Gå til innhold

Grønnsakssuppe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal lage grønnsakssuppe til middag i dag og tenkte å fryse den ned i porsjoner. Tidligere har jeg laget noe med hele grønnsaksbiter, men vurderer nå å kjøre suppen i stavmikser så det blir en jevn blanding og ha fløte i så den blir litt tykkere.

Noen som har gjort dette før? Hvordan blir det? Burde jeg heller lage med hele grønnsaksbiter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs hva slags ingredienser du liker å ha oppi. Suppe blir noe helt annet når man jevner med fløte eller melk. Jeg lager ofte suppe hvor jeg begynner med å koke grønnsaker (f.eks gulrot eller erter), tømmer av kokevannet(tar vare på det), stavmikser grønnsakene og tilsetter vannet igjen for å få passe tykkelse. Tilsetter litt fløte eller melk hvis jeg har det tilgjengelig. Det er forresten vanskelig å stavmikse grønnsaksbiter hvis de flyter rundt i mye vann;)

Skrevet

Det spørs hva slags ingredienser du liker å ha oppi. Suppe blir noe helt annet når man jevner med fløte eller melk. Jeg lager ofte suppe hvor jeg begynner med å koke grønnsaker (f.eks gulrot eller erter), tømmer av kokevannet(tar vare på det), stavmikser grønnsakene og tilsetter vannet igjen for å få passe tykkelse. Tilsetter litt fløte eller melk hvis jeg har det tilgjengelig. Det er forresten vanskelig å stavmikse grønnsaksbiter hvis de flyter rundt i mye vann;)

Okei! Hvordan burde jeg gjøre det da? Jeg koker grønnsaker, og heller av vannet, stavmikser grønnsakene og se heller vannet på igjen? Og så smaker til med fløte/creme fraische? Vanskelig å fryse suppe med biter i, syns jeg. Har kjøpt inn gulrøtter, løk, pastinakk, kålrabi, purre og persillerot. Har hatt potet i tidligere, men de er jo ikke noe gode når de blir fryst.

Skrevet

Wow- suppen ble fantastisk!!!!! Purre, rødløk, løk, pastinakk, sellerirot, kålrabi, gulrøtter og buljong. Det ble skikkelig godt og nå har jeg masse suppe jeg kan fryse ned! :danse:
Kan jeg helle suppe på fryseposer(om jeg tar dobbel pose+knuter? Så dritt om jeg tar alle tupperware-boksene til kollektivet, nemlig!

• Liker 1
Skrevet

Poser funker veldig bra. Klem dem flate så tiner de fort igjen.

• Liker 1
Skrevet

Poser funker veldig bra. Klem dem flate så tiner de fort igjen.

For et tips!!! :wow: Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før!

Kvinneguiden :dagens-rose:

Skrevet

Jeg har fryst tilsvarende suppe tidligere. Og det funker veldig bra, men jeg synes det funker ENDA bedre om det er ørlite jevning i suppa. Hvis ikke synes jeg ofte at den lettere "deler" seg litt etter tining. En potet eller to sammen med grønnsakene pleier å funke, eller en skje hvetemel ristet ut i fløten før den tilsettes. Det er ikke mye som skal til, men det bidrar godt til konsistensen etter tining.

Ta det som et tips til neste gang. :)

Skrevet

Jeg har fryst tilsvarende suppe tidligere. Og det funker veldig bra, men jeg synes det funker ENDA bedre om det er ørlite jevning i suppa. Hvis ikke synes jeg ofte at den lettere "deler" seg litt etter tining. En potet eller to sammen med grønnsakene pleier å funke, eller en skje hvetemel ristet ut i fløten før den tilsettes. Det er ikke mye som skal til, men det bidrar godt til konsistensen etter tining.

Ta det som et tips til neste gang. :)

Min erfaring er at mel jevning er unødvendig i slike supper - hele poenget er jo å la fiberet i grønnsakene jevne suppen naturlig. Evt bruker jeg heller en potet eller to sammen med andre grønnsaker, det gir en jevnende effekt.

Anonymous poster hash: 61e06...e6b

Skrevet

Men det går vel fint å fryse det uten jevning? Opplever at poteter ofte ødelegger når jeg fryser ned...

Skal prøve ut potetmel i fløte neste gang!

Skrevet

Men det går vel fint å fryse det uten jevning? Opplever at poteter ofte ødelegger når jeg fryser ned...

Skal prøve ut potetmel i fløte neste gang!

Går helt fint å både lage og fryse uten jevning! Jeg fryser diverse sånne supper hele tiden. :)

Anonymous poster hash: 61e06...e6b

• Liker 1
Skrevet

Nå ligger suppen i posjonsposer og skal straks fryses ned!

Da jeg bodde i Trondheim levde jeg på 250-300 kr i uken på mat, skal prøve å gjøre det nå og, så prøver å lage mye billig og god mat. Nå har jeg suppe, hjemmelagde fylte horn, laks, og hjemmelaget bolognese i fryseren. Prosjekt spare-sykt-mye-penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...