (allergi etc), det er bare det at hun har kjedelig smak... Anonymous poster hash: b6a10...9af
Pysa Skrevet 16. september 2014 #2 Skrevet 16. september 2014 (endret) Det hadde jeg ikke giddet å bry meg om. Stopp galskapen! Endret 16. september 2014 av Pysa 10
romtemperert Skrevet 16. september 2014 #3 Skrevet 16. september 2014 Det hadde ikke jeg heller orket. Hvis hun er på besøk over lengre tid får hun ordne maten selv, eller spise det hun får. 10
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #4 Skrevet 16. september 2014 TS her: må tilføye at hun sier det er pga dyrevelferd, men jeg kjøper ikke den da hun av og til spiser kalkun og kylling, feks i jula. Om man skal behandles som en pescetarianer, får en være konsekvent selv også, mener jeg. Et av problemene er at resten av familien behandler henne som om hun skulle være vegetarianer eller noe slikt, og mener jeg er "slem" som påpeker at dette ikke er tilfelle. Hvor skal grensa gå, liksom? Skal jeg kreve mine favorittretter servert overalt og kalle det en kostholdsretning? Anonymous poster hash: b6a10...9af 2
Gjest crem Skrevet 16. september 2014 #5 Skrevet 16. september 2014 TS her: må tilføye at hun sier det er pga dyrevelferd, men jeg kjøper ikke den da hun av og til spiser kalkun og kylling, feks i jula. Om man skal behandles som en pescetarianer, får en være konsekvent selv også, mener jeg. Et av problemene er at resten av familien behandler henne som om hun skulle være vegetarianer eller noe slikt, og mener jeg er "slem" som påpeker at dette ikke er tilfelle. Hvor skal grensa gå, liksom? Skal jeg kreve mine favorittretter servert overalt og kalle det en kostholdsretning? Anonymous poster hash: b6a10...9af hehe jeg hadde gjor det når jeg var på besøk hos henne, eller hun var på besøk hos meg
flexi Skrevet 16. september 2014 #6 Skrevet 16. september 2014 La henne lage maten selv, og på besøk så får det bli saus og potet. Verre er ikke det Ikke bry deg en skit om hennes tanker, la henne få ta seg ut. Å husk å friste med en kjøttrett hun ellers normalt elsket før 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #7 Skrevet 16. september 2014 La henne lage maten selv, og på besøk så får det bli saus og potet. Verre er ikke det Ikke bry deg en skit om hennes tanker, la henne få ta seg ut. Å husk å friste med en kjøttrett hun ellers normalt elsket før Nå handler det vel ikke i TS tilfelle om et etisk, respektabelt valg, men likevel - barnslig. Anonymous poster hash: 5bb04...79f 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #8 Skrevet 16. september 2014 La henne lage maten selv, og på besøk så får det bli saus og potet. Verre er ikke det Ikke bry deg en skit om hennes tanker, la henne få ta seg ut. Å husk å friste med en kjøttrett hun ellers normalt elsket før Anonymous poster hash: b6a10...9af
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #9 Skrevet 16. september 2014 Det der er det største sprøytet jeg har hørt. Om hun er pescetarianer, så er det likevel uendelig mange forskjellige retter hun kan spise. Og det samme gjelder torsk. Det finnes så mange måter å servere torsk på - ovnsstekt, frityrstekt, bakt som innebærer at det er ferske grønnsaker, oliventapenade, ulike typer sauser, ris, potetmos, couscous osv. Har sett lignende tråder her tidligere hvor det er en eller annen tulling i en familie som insisterer på å få is til dessert uansett hva det er, og så må alle rette seg etter det. Anonymous poster hash: a686a...467 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #10 Skrevet 16. september 2014 Det der er det største sprøytet jeg har hørt. Om hun er pescetarianer, så er det likevel uendelig mange forskjellige retter hun kan spise. Og det samme gjelder torsk. Det finnes så mange måter å servere torsk på - ovnsstekt, frityrstekt, bakt som innebærer at det er ferske grønnsaker, oliventapenade, ulike typer sauser, ris, potetmos, couscous osv. Har sett lignende tråder her tidligere hvor det er en eller annen tulling i en familie som insisterer på å få is til dessert uansett hva det er, og så må alle rette seg etter det. Anonymous poster hash: a686a...467 Men mener du at vi burde servere fisk hver dag i 1-2 uker i strekk? Når hun i tillegg spiser hvitt kjøtt 3-4 ganger i året? Jeg synes jo i utgangspunktet at man bør få respekt for dietten sin, men hvor mye kan en forvente at andre skal tilrettelegge? Jeg vet jo at man kan spise torsk i mange ulike former, men jeg er ærlig talt ikke interessert i å spise torsk 7-14 dager etter hverandre, det må jeg ærlig tilstå. TS Anonymous poster hash: b6a10...9af
Minya Skrevet 16. september 2014 #11 Skrevet 16. september 2014 Det er så enkelt at du ikke innretter deg etter hennes sære kresenhet på mat når hun er på besøk. Lag det du føler for. Vil hun ikke ha det, så får hun lage sin egen mat. Ferdig snakka. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 16. september 2014 #12 Skrevet 16. september 2014 Det er så enkelt at du ikke innretter deg etter hennes sære kresenhet på mat når hun er på besøk. Lag det du føler for. Vil hun ikke ha det, så får hun lage sin egen mat. Ferdig snakka. Signerer. Så lenge man ikke lager mat gjestene ikke tåler, eller man vet de absolutt ikke liker (typisk å bryke mye chili eller jalapeno når gjestene er sensible for sterke smaker), så får de pent avfinne seg med den maten som lages. Som vertskap tar man selvsagt hensyn og justerer menyen etter gjestenes allergier og andre hensyn, men det finnes en absolutt grense for vertskapet også.
umwar Skrevet 16. september 2014 #13 Skrevet 16. september 2014 Det er så enkelt at du ikke innretter deg etter hennes sære kresenhet på mat når hun er på besøk. Lag det du føler for. Vil hun ikke ha det, så får hun lage sin egen mat. Ferdig snakka. Helt enig! Skjønner ikke at folk er så tafatte at de lar andre diktere hva de skal lage til middag, hver dag, bare fordi de er på besøk!
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #14 Skrevet 16. september 2014 Men hva om hun hadde vært feks veganer da? Hva hadde dere gjort da? TS Anonymous poster hash: b6a10...9af
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #15 Skrevet 17. september 2014 Men hva om hun hadde vært feks veganer da? Hva hadde dere gjort da? TS Anonymous poster hash: b6a10...9af Det er vanlig i veganmiljøet å tilby å ta med egen mat, men jeg ville sannsynligvis servert noe. Det er veldig enkelt å lage mat uten animalske produkter. Har man en gjest med ekte, moralske overbevisninger er det jo noe man retter seg etter. Ditt familiemedlem, derimot, bare utnytter muligheten til å få servert favorittretten sin. Anonymous poster hash: 5bb04...79f 5
Rozárka Skrevet 17. september 2014 #16 Skrevet 17. september 2014 Spør om hun har tvangstanker og server lasagne. 1
Luckiness Skrevet 17. september 2014 #17 Skrevet 17. september 2014 Server det du ønsker, hun bidrar ikke til matlagingen hos deg likevel og i tillegg serverer hun kun det hun vil ha når du er hos henne. Ikke vits i å ta hensyn da.
umwar Skrevet 17. september 2014 #18 Skrevet 17. september 2014 Men hva om hun hadde vært feks veganer da? Hva hadde dere gjort da? TSAnonymous poster hash: b6a10...9af Torsk med poteter og saus (som jeg oppfattet var det hun krevde) er ikke det samme som vegetarianere. Det finnes ufattelig mange gode retter en kan lage av vegetar. For meg er det ikke sammenlignbart. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #19 Skrevet 17. september 2014 Tror det mest vanlige og høflige er å tilby å lage maten selv når den er spesiell, ja. Enkelte personer lager gjerne en veganer eller glutenfri middag, men for de som ikke vil de er det like greit å lage maten sin selv. Kjæresten og jeg lager alltid vår egen mat når vi besøker andre. Tror det er et familiemedlem som faktisk ønsker og liker å lage veganermat når vi reiser på besøk. Dersom noen kommer hit på besøk og MÅ ha kjøtt eller melkeprodukter, da får de lage det selv. Anonymous poster hash: 1eb35...8c7
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #20 Skrevet 17. september 2014 Med et så sært og kresent kosthold hadde jeg bedt vedkommende laget mat selv om hun skulle vært på besøk over lengre tid. Bruker å være veldig tolerant ovenfor andres kostholdpreferanser, men ekstrem særhet som egentlig ikke bunner i noe som helst annet enn antakelig "vil ikke" og "liker ikke" på en 5 årings stadie orker jeg bare ikke. Anonymous poster hash: b6b2d...870 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå