Gjest stian86 Skrevet 15. september 2014 #1 Del Skrevet 15. september 2014 (endret) Hei. Noen som har erfaring med blodspor?på tide min beagle får teste dette no.hvor kjøpes blod, og hvordan ligge ut osv. Fått med meg en del om dette men mangler mye. Helst vil eg gå kurs men har ikke funnet noe til no Endret 15. september 2014 av stian86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 #2 Del Skrevet 15. september 2014 Litt, men ikke så mye. Spor i alle varianter er spennende, og hvis du ikke har mulighet til å gå kurs, bør du lese en bok eller to istedet. "Spårhunden och lukterna" er svært bra, dessuten kan du lese "Gå spor, fra nybegynner til ekspert". Blod kjøper jeg på matbutikken i form av matblod i frysedisken, men man kan jo høre med småbrukere om de har mulighet til å selge blod ved slakting til eget bruk... Så tiner jeg blod og har det på en flaske med drikketut, så er det bare å sprute litt blod på bakken med passende mellomrom. Du kan gjerne starte med litt mer enn du tror er nødvendig, og heller redusere mengden og øke lengden på sporet etterhvert. Viktig å legge opp til at hunden skal lykkes! For noen kan det fungere å legge noen godbiter i sporet de første gangene for å belønne hunden for å gjøre rett. Husk også å legge en større "skatt" i enden av sporet så hunden får god motivasjon for å finne slutten. Lykke til! Anonymous poster hash: 96577...fdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_frosk Skrevet 16. september 2014 #3 Del Skrevet 16. september 2014 Det er jakthundklubber over nesten hele landet (sjekk nkk.no for liste). Både dachshundklubben og elghundklubben pleier å ha jevnlige kurs. Blod kjøper jeg i større kvanta fra slakter. Blodet du er ute etter er storfe, ikke svin - da det er storfeblod som er likest viltblod i lukt. Jeg henter blodet hjem, fyller på små tomme brusflasker og fryser ned. Når jeg skal legge spor tiner jeg det og stikker hull i korken, f.eks. med en spiker. Evt. kan du bruke ketchupflasker som er godt vasket. Når jeg begynner treningen med en valp/uerfaren hund legger jeg et rett spor på rundt 50 meter uten vinkler, aller helst på moseunderlag. Tørre og harde underlag er vanskeligere for hunden å lese. Jeg drypper noen dråper annethvert skritt omtrent, og passer på å holde flasken på strak arm (slik at jeg ikke tråkker i sporet). I enden av sporet bruker jeg en avkappet rådyrfot (sjekk med det lokale jaktlaget (www.njff.no) om det er mulig å skaffe. Du har jakthund, så mest sannsynlig vil dette være mer enn nok belønning for han I begynnelsen av sporet sparker jeg opp en liten grop og legger litt ekstra blod i den. Dette representerer skuddstedet, der det ofte vil være mer blod og litt oppsparket torv. I enden av sporet gjør jeg det samme. Jeg lar sporet ligge og hvile noen timer. Dette er fordi duftmolekylene stiger og sprer seg endel når du legger sporet, så det skal få tid til å "synke" og sette seg. Jeg passer på å legge sporet med vinden i ryggen til jeg vet at hunden har skjønt hva det går ut på, dette fordi jeg vil at den skal gå selve sporet, ikke på overvær (det betyr at hunden går med snuten i luften og ikke følger sporet langs bakken). Nå er det tid for å hente frem hunden. Jeg pleier å bruke en egen sele og sporline reservert for sportrening. Etterhvert vet hunden at dette betyr jobb Jeg går frem til omtrent en meter før sporet, peker ned i bakken og sier "søk spor". La hunden finne ut av det selv så mye som mulig. Så fort du ser at den setter nesen i bakken skal du holde god avstand og rose forsiktig. Hold litt igjen om det går for fort, den kan like gjerne lære å gå i et fornuftig tempo fra starten av. Hvis hunden surrer veldig stopper jeg den, går frem til den, peker i bakken og sier rolig "søk spor" igjen. De pleier å ta det ganske raskt Ved enden av sporet er det bursdag og julaften på en gang, jeg gir alltid masse ros, og gjerne litt godbiter i tillegg til rådyrfoten om du ikke vet at den oppfatter foten som belønning nok i starten. La hunden leke litt med foten og bære den tilbake om den vil. Når du kommer i gang med treningen er det viktig å ganske raskt øke både liggetid, lengde og senke mengde blod i sporet. I et konkurransespor brukes ca 0,3 dl blod på 600 meter spor. Blod lukter sterkt, så når hunden først har skjønt hva den skal spore pleier ikke dette å være noe problem. Et konkurransespor ligger også i 12 timer. Du skal også langsomt øke vanskelighetsgraden, med vinkler, avhopp og varierende underlag i sporet. Men - ikke gjør alt på en gang. Øker du liggetiden trenger du ikke å samtidig legge inn noen nye vinkler. Blodspor er kjempegøy for både hund og eier, men det er ganske slitsomt for hunden dette, så ikke gå spor hver dag selv om det er gøy Det holder i massevis med 2-3 dager i uken. (P.S. Snakker du med eldre erfarne jaktfolk vil de gjerne si en gang i uken. Jeg er uenig ). Les gjerne litt på Jaktlykkes blogg for masse nyttig info om blodspor og ettersøk Hun er både dommer, jeger og eier av flere godkjente ettersøkshunder. www.jaktlykke.com Og KOS deg! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bustyvel Skrevet 17. september 2014 #4 Del Skrevet 17. september 2014 Her var det mange gode tips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå