Gjest Hus Dilla Skrevet 9. juli 2004 #1 Skrevet 9. juli 2004 Er på boligjakt og har nå vært på visning hos en som skal selge boligen sin privat. Han hadde ikke tilstandsrapport, men jeg kunne gjerne fikse en om jeg ønsket det. En prisantydning har han jo greid å sette, men hvor kommer den fra? Jeg føler jeg trenger noe håndfast å forholde meg til, uten meglerkontor og rapporter synes jeg det er så vanskelig. (er første gang jeg skal kjøpe hus). Boligen er grei, men jeg mener den er overpriset. Hvordan går jeg frem i dette?
Gjest Anonymous Skrevet 9. juli 2004 #2 Skrevet 9. juli 2004 lei deg en takstmann. Om du ikke har peiling så kan det være greit å få noen som kan dette+ befaring av hus osv.... Skjønner jo at han selger selv så dyrt det er med meglere. jeg hadde iallefall ikke kjøpt noe uten å få en takst på huset. forlanger ikke banken takst da?
Gjest gjesta Skrevet 10. juli 2004 #3 Skrevet 10. juli 2004 Selger bør ordne og betale for en tilstandsrapport. Jeg hadde aldri kjøpt hus uten det.
Gjest Hus Dilla Skrevet 11. juli 2004 #4 Skrevet 11. juli 2004 Gjest: Om min bank forlanger takst mener du? Det har jeg faktisk ikke sjekka. Persille: Hvorfor ikke? Det er jo på ingen måte en forsikring med tilstandsrapport eller? Men jeg føler noe skurrer uten.
Laban Skrevet 11. juli 2004 #5 Skrevet 11. juli 2004 Nesten ingen selger hus med tilstandsrapport, men det er vanlig at banken forlanger takst for å ville gi lån til huskjøp. Selges bolig privat, er det ingen regler om hvem som betaler for takst osv. Skaff deg i det minste en verditakst (koster 2000-3000 kr vanligvis) for å forsikre deg om at du ikke betaler overpris. Og for all del sett deg godt inn i anhendingsloven, samt tinglysning osv dersom du skal kjøpe bolig utenom megler. Gå eventuelt til en advokat, som kan bistå deg i kjøpet.
Gjest Anonymous Skrevet 11. juli 2004 #6 Skrevet 11. juli 2004 Du bør ha en fullstendig tilstandsrapport. Koster ca 4000-5000 + moms. Det er vanlig at selger betaler for denne. Eierskifteforsikring anbefales. Noen advokater og alle eiendomsmeklere kan ordne dette. Dere bør uansett sørge for at en advokat elller eiendomsmekler hjelper dere med kontrakten og det som følger med av papirarbeid. Dette koster ca kr 10 000-15 000.
punkyB Skrevet 11. juli 2004 #7 Skrevet 11. juli 2004 Tror neppe du får lån i en bank nei uten takst - det er jo pga. den sikkerheten settes og du får låne på. Dette må jo selger sørge for. Er det en enebolig hadde jeg nok ikke villet kjøpe uten tilstandsrapport - evnt. ta med deg noen som har litt peiling for å gå over stedet. Kan være mange 'bomber' i et hus som en takstmann hverken kan eller skal se.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå