Gå til innhold

Bryllup og papirarbeid - gift før festen uansett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss neste år og vurderer litt ulike muligheter, deriblant å evt ha en feiring i utlandet. Dette medfører en del ekstra papirarbeid, tilstedeværelse av tolk osv og kan bli dyrt, ser vi.

Da er alternativet å gjøre papirarbeidet i Norge og heller ha en "velsignelse" i utlandet. Vi ville ideelt sett gjort "alt på en gang" - men som en venninne påpekte, selv når man gifter seg i Norge består bryllupet av papirarbeid først og seremoni etterpå. Når man går opp kirkegulvet er jo det formelle ordnet i forkant, med prøveattest, forlovererklæring osv. så bryllupet vårt blir ikke egentlig noe mer "todelt" enn det er i Norge.

Hva tenker dere? Er det teit å være gift på papiret først og så reise av gårde for å feire det - blir det amputert? Eller er det ikke noe forskjell fra å ha det i Norge.

Noen som har gjort dette?

Anonymous poster hash: 43a3d...816
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi følte det ble litt rart å gifte seg først hjemme i Norge, så ha en uformell vielse i utlandet. Men jeg vet det er flere som gjør det på den måten.

Men det er noe med følesen, å faktisk bli gift i det landet man er i. Papirarbeidet er ikke så mye mer. Og pengene det koster er verdt det.

Jeg syns ikke man kan sammenligne det med et norsk bryllup. For man er faktisk ikke gift før man er blitt viet i kirken eller på rådhuset.

Skrevet

Jeg syns ikke man kan sammenligne det med et norsk bryllup. For man er faktisk ikke gift før man er blitt viet i kirken eller på rådhuset.

Nei det er litt det jeg mener - slik at vi vil ikke føle oss skikkelig gift uansett før vi har gått opp et gulv og fått en seremoni med venner og familie til stede. Slik at hvordan kan det bli annerledes enn om man gjør det i Norge da?

Skrevet

Jeg syns det er helt greit, og egentlig ganske lurt. Spesielt hvis vielsen for dere handler om mer enn det juridiske (hvis det er viktig for dere med velsignelse for eksempel).

Skrevet

Nei det er litt det jeg mener - slik at vi vil ikke føle oss skikkelig gift uansett før vi har gått opp et gulv og fått en seremoni med venner og familie til stede. Slik at hvordan kan det bli annerledes enn om man gjør det i Norge da?

Hvis dere skal gifte dere i Norge først, må dere jo ha en vielse.

Hvis dere gifter dere i Norge blir det slik:

papirarbeid - vielse i kirke eller på rådhuset

i utlandet vil det bli

- papirarbeid i Norge - vielse i utlandet

Og om dere gifter dere hjemme først:

- papirarbeid - vielse i Norge - "vielse" i utlandet.

Men om dere syns at det ikke gjør noe at dere er gift allerede, er det mye lettere. Valget er helt opp til dere :)

Skrevet

Man må ha vielse i tillegg ti Norge? Er det ikke bare å signere papirer, på Tinghuset f.eks?

Skrevet

Man må ha vielse i tillegg ti Norge? Er det ikke bare å signere papirer, på Tinghuset f.eks?

Det man signerer på Tinghuset er vigselsprotokollen, og det er en del av borgerlig vielse.

Før vielse sender man forlovererklæringer, egenerklæringer og evt. erklæring om skifte og melding om navneendring til Skatteetaten. Det gjør man enten man skal gifte seg i Norge eller i utlandet. Man må ha prøvingsattest uansett, og den utstedes på grunnlag av disse erklæringene,

Anonymous poster hash: 91bae...079

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...