Gå til innhold

Hva er det med mennesker som ikke takler at noen kritiserer barnet deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nabogutten kalte meg en jævla dritt og jeg siden dette ikke er første gang han har slengt slike uttrykk rundt seg til flere tok jeg mot til meg og snakket med moren .

Vi er i utgangspunktet gode naboer og har en omgjengelig og grei tone synes iallefall jeg, men hun reagerte med å bli rasende siden hennes gutt gjorde jo aldri noe galt dermed var det uaktuelt å ta tak i dette, hun mente tvertimot at det var jeg som overdrev og at slike faser i den alderen som oftest gikk over av seg selv

Gutten er 7år

Jeg ble målløs over hennes reaksjon og lurer på om det vanlig å bli så hårsår ordi at jeg sa ifra?

Nå hilser hun ikke på meg lenger, pga av at jeg kritiserte hennes sønn, ergo hennes oppdragelse. Jeg sa det da på en fin måte men ejg lurer på hva det er med mennesker som ikke takler kritikk?

Hadde det vært meg så ville jeg jo sagt at dette må vi jo finne ut av, og tatt meg en samtale med sønnen min.

Dette er en kvinne som er svært opptatt av fasade,har et hvitt hjem, type det som nevnes i en annen tråd her,opptatt av å være perfekt om det skulle være relevant

Jizez ,her er det STORE problemer tenker jeg. Det er da ikke normalt å ta slik på vei??

Anonymous poster hash: 85d67...a02
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her ser vi et typisk eksempel på at mor må forsvare gullgutten som aldri gjør noe galt, stakkars.

Anonymous poster hash: 12757...7ad

• Liker 6
Skrevet

Du får ta skittungen med til Tusenfryd så dere kan bli bedre kjent, da ordner alt seg skal du se.

Anonymous poster hash: ba01e...bc8
  • Liker 8
Skrevet

Du får ta skittungen med til Tusenfryd så dere kan bli bedre kjent, da ordner alt seg skal du se.

Synes du virkelig det er rart at barn er frekk i kjeften? Voksne er akkurat like ille.

• Liker 4
Skrevet

Synes du virkelig det er rart at barn er frekk i kjeften? Voksne er akkurat like ille.

Jeg kaller en spade for en spade.

• Liker 3
Skrevet

Og jeg påpeker den opplagte grunnen til at barn snakker stygt. Hvor tror du det kommer fra, egentlig?

• Liker 3
Skrevet

Det syntes sikket denne gutten at han gjorde også. Og da er det vist, i følge deg, greit å glemme alt som har med folkeskikk å gjøre?

Dessverre er det en del foreldre som har denne typen holdning til sine barn. De pleier å få svi for det når barna når tennårene og et vant til å kunne trampe fram på denne måten, og ikke har respekt for verken foreldre eller andre voksne.

Anonymous poster hash: a4854...e42

• Liker 5
Skrevet

Det syntes sikket denne gutten at han gjorde også. Og da er det vist, i følge deg, greit å glemme alt som har med folkeskikk å gjøre?

Dessverre er det en del foreldre som har denne typen holdning til sine barn. De pleier å få svi for det når barna når tennårene og et vant til å kunne trampe fram på denne måten, og ikke har respekt for verken foreldre eller andre voksne.

Anonymous poster hash: a4854...e42

Vel, dersom TS først hadde slengt dritt til guttungen er han selvsagt i sin fulle rett til å slenge dritt tilbake. Men noe sier meg at det ikke er tilfelle her.

En unge som, helt uprovosert, kaller andre mennesker "jævla dritt" og denslags, kalles på godt norsk skittunge. Lik det eller la vær.

• Liker 5
Skrevet

Utrolig! Hun mener at du overdriver og ikke forstår hvordan barn er,men jeg tror egentlig at det er hun som ikke forstår det selv. Det er vel derfor hun ikke kan ta kritikken heller..hun får vel bare gå og sutre da

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Ikke for å forsvare moren, men jeg tror mange tar kritikk mot barna sine veldig personlig, omtrent som kritikk mot dem selv og deres evner som foreldre. Dermed kommer de i forsvarsposisjon og blir fornærmet, uten at det nødvendigvis er grunn til det.

Heldigvis er ikke alle slik :-) En av våre naboer reagerte på motsatt vis og takket da de fikk tilbakemelding på sitt barn (ikke frekk språkbruk, men en handling som var en mellomting mellom hærverk og rampestrek), og var glad for at vi tok det opp med foreldrene på en ok måte.

Skrevet

Det har med utviklingen hvor barn (og i stor grad også voksne) har blitt flasket opp med at man ikke trenger å ta ansvar for egne handlinger. At vi alle skal bedømmes utifra subjektiv moral og at det er individuelt hva som er riktig og galt.

Forsøk å være kontaktlærer og ta opp med foreldrene hvordan barnets evner i diverse fag er svært negative. Da er det ikke barnet som settes i fokus men full kritikk mot læreren.

Skaper man et samfunn hvor alle får puter sydd under armene og ansvar for egne handlinger ikke lengre er et tema vil denne utviklingen bare fortsette dessverre.

• Liker 2
Skrevet (endret)

klart gullet hennes er perfekt vel . ødelegger jo litt det perfekte bildet hennes når hennes sønn er nabolagets ramp. skjønner hun blir sint da:P

og ja, de fleste ville nok tatt det personlig (vet jeg sikkert hadde gjort det automatisk pga grunner nevnt i innlegget over) men det går ann å både bli fornærmet og samtidig snakke om det uten å rett ut avvise tilbakemeldingen. hun må jo forstå at det er en grunn til at du kommer og sier ifra.

der har vi en hyggelig fremtidig svigermor :/

Endret av rangle
Skrevet

Gutten kommer virkelig til å slite i livet om han lærer seg at det er ok å kalle folk stygge ting. Og at det er frekt å ikke finne seg i slikt.

Skrevet

Høres ut som han er på god vei til å vokse opp å bli like motbydelig i kjeften som eksen min med den mora som syr puter under armene på han. Som oftest blir ikke slike fasademødre bedre og gullgutten/jenta ender opp å ikke fungere sosialt i voksenlivet. Mora til eksen sa aldri noe om han kalte henne eller lillesøstra jævla hore i tidlig tenår og forvarte han med nebb og klør. Om noen krittiserte den egoistiske unge voksne han hadde blitt var hun nært ett sammenbrudd.

Anonymous poster hash: ef414...b3c

• Liker 2
Gjest Blomsterert
Skrevet

Nabogutten kalte meg en jævla dritt og jeg siden dette ikke er første gang han har slengt slike uttrykk rundt seg til flere tok jeg mot til meg og snakket med moren .

Vi er i utgangspunktet gode naboer og har en omgjengelig og grei tone synes iallefall jeg, men hun reagerte med å bli rasende siden hennes gutt gjorde jo aldri noe galt dermed var det uaktuelt å ta tak i dette, hun mente tvertimot at det var jeg som overdrev og at slike faser i den alderen som oftest gikk over av seg selv

Gutten er 7år

Jeg ble målløs over hennes reaksjon og lurer på om det vanlig å bli så hårsår ordi at jeg sa ifra?

Nå hilser hun ikke på meg lenger, pga av at jeg kritiserte hennes sønn, ergo hennes oppdragelse. Jeg sa det da på en fin måte men ejg lurer på hva det er med mennesker som ikke takler kritikk?

Hadde det vært meg så ville jeg jo sagt at dette må vi jo finne ut av, og tatt meg en samtale med sønnen min.

Dette er en kvinne som er svært opptatt av fasade,har et hvitt hjem, type det som nevnes i en annen tråd her,opptatt av å være perfekt om det skulle være relevant

Jizez ,her er det STORE problemer tenker jeg. Det er da ikke normalt å ta slik på vei??

Hva er grunnen til at gutten har kalt deg dette ?

Det er ikke bra,men han sier vel ikke sånn bare han ser deg?

Ikke akseptabel språk for et barn uansett,men jeg ville nå snakket til han selv! Helt klart.

Så kunne jo han gått hjem og fortalt at jeg hadde vært streng,og kunne forklart moren hvorfor om han hadde sutret om det hjemme. Hva sier du til ham da,når han kaller deg dette?

Greit at foreldre har hovedansvaret for oppdragelsen,men jeg hadde søren meg fint klart å snakke til denne gutten selv.

Skrevet

Det er jo irriterende med frekke unger, men jeg tror aldri jeg ville tatt på meg oppgaven å påpeke ovenfor en mor at hennes sønn er frekk. Jeg tåler såpass fra fremmede unger og det er uansett foreldrenes oppgave å oppdra dem, ikke min...

Skrevet

Hva er grunnen til at gutten har kalt deg dette ?

Det er ikke bra,men han sier vel ikke sånn bare han ser deg?

Ikke akseptabel språk for et barn uansett,men jeg ville nå snakket til han selv! Helt klart.

Så kunne jo han gått hjem og fortalt at jeg hadde vært streng,og kunne forklart moren hvorfor om han hadde sutret om det hjemme. Hva sier du til ham da,når han kaller deg dette?

Greit at foreldre har hovedansvaret for oppdragelsen,men jeg hadde søren meg fint klart å snakke til denne gutten selv.

Ja hva er grunnen til at jeg skal ta hovedansvar for hendelsen? Jeg ba han pent slutte å plage en annen gutt siden denne åpenbart ikke synes det var noe greit.

Jeg er i tillegg gudmor for 7åringen og er således "tvunget" til å forholde meg til helt andre normer og verdier hos guttens foreldre enn det jeg er vant til i mitt hjem.

Magefølelsen min forteller meg at denne gutten har dårlig selvfølelse og kompenserer ved å være slem og bruke stygge ord,og at her har foreldrene en jobb å gjøre, derfor tok jeg en prat med mor,fordi jeg bryr meg om gutten. Jeg ser at han er slem med mange selv om han er smart og intelligent så skjønner han ikke,eller vil ikke skjønne, når andre blir lei seg,virker det som. Og det virker i tillegg som han fryder seg over å være slem.

Men nå kjenner jeg at grensen er nådd. Trekker meg stille og rolig vekk,som så mange andre også gjør.

Dette gidder jeg IKKE lengre.

Ts

Gjest Blomsterert
Skrevet

Ja hva er grunnen til at jeg skal ta hovedansvar for hendelsen? Jeg ba han pent slutte å plage en annen gutt siden denne åpenbart ikke synes det var noe greit.

Jeg er i tillegg gudmor for 7åringen og er således "tvunget" til å forholde meg til helt andre normer og verdier hos guttens foreldre enn det jeg er vant til i mitt hjem.

Magefølelsen min forteller meg at denne gutten har dårlig selvfølelse og kompenserer ved å være slem og bruke stygge ord,og at her har foreldrene en jobb å gjøre, derfor tok jeg en prat med mor,fordi jeg bryr meg om gutten. Jeg ser at han er slem med mange selv om han er smart og intelligent så skjønner han ikke,eller vil ikke skjønne, når andre blir lei seg,virker det som. Og det virker i tillegg som han fryder seg over å være slem.

Men nå kjenner jeg at grensen er nådd. Trekker meg stille og rolig vekk,som så mange andre også gjør.

Dette gidder jeg IKKE lengre.

Ts

ok. Veldig fint at du sa fra til ham da han plaget andre! Med mer opplysninger,så virker det ikke som det er helt greit med denne gutten nei.

Skrevet

Når du er gudmor, så har du all rett til å hjelpe til så ungen får en skikkelig oppdragelse hvor han er grei med andre.

Skrevet

hvis du er gudmoren hans syns jeg det er både slemt og slapt(eller du virker lat) gjort av deg å trekke deg tilbake sånn. du bør virkelig gjøre en ordentlig innsats for gutten. tenk på han da, moren hans gjør ikke det.. men du ser faktisk at noe er galt, du kan hjelpe han

Anonymous poster hash: a7061...30d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...