Gå til innhold

Størrelse på barn/kroppsfokus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først vil jeg si at jeg selvsagt ikke syns det er noe galt med jenta mi, eller noen andre for den saks skyld. Jeg har bare tenkt litt på dette med barn og kroppshysteriet vi ser for tiden. Ser allerede at min jente har noe større lår enn andre i klassen, og mindre enn noen andre igjen. Hun selv har begynt å kommentere på tjukke og tynne folk. Ikke noe slemt, men hun merker seg hvem som er hva osv og noen ganger sammenligner hun seg selv med andre. Vet ikke helt hvor jeg skal med dette innlegget for jeg skal verken slanke eller feite opp ungen min. Støtter opp om selvbildet på alle måter jeg kan, men blir nervøs for om det kommer til å holde fremover som hun blir større. Mitt håp er at alle barna lar resten få være i fred med den størrelsen de har.

Uff ble ikke noe særlig innhold her - bare noen tanker som kverner

Anonymous poster hash: e8fd7...f48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok mye mer fokus på dette i dag, enn tidligere.

Her så var vi hos helsesøster i 1. klasse. Og hun påpekte foran min datter at vi måtte passe på vekten hennes, da hun på skjemaet lå i øvre del for det som var normalt. Måtte jo spørre om hun i det hele tatt så på datteren min, for hun er helt normalvektig, ikke noe ekstra noe sted. Men helsesøster var bare opphengt i skjemaet. Men uansett viste skjemaet normalvekt, og dette er ikke noe man tar opp foran en jente på 6 år.

• Liker 3
Skrevet

Det er nok mye mer fokus på dette i dag, enn tidligere.

Her så var vi hos helsesøster i 1. klasse. Og hun påpekte foran min datter at vi måtte passe på vekten hennes, da hun på skjemaet lå i øvre del for det som var normalt. Måtte jo spørre om hun i det hele tatt så på datteren min, for hun er helt normalvektig, ikke noe ekstra noe sted. Men helsesøster var bare opphengt i skjemaet. Men uansett viste skjemaet normalvekt, og dette er ikke noe man tar opp foran en jente på 6 år.

Jeg ville faktisk sendt inn en klage! Jeg har alltid vært høy for alderen, og følte meg stor selv om jeg ikke var feit. Fikk en del kommentarer som resulterte i att jeg slet med spiseforstyrrelse fra 5. Kl.. Ikke greit å ta sånt opp med barn. Om hun var KRAFTIG overvektig burde hun snakket med dere alene for så å ta det opp på en barnevennlig måte. Satt inn tiltak uten att hun selv følte att det var noe galt med henne.

Anonymous poster hash: 7c0e0...900

• Liker 2
Skrevet

3 klasse går de i. Vet at noen i klassen har fått beskjed om å passe på vekten fra helsesøster og noen av barna er blitt hengt ut som feite av andre barn i skolegården. Jeg syns fokus på sunt kosthold er viktig samtidig som at det må være greit å spise det meste, men ikke fråtse. Altså hva og hvor mye man spiser bør jo læres bort. Men hvis et barn spiser normalt og er normalt aktivt vil det fremdeles utvikle seg forskjellig fra andre. Vi er jo ikke like, og det er synd at det skal legges mer vekt på utseende og hvordan man fremstår enn hvor viktig det er å være grei med andre. DET er jo mye viktigere enn hvor tynne/tykke andre er.

Anonymous poster hash: e8fd7...f48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...