Gå til innhold

Hva forventes av en 3,5-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser noen nevner at sine 3,5-åringer får ukelønn og har masse plikter hjemme, og at de velger hva de skal gjøre med pengene selv, spare eller kjøpe noe.

Er ikke det med ukelønn som er problemet, men jeg føler bare at min jente på 3,5 ikke er "voksen nok" til å gjøre det samme. Hun hjelper til hjemme, f.eks med å rydde opp lekene sine etter lek, dekke på bordet, henge opp jakka si, sette skoene sine på hylla. Men det er vel det.

Når helgen kommer, vet hun at det er "godteri-tid", og hun hadde lett brukt eventuelle lommepenger kun på godteri fremfor å ta de på sparebøsse.

Hva kan deres barn på 3,5 år? Prøver ikke å sammenligne, for alle er forskjellige, men bare lurer på hva man kan "forvente" at ett barn på 3,5 år kan.

Anonymous poster hash: c0949...1ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser noen nevner at sine 3,5-åringer får ukelønn og har masse plikter hjemme, og at de velger hva de skal gjøre med pengene selv, spare eller kjøpe noe.

Er ikke det med ukelønn som er problemet, men jeg føler bare at min jente på 3,5 ikke er "voksen nok" til å gjøre det samme. Hun hjelper til hjemme, f.eks med å rydde opp lekene sine etter lek, dekke på bordet, henge opp jakka si, sette skoene sine på hylla. Men det er vel det.

Når helgen kommer, vet hun at det er "godteri-tid", og hun hadde lett brukt eventuelle lommepenger kun på godteri fremfor å ta de på sparebøsse.

Hva kan deres barn på 3,5 år? Prøver ikke å sammenligne, for alle er forskjellige, men bare lurer på hva man kan "forvente" at ett barn på 3,5 år kan.

Synes din 3 1/2 åring høres veldig flink ut og helt etter boka.

Min 3 åring gjør omtrent det samme - henger opp jakka, setter bort skoene, tar av bordet og hjelper til med å rydde opp lekene.

Skrevet

Min eldste gutt er 3 år og 4 mnd. Og jeg må daglig minne ham på at han skal henge opp jakka si, sette på plass skoene sine og rydde bort tallerkenen sin etter måltidene. Men da han er godt inni trassperioden så er det ikke alltid slik at han adlyder mitt minste vink lenger. Og når han har trassanfall så er det alltid klær og sko som kastes på gulvet, så han vet inderlig godt hvordan jeg liker å ha det og hva han ikke får lov til...

Ukelønn og dertil masse plikter syns jeg høres både voldsomt og ambisiøst ut. Min 3-åring har ingen anelse om at 50 kroner er mer penger enn 10 kroner, ei heller skjønner han at en pose twist koster mer enn en kjærlighet på pinne, så ukelønn ser jeg ikke noe poeng med enn så lenge.

Anonymous poster hash: b36c9...a30
  • Liker 3
Skrevet

Jeg synes jenta di høres flink ut!

Da min gutt var 3,5 ryddet han etter seg, hjalp til å vaske i blant (kun lystbetont, han liker å vaske badet, for da får han spyle med dusjen og spraye såpe ;)), dekker bord, setter tallerkenen sin på benken etter bruk og er med og lager mat. Og hjelper med andre ting vi ber ham om.

Nå etter han har fylt fire har han blitt opptatt av sparing, men det er fordi han sparer til en legoeske han ønsker seg veldig. Ellers hadde nok penger gått til godteri her også.

Skrevet

Ukelønn til en 3,5-åring? Atte hæ? :klo:

Min 3,5-åring (okei, 3 år og 3 mnd) hadde brukt sin ukelønn enten på sjokolade eller på Barbie. :lol:

Men nok om det. Hun gjør det de fleste (slik jeg ser det) på den alderen gjør: hjelper til med å dekke bordet/ta av, sier takk for maten, henger opp jakke, setter på plass sko og rydder leker.

• Liker 5
Skrevet

Det du beskriver her, er jo slike ting man skal forvente at barna gjør uansett i en hverdag. Det blir feil å få penger for å rydde etter seg selv, henge opp sin egen jakke og hjelpe å dekke på til felles middagsbord.
Generelt synes jeg ikke barn bør få lommepenger. Lommepengene blir brukt på mye fjas uansett, om de selv får velge hva det vil gå til. Synes det da er bedre å spare på en konto som barnet får tilgang til når h*n blir 18, begynner å studere, skal kjøpe bolig e.l. De fleste får uansett nok penger til jul og bursdager, og kan også ønske seg ting til da. I tillegg er det bedre at f.eks. en 15åring får seg en jobb h*n kan ha på CV´en enn å la barnet vaske klær hjemme for å få penger - det vil ikke være til hjelp i senere tid (bortsett fra at man lærer å vaske klær, men det bør man lære uten penger).

Skrev nå litt mer utover det du spurte om...

Gjest AnneShirley
Skrevet

Høres helt normalt ut. Kan ikke skjønne at noen vil gi ukelønn hører til barnehagebarn.

Skrevet

Barn er jo veldig forskjellige i den alderen. Min datter setter på plass skoene, henger jakka, rydder opp leker og alt det der. Kler seg selv (med litt hjelp iblant). Her får hun ikke ukepenger enda, men vi har en sparegris, og det hender hun får en 20 kr eller lignende en sjelden gang iblant om hun har gjort noe ekstra ordinært. Ellers så har hun litt tanter og besteforeldre som stikker til henne litt iblant som hun kan putte på sparegrisen. Hun sparer til sånt stellesenter til dukkene sine. Mitt barn er heldigvis ikke så glad i godterier, har bevisst gitt lite av det og mer oppskjært frukt. Derfor bruker hun ikke de småkronene hun får en gang iblant på det.

Anonymous poster hash: 5211e...0cb

Skrevet

Alle mødrene på KG og på diverse mammafora har jo unger som rundvasker huset fra de er to, og skifter på sengene til hele familien fra de er tre. I tillegg kan de selvsagt lese romaner før de begynner på skolen :P

Slapp av, jenta di høres helt normal ut. Tror absolutt ikke det er vanlig med ukepenger til 3-åringer. Det er jo uansett helt bortkastet; en 3-åring forstår ikke et sånt konsept selv om foreldrene innbiller seg det.

En 3-åring bør lære å kle av og på seg selv, og rydde det han/hun har rotet (tror 99% trenger litt hjelp/oppmuntring til det siste ;) ). Noe mer er bare en bonus hvis barnet og en selv har overskudd til det. Jeg orket ikke å få mine barn til å sette inn i oppvaskmaskinen og vaske gulvet da de var 3 år. Det tok jo bare ti ganger så lang tid som hvis jeg gjorde det selv, og resultatene ble heller dårlige.

• Liker 1
Skrevet

Liker dette innlegget veldig godt jeg:

Link til bloggpost

Føler det litt for tidlig blir en konkurranse om hva barna kan, de skal ikke skjemmes bort, men trenger heller ikke å møte forholde seg til hvordan pengene de har skal disponeres...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...