Gå til innhold

Syk av huset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i veldig dårlig form for tiden. Slapp, trøtt, svimmel, kvalm, hodepine, hjertebank.

Etter å ha tenkt meg godt om, så mener jeg det kan komme fra noe i huset.

De gangene vi har vært på hytta blir jeg raskt mye bedre, på ferien var jeg bra, i sommer når jeg luftet mye var det bra, det samme gjaldt noen dager i forrige uke hvor det var så varmt at jeg kunne ha døren åpen hele dagen.

Jeg er hjemme i permisjon, med en veldig enkel unge, så dagene hjemme og borte har ellers sett veldig like ut. Bortsett fra den betydelige bedre formen min.

Men når vi nå mistenker at det er noe med unneklimaet så vet vi ikke helt hvor vi skal starte. Huset er forresten fra 70-tallet, og vi tror det er lite som er renovert.

Noen som har vært igjennom det samme? Hvor begynner vi?

Anonymous poster hash: e986a...9af

Skrevet

Få et firma til å sjekke for mugg. Noen har en såkalt mugghund/bakteriehund, som tar en tur rundt i huset og markerer der det kan være uhumskheter inni veggen.

Her er ett eksempel, dette er i Søgne.

http://friskehus.no/

Anonymous poster hash: 98ad3...9b9
Skrevet

Sjekk alle ventiler og rens dem for støv og rusk. Gå over kjeller og let etter fukt. Se etter vannlekasjer/-skader på bad, kjøkken og under tak. Sjekk spesielt i overganger mellom tak og vegg og ved tilbygg, takterrasser etc.

Hvis dere ikke finner noe, vask hele huset grundig, sjekk innetemperatur, pass på at dere er flinke til å lufte og se om formen din blir bedre. Hvis den ikke bedrer seg kan du hyre noen til å måle inneklimaet og se etter fukt. Hvis dere finner noe når dere går gjennom huset må dere selvfølgelig også få noen til å gjøre noe med det.

Plagene dine kan også ha andre årsaker, det er vanlige symptomer på stressrelaterte lidelser, men siden dere har et lite barn er det uansett lurt å gå gjennom inneklimaet på et hus som nesten ikke er renovert på 40 år.

Skrevet

Det eneste firmaet som er seritifisert og ISO godkjent i Norden er Pegasuslab.se.

Send dem en mail, beskriv helseplager og hvordan huset er bygd, osv kort. Og be om anbefalinger på prøvested og prøver. Dette koster en del, men er vel anvendte penger.

Ellers kan du lese en del om dette på inneklima.com.

Finnes amange og billigere firmaer, men utstyr, prøvetakning og prøveanalyser er ikke ISO sertifisert. Hunder kan markere, men der må like fullt taes prøver og da løper kostnader til både hund og prøver.

Anonymous poster hash: d2edb...e1a

Skrevet

Det eneste firmaet som er seritifisert og ISO godkjent i Norden er Pegasuslab.se.

Send dem en mail, beskriv helseplager og hvordan huset er bygd, osv kort. Og be om anbefalinger på prøvested og prøver. Dette koster en del, men er vel anvendte penger.

Ellers kan du lese en del om dette på inneklima.com.

Finnes amange og billigere firmaer, men utstyr, prøvetakning og prøveanalyser er ikke ISO sertifisert. Hunder kan markere, men der må like fullt taes prøver og da løper kostnader til både hund og prøver.

Mycoteam oslo

Anonymous poster hash: 50890...2e7

Skrevet

Mycoteam osloAnonymous poster hash: 50890...2e7

Personlig erfaring gjør at jeg ikke anbefaler dette firmaet eller andre i Norge eller Danmark.

Skrevet

Mugg vil vel gi luftveisplager? Det har jeg ikke.

Vi vurderer å få sjekket for mugg. Astma- og allergiforbundet låner vist ut målere.

Skrevet

Personlig erfaring gjør at jeg ikke anbefaler dette firmaet eller andre i Norge eller Danmark.

Det samme gjelder for oss og polygon. Det er et useriøst firma som ikke klarer og finne ut noe, og bruker mycoteam til å lage rapporter og undersøker underveis..

Anonymous poster hash: 50890...2e7

Skrevet

Mugg vil vel gi luftveisplager? Det har jeg ikke.

Vi vurderer å få sjekket for mugg. Astma- og allergiforbundet låner vist ut målere.Anonymous poster hash: e986a...9af

Dersom du selv skal bestemme både prøver og hvilke helseplager du har så kan du jo bruke et hvilket som helst firma.

Astma og allergiforbundet låner ikke lenger ut sampere, de har avtale med et firma om en full gjennomgang av boligen til kr. X.

Tidligere var Pegasus det eneste firmaet naaf sitt inneklimakontor i nordnorge ville anbefale. (Ernst Pettersen og Heidi.)

Skrevet

Dersom du selv skal bestemme både prøver og hvilke helseplager du har så kan du jo bruke et hvilket som helst firma.

Astma og allergiforbundet låner ikke lenger ut sampere, de har avtale med et firma om en full gjennomgang av boligen til kr. X.

Tidligere var Pegasus det eneste firmaet naaf sitt inneklimakontor i nordnorge ville anbefale. (Ernst Pettersen og Heidi.)

Bestemme selv hvordan plager jeg har?

Jeg kjenner jo om jeg har luftveisplager. Så det er jo ganske lett å bestemme akkurat det.

Ut i fra det jeg ser på nett vil mugg gi luftveisplager, så det var et spørsmål.

Skrevet

Bestemme selv hvordan plager jeg har?

Jeg kjenner jo om jeg har luftveisplager. Så det er jo ganske lett å bestemme akkurat det.

Ut i fra det jeg ser på nett vil mugg gi luftveisplager, så det var et spørsmål.

Mugg trenger ikke å gi luftveisplager, men det kan gi luftveisplager. Du kan helt fint få plager av mugg uten å merke det i luftveiene, men andre personer kan få luftveisplager av samme muggsopp som gir deg andre plager. Hvis du har gode luftveier er det heller ikke sikkert du merker luftveisplager så lett hvis de er svake.

• Liker 1
Skrevet

Mugg trenger ikke å gi luftveisplager, men det kan gi luftveisplager. Du kan helt fint få plager av mugg uten å merke det i luftveiene, men andre personer kan få luftveisplager av samme muggsopp som gir deg andre plager. Hvis du har gode luftveier er det heller ikke sikkert du merker luftveisplager så lett hvis de er svake.

Takk, da vet jeg det :-) Da er det bare å bestemme seg for om vi skal rive å se selv, eller om vi skal ta en sjekk først :-)

Skrevet

Takk, da vet jeg det :-) Da er det bare å bestemme seg for om vi skal rive å se selv, eller om vi skal ta en sjekk først :-)Anonymous poster hash: e986a...9af

Har du ett konkret sted du mistenker at der er fuktskader så har det lite for seg å ta prøver. Fordi du vil se om der er missfarging og vått el. Har vært vått.

Det er en missforståelse blant folk at mugg gir helseplager. Det vil du se i dotorgraden til Bakke, vist til over. Man vet at fukt fører til mugg men om det er fukten eller muggensom gir helseplager eller komponenter muggen skiller ut eller komponenter det oppfuktede materialet skiller ut evt. Flere av disse faktorene i en coktail har ingen klart å komme frem til.

Der det har vært vått i mer enn noen dager vokser mugg opp.

Der er to ulike reaksonsmåter knyttet til syke hus, den ene er påvisbar i form av målinger av pust og andre ting, den andre er subjektiv en følelse av å være syk men ikke mulig å påvise ved undersøkelse og eller prøver. Ref. Bakkes doktorgradsarbeid.

Luftveisplager i form av astma eller andre ting, er ikke nødvendigvis noe en merker selv eller kan diagnostisere selv.

Pegasus lab sender pumper til å måle avgassinger i luften. De aller fleste andre firmaer måler etter levende soppsporer i luften, og kun det. Men død muggsopp er nøyaktig like helseskadelig som levende muggsopp. I tillegg er der mange mulige feilkilder ved denne fremgangsmåten. Så å få svar at der ikke er levende muggsoppsporer er et god dag mann økseskaft svar. Da der kan være ekstreme mengder død mugg som gir helseplager.

Måler man gasser, får man et resultat på om der finnes mugg, bakterier eller andre ting som kan gi helseplager. F.eks. limprodukter.

Skrevet

Jeg ville først sjekket om det er fukt og mugg i rom som luftes lite. Dra frem sengene, sjekk veggene og madrassene. Pass på å ikke tørke klær i rom med lav temperatur og dårlig utlufting. Monter fuktstyrte vifter på våtrom, rommet må selvsagt ha god tilgang på frisk luft inn. Prøv med å sjokklufte 10 minutter med skikkelig gjennomtrekk, to ganger i døgnet.

Anonymous poster hash: a3bb8...b68

Skrevet

Fukt og sopp kan gi symtomer slik du beskriver. Jeg ville begynt med å måle luftfuktigheten i huset (måler får en rimelig på blant annet Clas Ohlson). Normalt skal luftfuktigheten ligge på ca 50 %. Viser målingene høyere luftfuktighet ville jeg tatt kontakt med et profesjonelt firma. Har selv vært plaget med dette. Leide bolig, så endte med at jeg flyttet. Viktig å ta tak i problemet, da slike plager kan bli kroniske. Lykke til.

Annonse
Skrevet

Fukt og sopp kan gi symtomer slik du beskriver. Jeg ville begynt med å måle luftfuktigheten i huset (måler får en rimelig på blant annet Clas Ohlson). Normalt skal luftfuktigheten ligge på ca 50 %. Viser målingene høyere luftfuktighet ville jeg tatt kontakt med et profesjonelt firma. Har selv vært plaget med dette. Leide bolig, så endte med at jeg flyttet. Viktig å ta tak i problemet, da slike plager kan bli kroniske. Lykke til.

Ved sjult mugg eller gamle fuktskader inne i veggene vil dette ha null hensikt.

Anbefaler å laste ned Hus og Helse kompendiet, og lese der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...