AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #1 Skrevet 16. september 2014 håper noen der ute kan hjelpe meg. 1. juli slo bedriften jeg arbeidet i seg konkurs og lønn for denne mnd (15tusen ) ble derfor ikke utbetalt (ei heller oppsigelsestid og feeriepenger) Søkte om sosialstønad og fikk dette innvilget. mottok 7830kr i juli og 9092 kr 1.august. Den 20. august får jeg beskjed fra bobestyrer om at jeg vil få lønn for juni måned 22. august. Gir beskjed om dette til NAV. Idag fikk jeg brev om at de krever tilbake hele summen på 16922kr grunnet at jeg nå har fått lønna. Men jeg har jo ikke fått lønn for oppsigelsestiden ennå, den kommer i januar. Ei heller har jeg satt av 16922 kr til refusjon, kun 9000 som jeg regnte med det kunne bli i verste fall. Jeg skjønner ikke hvordan NAV kan gjøre dette? Det ble ikke opplyst om at disse pengene var et lån, kun at stønaden ville bli stanset dersom jeg fikk lønn i vedtaksperioden. Har ingen mulighet til å "hoste" opp nærmere 17000. Anonymous poster hash: ddcbf...3e0
Guybrush Skrevet 16. september 2014 #2 Skrevet 16. september 2014 Lønnsgarantiordningen er lagd for å sikre deg opptil ca 155 000 av utestående lønn i selskapet du arbeidet i fra det går konkurs. Når du rapporterer inn lønnskrav til bostyret er det også veldig viktig å ta med utestående feriepenger. Jeg er litt usikker men jeg tror også man har rett på lønn i oppsigelsestiden avhengig av hvor lang denne er. Dette er isåfal også noe du må ha tatt opp med bostyret. NAV kan i slike situasjoner mens du venter på at ordningen skal betale ut disse pengene gi deg en form for sosialstønad som er forhåndsbetaling av lønnen du venter på. Når da beregningen er gått gjennom og pengene skal utbateles til deg tar NAV tilbake de pengene de har lagt ut. Dette er ikke noe du kan hindre da utbetalingen skjer via NAV. De pengene du har ventet på og som NAV forskutterte er ment å dekke opp kostnader tilbake i tid, ikke fremtidige kostnader. Du skulle derfor kvalifisert for og søkt etter arbeidsledighetstrygd fra tiden etterpå. Da ville du fått innvilget ca 60 prosent av det du hadde utbetalt i lønn i en valgt periode. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #3 Skrevet 16. september 2014 Lønnsgarantiordningen er lagd for å sikre deg opptil ca 155 000 av utestående lønn i selskapet du arbeidet i fra det går konkurs. Når du rapporterer inn lønnskrav til bostyret er det også veldig viktig å ta med utestående feriepenger. Jeg er litt usikker men jeg tror også man har rett på lønn i oppsigelsestiden avhengig av hvor lang denne er. Dette er isåfal også noe du må ha tatt opp med bostyret. NAV kan i slike situasjoner mens du venter på at ordningen skal betale ut disse pengene gi deg en form for sosialstønad som er forhåndsbetaling av lønnen du venter på. Når da beregningen er gått gjennom og pengene skal utbateles til deg tar NAV tilbake de pengene de har lagt ut. Dette er ikke noe du kan hindre da utbetalingen skjer via NAV. De pengene du har ventet på og som NAV forskutterte er ment å dekke opp kostnader tilbake i tid, ikke fremtidige kostnader. Du skulle derfor kvalifisert for og søkt etter arbeidsledighetstrygd fra tiden etterpå. Da ville du fått innvilget ca 60 prosent av det du hadde utbetalt i lønn i en valgt periode. TS her. jeg hadde ikke krav på arbeidsledighetstrygd da jeg ikke hadde tjent over en viss sum året før. jeg venter ennå på lønn for oppsigelsestid. mulig jeg skrev litt upresist, men jeg fikk aøtså utbetalt lønn for juni måned samt opptjente feriepenger 22.august. Jeg venter ennå på lønn for oppsigelsestid (juli) samt feriepenger for denne. Burde det ikke stå noe i vedtakspapirene om at disse pengene er et lån? For alt som står der er at stønaden vil bli stanset dersom jeg mottar penger i vedtaksperioden..Er veldig usikker på hva jeg skal lese utifra det, men slik jeg forstår det ville jeg fått beholde pengene dersom jeg ikke hadde fått pengene fra lønnsgarantiordningen før 1. september. Anonymous poster hash: ddcbf...3e0
Guybrush Skrevet 16. september 2014 #4 Skrevet 16. september 2014 (endret) Som jeg vet står det dette i søknadspapirene du fylte ut. Hvis du ikke hadde fått innvilget penger fra lønnsgarantiordningen ville du vært skyldig NAV de pengene og de ville evt blitt trukket fra evt stønad senere. Altsom du om noen år hadde søkt om arbeidsledighetstrygd ville de da trukket dette fra utbetalingen før du fikk noe. Endret 16. september 2014 av Guybrush
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå