AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 #1 Skrevet 15. september 2014 Jeg gjør nå for første gang i livet et tappert forsøk på å lære meg å spise og like fisk! Så lenge jeg kan huske har jeg blitt kvalm av lukta av fisk, og jeg er veldig var for denne lukta og smaken. Det jeg liker minst er fisk som laks og torsk, ørret går an. Men fisk er sundt året rundt og det er på tide jeg vokser opp og lærer meg å spise det Noen tips til enkle og gode nybegynner retter? Har 0 erfaring med å tilberede fisk, så foklar gjerne hvordan jeg vet at det er ferdig foreksempel, hbor jeg får kjøpt det ect Anonymous poster hash: 53f2b...25e
Gjest Ennasus Skrevet 15. september 2014 #2 Skrevet 15. september 2014 (endret) Jeg tror det er lurt at du starter i det små, og bruker den fisken du liker som tilbehør isteden for hovedingrediens. Eks. http://www.godfisk.n.../Pasta-med-laks Anbefaler deg å skjelle ut godfisk.no Endret 15. september 2014 av Ennasus
Wilma- Skrevet 15. september 2014 #3 Skrevet 15. september 2014 Jeg tror det er lurt at du starter i det små, og bruker den fisken du liker som tilbehør isteden for hovedingrediens. Eks. http://www.godfisk.no/Oppskrifter/Norge/Pasta-med-laksAnbefaler deg å skjelle ut godfisk.no Trenger vel ikke skjelle de ut, tror de er hyggelige folk 13
AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 #4 Skrevet 15. september 2014 Hmm... Mitt tips er å prøve klippfisk... Jeg likte ikke så godt fisk før. Kunne til nød spise litt laks eller ørret. Men da jeg prøvde noen klippfiskretter, fikk jeg smaken på fisk etterhvert. Jeg tror det var fordi klippfisken er litt ehh "fastere i fisken" på en måte Og så fins det utrolig mye godt man kan lage av klippfisk. Start med klippfisk, bacon og potet Anonymous poster hash: 2b88a...80b
hjertesukka Skrevet 15. september 2014 #5 Skrevet 15. september 2014 Ja, klippfisk er godt! Prøv å spise/lage baccalao med tomatsaus, poteter, løk og hvitløk. (google oppskrift).-Det smaker nesten ikke fisk engang. Du kan også få baccalao ferdigkjøpt, men blir jo best om man lager den selv. Syns de ferdigkjøpte er ganske gode, forresten, hvis du ikke er noen kløpper på kjøkken. Har du prøvd sursøt saus på fisk? Spesielt på laks er det godt, sammen med wokede grønnsaker og ris. Eller bruker jeg ofte kokosmelk over torsken, med ingefær og chili, servert med ris. Fisk trenger ikke være kjedelig og vondt!
AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 #6 Skrevet 15. september 2014 Mitt beste tips er å gjøre en innsats for å finne en skikkelig god og seriøs fiskebutikk, og kjøpe virkelig fersk fisk av god kvalitet. Det kan være litt vanskelig om du bor på et mindre sted, men i det store byene lar det seg gjøre. Om du bor i Oslo kan Fiskeriet anbefales, i Bergen er Hav fisk og skalldyr på Kjøttbasaren den beste fiskebutikken. Punkt to er å ikke varmebehandle fisken for mye. Den skal være ugjennomskinnelig og flake seg (de fiskesortene som gjør det, gjelder ikke for feks brosme og breiflabb), men framdeles saftig og såvidt gjennomvarm. Dette lærer du bare ved å øve og øve, og lære deg hva slags type motstand et perfekt varmebehandlet fiskestykke gir når du trykker lett på det. Når disse to punktene er på plass har tilbehør etc mindre å si. Men anbefaler å prøve varianter av beurre blanc til en bedre fiskemiddag - min favorittfiskesaus. Anonymous poster hash: 52385...79e
Gjest Ferie Skrevet 15. september 2014 #7 Skrevet 15. september 2014 Prøv fersk fisk eller skalldyr først.
Gjest Ferie Skrevet 15. september 2014 #8 Skrevet 15. september 2014 Evetuelt fisk i karrisaus (det går an å google) .
AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 #9 Skrevet 15. september 2014 Takk for svar folkens! I morgen får det briste eller bære hehe (Hvis ikke får jeg ta rådet til brukeren over å skjelle ut godfisk.no XD ) Skjønner jo det er mye mer enn den vanlige kokte torsken med sitron og poteter *grøss og gru*Anonymous poster hash: 53f2b...25e
Gjest BrienneOfTarth Skrevet 16. september 2014 #10 Skrevet 16. september 2014 Hadde litt fobi mot det før jeg også, men det er fordi jeg sjeldent hadde smakt fisk tilberedt på en god måte. Kokt fisk med poteter og kokte gulrøtter er jo ikke spesielt godt. Men det er jo så mye man kan lage med fisk. Syns det er best når jeg kombinerer fisk sammen med litt spennende smaker. Sursøt saus som noen andre her nevner er veldig godt, spyd med laks, kokos, karri og mango, med pesto, i pasta med fløtesaus, eller fiskegrateng som man kan gjøre litt mer spennende med ostesaus for eksempel. Jeg pleier å bake eller steke fisken som regel, for syns den får best konsistens da. 1
Gjest Brienne of Tarth Skrevet 16. september 2014 #11 Skrevet 16. september 2014 Seibiff med løk er veldig godt, og det sier jeg som er veldig anti-fisk. Men få tak i skikkelig god sei, ikke disse blokkene som ligger i frysedisken. :grøss:
sunSpring Skrevet 16. september 2014 #12 Skrevet 16. september 2014 Jeg gjør nå for første gang i livet et tappert forsøk på å lære meg å spise og like fisk! Så lenge jeg kan huske har jeg blitt kvalm av lukta av fisk, og jeg er veldig var for denne lukta og smaken. Det jeg liker minst er fisk som laks og torsk, ørret går an. Men fisk er sundt året rundt og det er på tide jeg vokser opp og lærer meg å spise det Noen tips til enkle og gode nybegynner retter? Har 0 erfaring med å tilberede fisk, så foklar gjerne hvordan jeg vet at det er ferdig foreksempel, hbor jeg får kjøpt det ect Anonymous poster hash: 53f2b...25e Sursild er ganske ok hvis du liker f.eks. syltet agurk og rødbeter fra før. Den rå løken kan du plukke bort. Ha smør på en skive og par biter sild. Spis med gaffel og kniv og ikke tving det i deg. Forsøk med røkt makrell og majones på en skive brød. Brødet må være godt og ikke noe halvtørt og gammelt. Liker du reker? Det jeg vil frem til er at jeg ville øvet meg litt på egenhånd. Fiskeburger f.eks. Måten fisk blir laget på er feil. Noe smaker ikke. Kjøp det beste. Prøv egg og ansjos. Forsøk med stekte skiver av fiskeboller (vesterålens) på en skive med hjemmelaget brød. Dryss på litt karri og gressløk. Jeg aner ikke hva du liker, men prøv å kombiner mat du liker fra før, grønnsaker f.eks. og sauser når du skal lage en middag. Det er forskjell på fisk, den må være fersk, og hvis du liker laks og ørret tror jeg du vil ha sansen for f.eks. flyndre tilberedt riktig. Mye av det man får servert er dessverre overkokt. Google litt på hvordan Hellstrøm lager torsk. http://mat.tv3.no/oppskrifter/hellstrom-rydder-opp-hjemme/pannestekt-torsk-la-hellstrom Steinbit er fast i fisken, nesten som en fiskekake. Jeg er ikke sikker på om jeg vil anbefale min metode, å smake på nesten alt av fisk som pålegg (unngå laksepålegg), men det er en måte å venne seg til ting på. Og husk at jeg ikke har nevnt makrell i tomat eller sardiner på boks. Jeg antar at du ikke liker det. Jeg ville gått innom en fiskeforhandler og bedt de om et stykke uten bein og skinn, men hvis du skal steke fisken så stek den med skinnsiden ned. Jeg er uenig med at gulrot og potet er kjedelig, men det må være løk og ekte smør til, og flatbrød og gjerne ekstra pepper og hvit fisk av god kvalitet. Du kan også lage noe så enkelt som det jeg har kalt for sei-smørbrød. Mykt rugbrød, sei fra frossenblokk (billig), ekte smør og surret løk. Pepper og salt. Jeg elsker fisk, så det er vanskelig å gi råd. Men sørg for kvalitet. Jeg elsker ikke fiskekaker jeg får kjøpt på butikken, eller en bacalao for den del. Jeg kan spise en hel torsk i løpet av tre dager hvis den er tørket og banket. Mine barn pluss tantebarn som nå er voksne liker fisk. Jeg introduserte de for alt jeg har skrevet om her, de smakte og ble etterhvert vant til forskjellige smaker. Jeg hadde alltid en pizza på lur, så det var aldri noen tvang. De måtte bare smake.
Gjest Sala21 Skrevet 17. september 2014 #13 Skrevet 17. september 2014 Jeg spiste heller aldri fisk før jeg var sånn 17 år.. Da lagde vi fisk på skolen. Læreren stekte laks, krydret dette med sitronpepper og spiste med rømme til. Det var det som skulle til for min del! Sitronpepper funker på all fisk, og jeg brukte det mye i starten for liksom å ikke ha bare fiskesmak i munnen hehe, så det kan funke.. Synes også stekt fisk er enklere å like enn kokt...
jita Skrevet 17. september 2014 #14 Skrevet 17. september 2014 Kjæresten min liker heller ikke fisk og vi har prøvd litt forskjellig for å få han til å begynne å spise det. Hans favoritt er stekte nudler med teryaki laks. Den smaker nesten ikke av fisk. Det er bare å steke løk, vårløk, kål og litt chili med laks i små biter. Koke opp nudler og putte alt i en stekepanne med teryaki saus, for å stekes i et par minutter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå