Gå til innhold

Pus har en matbit i snuten/nesen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den ene katten min har nå gått en uke og nyst veldig. Tror han har fått noe mat opp i snuten/nesen sin. Han virker ikke veldig plaget av det (annet enn nysingen), spiser, drikker, leker og løper rundt som normalt. Jeg begynner å bli litt bekymret, siden han har holdt på en uke. Vil matbiten (som vi tror det er) komme ut av seg selv? Kan en veterinær gjøre noe? I så fall hva?

Den sitter på høyre side. Når jeg klemmer litt forsiktig på snuten, nyser han når jeg klemmer på høyre side, gjør ikke dette på venstre side.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En katt jeg hadde for mange år siden, hadde et gresstrå kilt mellom nese og svelg og satt og harket og hostet. Det måtte vi til veterinær for å fjerne.

Jeg ville ringt veterinæren din og hørt. Hvis han ikke virker plaget av det, går det gjerne over av seg selv :)

Skrevet

Hvor lenge ventet dere med å ringe veterinær? :)

Skrevet

Vi holdt det vel gående en liten uke, før vi innså at hun ikke fikk den ut på egenhånd :)

Det endte med at hun måtte bedøves ned for å få det ut, men så var hun fin igjen :)

Skrevet

Jeg ville ikke ha ventet med dette. Det er nok plagsomt selv om han kanskje ikke gir så mye uttrykk for det. Det som ofte skjer, er at de kaster opp (hårball f.eks) og så fyker noe opp i nesesvelget/ganen. Der kan det ligge og skape mye irritasjon og elendighet. Hos din har det mest sannsynlig kommet ganske langt opp i nesen, i.o.m at han ikke er så plaget når han spiser. Men han er ganske sikkert plaget når han puster..

Det klassiske er gresstrå. De har mothaker og kiler seg fast. Det er ikke lenge siden Pusina måtte avgårde og "operere" ut en slikt. Hos henne var det så langt- og så langt nede, at hun verken klarte å spise eller drikke, hun bare brakk seg.

Jeg ville tatt turen til vetten i dag eller i morgen om jeg var deg. Jo lengre det blir værende, jo verre er det for de å få det ut, og som sagt kan det skape infeksjon og elendighet. De legger han i narkose og fisker det ut med fine instrumenter.

Skrevet (endret)

Og PS: Har det sittet der en uke, kommer det ikke ut av seg selv. Puser har syltynne kanaler mellom nese og svelg. På det smaleste er det nærmest som et hårstrå... Ikke som oss, som kan nyse eller snyte ting ut..

Endret av Aurora M.
Skrevet

Da ringer jeg veterinær nå, så får vi fisket ut matbiten. :)

• Liker 1
Skrevet

Vi var hos veterinæren i går, og holdt på i en time for å få biten ut av nesen. Dyrlegen måtte til slutt gi opp, da slimhinnene hans ikke orket mer. Hun var dog usikker på om hun hadde fått den ut eller ei. Skal se an til over helgen. Er han ikke bedre da, må vil til med kamera og endoskopi.. Så kyrsser fingrene for at den er ute nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...