Gå til innhold

Hva barnebidrag skal dekke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Det jeg lurer på er hva skal barnebidrag dekke og hva skal barnefar bidra med utenom dette?

Han er ikke sammen med moren og barnefar betaler nå over ca.4000 i barnebidrag til ett barn som snart er 3år gammel. De har da regnet lønn som var fra ifjor, da han jobbet veldig mye overtid noe som han ikke gjør nå.

Barnemor krever at faren skal forsatt bidra med å kjøpe inn div. til barnet.

Og nekter å sende med klær når han skal ha samværshelg med barnet.

Er dette riktig?

Anonymous poster hash: f2eaf...cb3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mor skal dekke det meste, og hun skal sende med klær, både yttertøy, innetøy, ski, sykkel til samværshelg hvis hun har hovedomsorgen. Barneseng, leker, bleier, mat osv som er naturlig å ha hjemme hos far for at barnet skal kunne være der skal far dekke selv.

Større/dyre ting som f.eks tannregulering, briller ol skal far være med å dekke.

• Liker 2
Skrevet

Hva bidrag egentlig skal dekke, vet jeg ikke helt. Men om mor har hovedomsorg og far har barnet annenhver helg el. dynes jeg det er veldig smålig av mor å ikke sende med barnet klær på samværshelg. 4000,-/mnd i bidrag er jo ganske mye, så hun burde stå for alle innkjøp. En 3-åring trenger ikke ting for 4000,-/ mnd, så synes mor virker urimelig.

Anonymous poster hash: 5f829...8f2

• Liker 1
Skrevet

Mor skal dekke det meste, og hun skal sende med klær, både yttertøy, innetøy, ski, sykkel til samværshelg hvis hun har hovedomsorgen. Barneseng, leker, bleier, mat osv som er naturlig å ha hjemme hos far for at barnet skal kunne være der skal far dekke selv.

Større/dyre ting som f.eks tannregulering, briller ol skal far være med å dekke.

Ja det er vel det som er normalt og selvfølgelig skal barnefar kjøpe inn viktige ting som barnet må ha ja.

De skal gå for delt foreldreansvar nå. Men uansett nekter hun å sende med klær å sånt med barnet, helt utrolig.

Ja det er jo helt naturlig og sånt med konfirmasjon osv.

Skrevet

Hva bidrag egentlig skal dekke, vet jeg ikke helt. Men om mor har hovedomsorg og far har barnet annenhver helg el. dynes jeg det er veldig smålig av mor å ikke sende med barnet klær på samværshelg. 4000,-/mnd i bidrag er jo ganske mye, så hun burde stå for alle innkjøp. En 3-åring trenger ikke ting for 4000,-/ mnd, så synes mor virker urimelig.

De skal gå for delt foreldreansvar og barnefar skal ha barnet hver 3uke fre-man.

Og når hun får så mye i bidrag, så gidder hun ikke å sende med klær.. Fordi hun mener barnefar skal stå til ansvar for sånt selv, når han skal ha barnet. Veldig smålig å unødvending med og gjøre seg så vanskelig.

Skrevet

Det er ikke bare reelle ting som klær og leker et bidrag skal dekke. Bidrag er med på å dekke, forutenom klær og utstyr, de reelle kostnadene et barn medbringer. Som f.eks barnehage, utgifter til bolig (går ekstra strøm, ekstra husleie pga man trenger større plass), mat, og andre utgifter som fritidsaktiviteter, gaver til barnebursdager som barnet skal i, leirskole når den tid kommer, klassesparing osv osv. Et barn fører til betraktelig økte utgifter enn hvis man er alene!

Husk at den som betaler bidrag får samværsfradrag, dvs betaler mindre jo mere samvær pga da har bidragsyter økte utgifter. Bidraget er også regnet ut etter en brøk hva begge foreldrene tjener, minus samvær til den som betaler.

• Liker 3
Skrevet

Nei det stemmer ikke. Far skal selv holde klær ved samvær, bortsett fra det barnet trenger til fritidsaktiviteter som pågår under samvær.

• Liker 3
Skrevet

Ja det er vel det som er normalt og selvfølgelig skal barnefar kjøpe inn viktige ting som barnet må ha ja.

De skal gå for delt foreldreansvar nå. Men uansett nekter hun å sende med klær å sånt med barnet, helt utrolig.

Hvis mor er helt vrang ang det med klær så synes jeg det bør være på tide med en tur på familievernkontoret. Få det gjerne ned i samværskontrakten hva hun skal sende med sånn at det står svart på hvitt og hun kan ikke nekte.

Skrevet

Nei det stemmer ikke. Far skal selv holde klær ved samvær, bortsett fra det barnet trenger til fritidsaktiviteter som pågår under samvær.

Det stemmer ikke hvis barnet bare er til far annenhver helg, da skal mor sende med klær.

Er barnet til foreldrene 50/50 så skal begge holde klær og sånt i hvert sitt hjem.

• Liker 1
Skrevet

Delt ansvar eller delt omsorg, som i 50/50? Da mister hun i såfall rett på bidrag og da må de dele på utgiftene. Jeg har det selv, og vi klarer heldigvis å dele på innkjøp. Jeg sier hva barnet trenger også blir vi enig om hvem som kjøper hva. Men hva hverdagsklær angår, skal jeg ikke legge skjul på at jeg ikke liker å sende med nye klær som jeg har kjøpt, til far. Bare fordi jeg liker å kjøpe barneklær, betyr det ikke at han skal få slippe..

• Liker 2
Skrevet

Det stemmer ikke hvis barnet bare er til far annenhver helg, da skal mor sende med klær.

Er barnet til foreldrene 50/50 så skal begge holde klær og sånt i hvert sitt hjem.

Far får fratrekk i bidraget etter hvor mye han har barnet. Dette skal gå til mat og klær under samvær.

• Liker 1
Skrevet

Far får fratrekk i bidraget etter hvor mye han har barnet. Dette skal gå til mat og klær under samvær.

Mat og utgifter i løpet av samværshelg; ja. Klær; nei.

Skrevet

Hvis mor er helt vrang ang det med klær så synes jeg det bør være på tide med en tur på familievernkontoret. Få det gjerne ned i samværskontrakten hva hun skal sende med sånn at det står svart på hvitt og hun kan ikke nekte.

Delt ansvar eller delt omsorg, som i 50/50? Da mister hun i såfall rett på bidrag og da må de dele på utgiftene. Jeg har det selv, og vi klarer heldigvis å dele på innkjøp. Jeg sier hva barnet trenger også blir vi enig om hvem som kjøper hva. Men hva hverdagsklær angår, skal jeg ikke legge skjul på at jeg ikke liker å sende med nye klær som jeg har kjøpt, til far. Bare fordi jeg liker å kjøpe barneklær, betyr det ikke at han skal få slippe..

Nei, faren skal ha barne hver 3uke fra fredag til mandag.

Det er en bra ordning det, så lenge begge er enig. Selvfølgelig skal han kjøpe inn det som er viktig å brukes mye av. Men nå betaler han veldig mye i bidrag også. Kan hun ihvertfall ta å sende med litt da.

Skrevet

De skal bare få ordning på delt foreldreansvar men ikke delt bosted.

Faren skal ha barnet hver 3uke fra mandag til fredag og betaler 4000 i barnebidrag.

Skrevet

De skal bare få ordning på delt foreldreansvar men ikke delt bosted.

Faren skal ha barnet hver 3uke fra mandag til fredag og betaler 4000 i barnebidrag.

Delt foreldreansvar er noe helt annet enn å ha barnet halve tiden hver.

Når bidraget blir regnet ut så går de ut ifra hva et barn koster i den aldersgruppen er i, etter fastsatte beløp. Deretter så regnes det på hva mor tjener, hva far tjener, og far får fratrekk for antall netter barnet er hos han.

Men, selv om barnet er f.eks annenhver uke hos foreldrene så kan det være at en av de må betale bidrag til den andre hvis det er stor differanse i inntekt.

Far vil også måtte betale mindre bidrag hvis du og han får felles barn pga da har han forsørgelsesplikt til flere barn.

Skrevet

Delt foreldreansvar er noe helt annet enn å ha barnet halve tiden hver.

Når bidraget blir regnet ut så går de ut ifra hva et barn koster i den aldersgruppen er i, etter fastsatte beløp. Deretter så regnes det på hva mor tjener, hva far tjener, og far får fratrekk for antall netter barnet er hos han.

Men, selv om barnet er f.eks annenhver uke hos foreldrene så kan det være at en av de må betale bidrag til den andre hvis det er stor differanse i inntekt.

Far vil også måtte betale mindre bidrag hvis du og han får felles barn pga da har han forsørgelsesplikt til flere barn.

Ja for faren har fast jobb og moren "Nav'er",

En god stund så har moren sabotert samvær mellom faren og barnet, hadde alltid unnskyldninger å nekta at faren skulle få se barnet uten noe som helst "god grunn" og det var i den tiden saken hos Nav ang. barnebidrag foregikk. Og jo mindre han så barnet, jo mer måtte han betale i barnebidrag.

Selv om han kjempa for å se sitt eget barn.

Så nå sitter han igjen med å betale 4000 i barnebidrag og veldig usamarbeidsvillig mor.

Skrevet

Når jeg og barnefaren var i retten og skrev kontrakt på slutten av rettsrundene, så ble vi enige om at barnet bor fast hos meg, jeg har hovedomsorgen og far har annenhver tor-man pluss annenhver høst/vinter ferie, dele jula og påsken i 2 og han skal ha 3 uker sommerferie. Når vi skrev kontrakten, så var det normalt at far dekker det han trenger når han har samvær. Og jeg dekker alt barnet trenger i bhg. Sønnen vår er 2,5 år! Og far betaler kr. 2000,- i mnd i underholdningsbidrag.

Skrevet

Her har vi handlet inn slik at barnet har klær begge steder. Det å "leve i en koffert" har jeg av erfaring selv lært at kan være utfordrende. "Ånei, mamma glemte å sende med xxx...".

Anonymous poster hash: e83e2...563
Skrevet

Dette stemmer ikke. Da vi var i retten og på familievernkontoret fikk jeg beskjed at bidrag skal dekke ALT barnet trenger, og klær ol skal sendes med til samvær.

Anonymous poster hash: 8cf86...7af

• Liker 1
Skrevet

Helt ærlig!

Klær til en helg koster et par hundrelapper.

Om én er vanskelig så mååå ikke den andre bli det da!

Her har jeg 100% omsorg og far ser aldri barnet. Han valgte det pga en mulighet om god jobb i utlandet. Ifølge nav skal han betale 7741kr i farsbidrag. Vi har blitt enig om 3500 + en ny audi jeg disponerer, men far betaler og eier.

Barn er dyrt. Mat, større leil, bhg, transport, gode sko og vinterklær, opplevelser, strøm; det blir en god del mer enn da jeg kun hadde meg selv å tenke på (!).

Lindex har ofte tilbud of 3 for 2, kjøp inn litt. 500kr rekker langt. Et brukt og fint regnsett får du på finn.no for 50kr. Reflex har billige gode votter. Coop har konstant knalltilbud på barneting.

Det blir 1000kr max, for et helt år.

Så holder man bare munn om hvor tåpelig man synes mor er :)

Anonymous poster hash: bb9b0...7da

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...