Sugar&Spice Skrevet 15. september 2014 #1 Skrevet 15. september 2014 Hei! Jeg skal lage grønnsakssuppe til middag i dag og tenkte å fryse den ned i porsjoner. Tidligere har jeg laget noe med hele grønnsaksbiter, men vurderer nå å kjøre suppen i stavmikser så det blir en jevn blanding og ha fløte i så den blir litt tykkere. Noen som har gjort dette før? Hvordan blir det? Burde jeg heller lage med hele grønnsaksbiter?
Muffinsdilla Skrevet 15. september 2014 #2 Skrevet 15. september 2014 Det spørs hva slags ingredienser du liker å ha oppi. Suppe blir noe helt annet når man jevner med fløte eller melk. Jeg lager ofte suppe hvor jeg begynner med å koke grønnsaker (f.eks gulrot eller erter), tømmer av kokevannet(tar vare på det), stavmikser grønnsakene og tilsetter vannet igjen for å få passe tykkelse. Tilsetter litt fløte eller melk hvis jeg har det tilgjengelig. Det er forresten vanskelig å stavmikse grønnsaksbiter hvis de flyter rundt i mye vann;)
Sugar&Spice Skrevet 15. september 2014 Forfatter #3 Skrevet 15. september 2014 Det spørs hva slags ingredienser du liker å ha oppi. Suppe blir noe helt annet når man jevner med fløte eller melk. Jeg lager ofte suppe hvor jeg begynner med å koke grønnsaker (f.eks gulrot eller erter), tømmer av kokevannet(tar vare på det), stavmikser grønnsakene og tilsetter vannet igjen for å få passe tykkelse. Tilsetter litt fløte eller melk hvis jeg har det tilgjengelig. Det er forresten vanskelig å stavmikse grønnsaksbiter hvis de flyter rundt i mye vann;) Okei! Hvordan burde jeg gjøre det da? Jeg koker grønnsaker, og heller av vannet, stavmikser grønnsakene og se heller vannet på igjen? Og så smaker til med fløte/creme fraische? Vanskelig å fryse suppe med biter i, syns jeg. Har kjøpt inn gulrøtter, løk, pastinakk, kålrabi, purre og persillerot. Har hatt potet i tidligere, men de er jo ikke noe gode når de blir fryst.
Sugar&Spice Skrevet 15. september 2014 Forfatter #4 Skrevet 15. september 2014 Wow- suppen ble fantastisk!!!!! Purre, rødløk, løk, pastinakk, sellerirot, kålrabi, gulrøtter og buljong. Det ble skikkelig godt og nå har jeg masse suppe jeg kan fryse ned! Kan jeg helle suppe på fryseposer(om jeg tar dobbel pose+knuter? Så dritt om jeg tar alle tupperware-boksene til kollektivet, nemlig! 1
Kvist Skrevet 15. september 2014 #5 Skrevet 15. september 2014 Poser funker veldig bra. Klem dem flate så tiner de fort igjen. 1
Sugar&Spice Skrevet 15. september 2014 Forfatter #6 Skrevet 15. september 2014 Poser funker veldig bra. Klem dem flate så tiner de fort igjen. For et tips!!! Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før! Kvinneguiden
Kvist Skrevet 15. september 2014 #7 Skrevet 15. september 2014 Jeg har fryst tilsvarende suppe tidligere. Og det funker veldig bra, men jeg synes det funker ENDA bedre om det er ørlite jevning i suppa. Hvis ikke synes jeg ofte at den lettere "deler" seg litt etter tining. En potet eller to sammen med grønnsakene pleier å funke, eller en skje hvetemel ristet ut i fløten før den tilsettes. Det er ikke mye som skal til, men det bidrar godt til konsistensen etter tining. Ta det som et tips til neste gang.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 #8 Skrevet 15. september 2014 Jeg har fryst tilsvarende suppe tidligere. Og det funker veldig bra, men jeg synes det funker ENDA bedre om det er ørlite jevning i suppa. Hvis ikke synes jeg ofte at den lettere "deler" seg litt etter tining. En potet eller to sammen med grønnsakene pleier å funke, eller en skje hvetemel ristet ut i fløten før den tilsettes. Det er ikke mye som skal til, men det bidrar godt til konsistensen etter tining. Ta det som et tips til neste gang. Min erfaring er at mel jevning er unødvendig i slike supper - hele poenget er jo å la fiberet i grønnsakene jevne suppen naturlig. Evt bruker jeg heller en potet eller to sammen med andre grønnsaker, det gir en jevnende effekt. Anonymous poster hash: 61e06...e6b
Sugar&Spice Skrevet 15. september 2014 Forfatter #9 Skrevet 15. september 2014 Men det går vel fint å fryse det uten jevning? Opplever at poteter ofte ødelegger når jeg fryser ned... Skal prøve ut potetmel i fløte neste gang!
AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 #10 Skrevet 15. september 2014 Men det går vel fint å fryse det uten jevning? Opplever at poteter ofte ødelegger når jeg fryser ned... Skal prøve ut potetmel i fløte neste gang! Går helt fint å både lage og fryse uten jevning! Jeg fryser diverse sånne supper hele tiden. Anonymous poster hash: 61e06...e6b 1
Sugar&Spice Skrevet 15. september 2014 Forfatter #11 Skrevet 15. september 2014 Nå ligger suppen i posjonsposer og skal straks fryses ned! Da jeg bodde i Trondheim levde jeg på 250-300 kr i uken på mat, skal prøve å gjøre det nå og, så prøver å lage mye billig og god mat. Nå har jeg suppe, hjemmelagde fylte horn, laks, og hjemmelaget bolognese i fryseren. Prosjekt spare-sykt-mye-penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå