AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 #1 Skrevet 15. september 2014 Jeg er i planleggings fasen.. skal skaffe meg katt (blir innekatt), men ønsker å gå igjennom alt det økonomiske og praktiske før jeg begynner å se på katt. - Jeg har skaffet "barnevakt", dersom jeg behøver det. (har tre stk. Så no problemo der) - Funnet katteleker, klorestativ, kattedo og andre småting, til en rimelig pris. - Kattemat til en rimelig pris Og nå.. er det kattesand. Herre min hatt, for en jungel! Jeg hadde katt for mange år siden ( i 2007 døde hun) og da var det min mor som stod for all innkjøp (her gikk det etter pris, og ikke kvalitet) husker den fæle lukten fra kattedoen, og nå så skal jeg ha innekatt i en 30 kvm leilighet! De jeg har kommet frem til er, Ever clean og tidy cats. Tidy cats kan fåes hos plantasjen. Men Ever clean har jeg kun funnet på nett, aner ikke hvor det selges. Noen som har erfaring med animail.no? Eller vet om steder de selger? Jeg er på utgikk etter noe jeg kan LEVE med! altså når det kommer til lukt. Da kattedoen blir stående i gangen. (ønsker ikke å ha det på soverommet, stuen eller kjøkkenet, badet er for lite) og prisen må ikke være for høy. Dersom det er 200 kr for 10kg, og det er lønnsomt i lengden, så går det bra. Bedre det enn 30kr for 1kg. (coop sin, men den mistenker jeg bare er søl og lukter). Noen tips og erfaringer å dele? Anonymous poster hash: 0ed81...f6c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 #2 Skrevet 15. september 2014 Kanskje jeg kan lære katten å bruke vanlig do? Noen som har erfaring med det? . TS Anonymous poster hash: 0ed81...f6c 1
rosahelikopter Skrevet 15. september 2014 #3 Skrevet 15. september 2014 Jeg kjøpte europris sin klumpesand 8kg på rosa boks. Koster 99kr. Kattene likte det.
illywhack Skrevet 15. september 2014 #4 Skrevet 15. september 2014 Den på felleskjøpet er helt super! Jeg bruker den i den røde posen, for det er bare den de har her hos meg. Men hvis de har en i en blp pose, ville jeg valgt den. Den klumper helt supert, og det lukter lite. Anbefales virkelig
Rinta90 Skrevet 15. september 2014 #5 Skrevet 15. september 2014 Den på felleskjøpet er helt super! Jeg bruker den i den røde posen, for det er bare den de har her hos meg. Men hvis de har en i en blp pose, ville jeg valgt den. Den klumper helt supert, og det lukter lite. Anbefales virkelig Anbefaler også FK sin klumpsand. Er vel 18 kg for ca 200,-? om jeg ikke husker feil.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 #6 Skrevet 15. september 2014 Her bruker Ever Clean - Less track og er veldig fornøyd med den. Vil påpeke det med mat til en billig penge, hvilken mener du? Etter min erfaring så er det ingen som selger bra kattemat til en billig penge, alle dyrebutikker har ca samme pris. Hvis det er mat fra matbutikk el. du mener så er disse verken bra for kattene pga for høyt magnesiuminnhold og de har lite næring. I tillegg så spiser katten mer pga den dårlige næringen, så i realiteten så spares det ikke så mye. Merker som er en katt verdig er f.eks Royal Canin og Hills. Hvis du ikke er klar over det så skal katter ha tørrforet tilgjengelig 24/7. Katter spiser veldig lite om gangen og spiser 10-20 ganger om dagen. De klarer fint å regulere matinntaket selv. Ikke gi våtfor for ofte. Disse er mer fetende og mindre næringsrike enn tørrfor så hvis katten er vant til å få vårfor hele tiden så vil den holde igjen på tørrforet og konsentrere seg om våtforet. Uansett så er er det mye bedre og billige med fiskeklosser fra frysedisken. 10-15 pr pk og det holder til ca 10-12 serveringer for 1 katt. Bare kutt den opp i biter rett etter innkjøp g så tar du ut biter etterhvert og koker de med vann i kjele eller micro. Ha også vann tilgjengelig på minst 2 plasser der minst den ene er vekke fra maten. Katter er ikke flink til å drikke så de blir enten veldig tørste før de oppsøker vannet eller så må de "komme over det" på veien. Lite vann fører til blære og urinveisproblemer. Helt til slutt så vil jeg påpeke at å gjøre en egentlig utekatt til en innekatt er fy fy. Du får gjøre som du vil med det, men til og med med innekatter som er avlet frem til å være innekatter så bør det være minst 2 stk ellers blir de ensom. Anonymous poster hash: 807aa...e75 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 #7 Skrevet 15. september 2014 Her bruker Ever Clean - Less track og er veldig fornøyd med den. Vil påpeke det med mat til en billig penge, hvilken mener du? Etter min erfaring så er det ingen som selger bra kattemat til en billig penge, alle dyrebutikker har ca samme pris. Hvis det er mat fra matbutikk el. du mener så er disse verken bra for kattene pga for høyt magnesiuminnhold og de har lite næring. I tillegg så spiser katten mer pga den dårlige næringen, så i realiteten så spares det ikke så mye. Merker som er en katt verdig er f.eks Royal Canin og Hills. Hvis du ikke er klar over det så skal katter ha tørrforet tilgjengelig 24/7. Katter spiser veldig lite om gangen og spiser 10-20 ganger om dagen. De klarer fint å regulere matinntaket selv. Ikke gi våtfor for ofte. Disse er mer fetende og mindre næringsrike enn tørrfor så hvis katten er vant til å få vårfor hele tiden så vil den holde igjen på tørrforet og konsentrere seg om våtforet. Uansett så er er det mye bedre og billige med fiskeklosser fra frysedisken. 10-15 pr pk og det holder til ca 10-12 serveringer for 1 katt. Bare kutt den opp i biter rett etter innkjøp g så tar du ut biter etterhvert og koker de med vann i kjele eller micro. Ha også vann tilgjengelig på minst 2 plasser der minst den ene er vekke fra maten. Katter er ikke flink til å drikke så de blir enten veldig tørste før de oppsøker vannet eller så må de "komme over det" på veien. Lite vann fører til blære og urinveisproblemer. Helt til slutt så vil jeg påpeke at å gjøre en egentlig utekatt til en innekatt er fy fy. Du får gjøre som du vil med det, men til og med med innekatter som er avlet frem til å være innekatter så bør det være minst 2 stk ellers blir de ensom. Anonymous poster hash: 807aa...e75 Takk for mye tips. Det er matbutikk fôr jeg tenker på. Men supplerer med kvalitet fôr i form av bløtfôr (som noe godt i helgen, ikke daglig). Og fisk som vi har fisket selv. Skjønner at en katt som har vært utekatt før, kan ikke bli sperret inne. Men må den virkelig være AVLET frem? hadde utekatt før, men dette går ikke nå. Jeg kommer til å være mye hjemme, er hjemmeværende. Så katten kommer ikke til å være alene. Det er vell ikke behov for to katter da? - Ts Anonymous poster hash: 0ed81...f6c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 #8 Skrevet 15. september 2014 Vi har brukt Klumpe fra Plantasjen. Den er kjempefin, og du får 20 kg for 198 kroner, de reklamerer bare ikke for det Anonymous poster hash: 22189...470
AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 #9 Skrevet 15. september 2014 Vi har brukt Klumpe fra Plantasjen. Den er kjempefin, og du får 20 kg for 198 kroner, de reklamerer bare ikke for det Anonymous poster hash: 22189...470 Lukter den? - TS Anonymous poster hash: 0ed81...f6c
Meij Skrevet 15. september 2014 #10 Skrevet 15. september 2014 (endret) Mine katter er gatemikser men har d helt fint inne. Men dette henger nok veldig sammen med at de aldri har vært ute, og vet derfor ikke om noe annet. Har det dessuten ganske romslig med plass og de er 3 sammen. Foretrekker everclean lesstrack og extra strength. Endret 15. september 2014 av Meij
Tvist Skrevet 15. september 2014 #11 Skrevet 15. september 2014 Takk for mye tips. Det er matbutikk fôr jeg tenker på. Men supplerer med kvalitet fôr i form av bløtfôr (som noe godt i helgen, ikke daglig). Og fisk som vi har fisket selv. Skjønner at en katt som har vært utekatt før, kan ikke bli sperret inne. Men må den virkelig være AVLET frem? hadde utekatt før, men dette går ikke nå. Jeg kommer til å være mye hjemme, er hjemmeværende. Så katten kommer ikke til å være alene. Det er vell ikke behov for to katter da? - Ts Anonymous poster hash: 0ed81...f6c Ville heller kjøpt skikkelig tørrfor, og spart inn på billig kattesand, eller våtfor (som du egentlig ikke trenger) om nødvendig 3
Thorn Skrevet 15. september 2014 #12 Skrevet 15. september 2014 Billig fôr er ikke så billig i lengden. Akkurat nå husker jeg ikke nøyaktig prisene på f.eks. Friskies eller Kitekat, men det er ikke så mye rimeligere for kiloprisen dersom man kjøper kvalitetsfôr i 10-kilossekker. Kvalitetsfôr metter også bedre, så kattene spiser mindre, og det er mye bedre for kattens helse. Andre fordeler, som kanskje er ekstra viktige dersom du skal ha innekatt, er at de bæsjer mindre og at det lukter mindre jævlig For meg virker det veldig bakvendt å gå for billig tørrfôr, som er hovedfôret til katten, og gi kvalitetsvåtfôr innimellom. Jeg gjør det motsatte; dyrt tørrfôr i hverdagen og våtfôr fra dagligvarebutikken et par ganger i måneden (mine er rare, og spiser ingen av de dyrere våtfôrtypene jeg har forsøkt... Så da blir det Pussi og Sheba). Du ville ikke spist på McDonalds til hverdags og spist grovbrød og grønnsaker på lørdagskvelden, ville du? Det ville i hvert fall ikke vært sunt for deg! Angående kattesand ville jeg aldri ha spart på pengene på det om du skal ha innekatt. Her er det kun uparfymert Everclean Extra Strength som duger, og jeg har prøvd mange merker og typer! Tidy Cats var jeg relativt fornøyd med på alle måter utenom den ekstreme parfymelukta, som både meg og kattene hadde problemer med. Jeg må kjøre et godt stykke for å få tak i Ever Clean, men da kjøper jeg fem-seks esker i slengen, så har jeg i flere måneder. Ellers er jeg enig med ABen som kommenterer at det er dumt å forsøke å gjøre utekatter om til innekatter. Har de først vært vant til å gå ute, har de det sjelden like godt som innekatt etterpå, spesielt ikke på så lite område som 30 kvadrat... Da ville jeg heller funnet en kattunge som aldri har vært ute, eller fått en innekatt fra Dyrebeskyttelsen. Det er også absolutt å anbefale å ha to dersom man har innekatt og ikke har lyst å bruke store mengder tid på å aktivisere katten. Har du to kan de underholde og utfordre hverandre, i tillegg til at de får sosialiseres med artsfrender. Eventuelt, igjen, hør om dyrebeskyttelsen har en katt som ikke skal være sammen med andre katter 2
Gjest Lille-pus Skrevet 15. september 2014 #13 Skrevet 15. september 2014 (endret) Vær så snill, TS. - ikke tørrmat fra dgagligvarebutikken til pus. Kjøp sikkelig kattemat hos vetrinæren eller hos faghandel (Zoobutikk). Så til den andre enden av prosessen: sand og dokasse. Her er det p.t. TidyCats det går i akkurat nå. Kattene liker den, kornene er grovere enn vår andre sand Flamingo. Flamingo får du forøvrig med og uten tilsatt lukt. Jeg velger den uten lukt Fordelen med TidyCats er bærehåndtaket på pappeskene den kommer i. Vi har tre trapper å gå opp, og for å bære Flamingoposene etter håndtakene må jeg ha hansker (posene er av plast, og de veier jo noen få kilo ) TidyCats bæres uten den samme plasten som skjærer seg inn i hendene. Utenom det er Flamino er svært god klumpesand. Edit: Den blå TidyCats jeg kjøpte på Plantasjen er den uten tilsatt paryme. Den røde er tilsatt parfyme om jeg husker rett nå. Endret 15. september 2014 av Lille-pus
Fionnuala Skrevet 15. september 2014 #14 Skrevet 15. september 2014 Vi bruker flamingo og er godt fornøyde med den. Klumper bra og lite lukt. Vår katt er også mest innekatt, av eget valg, men vi kjenner lite til lukt - verken parfyme eller dolukt.
Blod Skrevet 15. september 2014 #15 Skrevet 15. september 2014 Jeg anbefaler perler. Tror det koster rundt 300 kr for 10 liter, og varer i flere mnd før den må byttes ut
Scoop Skrevet 15. september 2014 #16 Skrevet 15. september 2014 Anbefaler fòr fra feks Felleskjøpet (Matmons) framfor det man finner i matbutikken. Det er bare søppel. Ever Clean unscented har jeg veldig god erfaring med, klumper bra og lukter ikke. Kjøpes hos Tropehagen feks.
Minya Skrevet 15. september 2014 #17 Skrevet 15. september 2014 (endret) Edit: Den blå TidyCats jeg kjøpte på Plantasjen er den uten tilsatt paryme. Den røde er tilsatt parfyme om jeg husker rett nå. Begge er tilsatt parfyme, men det er litt forskjellig lukt på dem. Bruker den blå her, men et par ganger har HrMinya kommet hjem med den røde, og det lukter HELT feil. Til TS; Tørrfór fra dyrebutikk (Royal Canin, Iams, Euknuba, etc) er mye billigere i lengden da den er drøyere i bruk. En 4kg sekk varer til ca 30 dager med fóring, da med tørrfór tilgjengelig hele tiden og en og annen liten snaskemat (feks Applaws fra dyrebutikk eller Gourmet, Whiskas eller Sheba fra matbutikk) Dessuten er tørrfóret fra dagligvare å sammenligne med å la barn vokse opp på McDonald's-mat. Den er full av fyllstoffer og fattig på næringstoffer, som gjør at katten spiser mer av det (noe som får enkelte til å tro at katten elsker tørrfóret og nekter å bytte til et bedre merke) og blir feit og feilernært. Her lager jeg en egen blanding av Royal Canin Indoor, Sterilized og Oral Sensitive, da begge er kastrerte og gamlepus er selvbestemt innepus. Tre sekker hvorav hver er 3,5 til 4 kg, holder for våre to katter i ti-tolv uker og de er passe velfødde, fornøyde og flotte og blanke i pelsen. Som tidligere nevnt, bruker vi blå TidyCats kattesand, jeg foretrekker den da den er svakt parfymert og demper lukten av ammoniakk fra kattedoene, og den klumper godt slik at det er enkelt å rense doen for tiss og bæsj. Jeg kjøper den på en dyrebutikk nedi Drammen sentrum (mener den heter Drammen Zoosenter) hvor de har klippekort slik at du får hver åttende pakke gratis. Jeg kjøper 18kg-esker og betaler rundt 200 kroner esken. Jeg bruker en hel eske til å fylle to tomme kattedoer, og generelt sett holder en eske til en måneds etterfyll. Jeg bytter all sanden omtrent annenhver måned, da vasker jeg også begge doene med såpe før jeg fyller dem med helt ny sand. Du må også ha veterinær og forsikring. Årlig kontroll av pus er viktig, selv på innekatter. De bør få vaksiner selv om de er inne, og selv innekatter kan bli syke eller skade seg, noe som gjør at forsikring er en økonomisk ting å ha i tilfelle høye veterinærregninger. Endret 15. september 2014 av Minya 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #18 Skrevet 17. september 2014 Takk for mye tips. Det er matbutikk fôr jeg tenker på. Men supplerer med kvalitet fôr i form av bløtfôr (som noe godt i helgen, ikke daglig). Og fisk som vi har fisket selv. Skjønner at en katt som har vært utekatt før, kan ikke bli sperret inne. Men må den virkelig være AVLET frem? hadde utekatt før, men dette går ikke nå. Jeg kommer til å være mye hjemme, er hjemmeværende. Så katten kommer ikke til å være alene. Det er vell ikke behov for to katter da? - Ts Anonymous poster hash: 0ed81...f6c Det var det jeg tenkte. Ikke kjøp det. Det er både mindre bra for katten og mindre langsiktig økonomisk. Velg heller våtfor fra billige merker, så lenge det ikke blir for ofte. Et annet vårfor tips er hermetisk tunfisk i vann. 1 boks er nok til 3-4 måltider så hvert måltid koster da 1 kr. Med fiskeblokkene som jeg anbefalte i forrige innlegg, koster også ca 1 kr pr måltid. De begge er både bedre for katten og mye billigere enn ferdig vårfor. Noen rasekatter er avlet fram til å være innekatter. Instinktene deres er ikke så store og de trives bedre med å være i ro inne. "Vanlige" katter bør få være ute. Velg i det minste en kattunge som aldri har vært fri og gå på tur med den i bånd med jevne mellomrom. At du er hjemmeværende gjør jo saken bedre men du vil aldri kunne leke så mye med katten som den ville kunne gjort med en "venn :)" Med kun 30 kvm så bør du gjøre en innsats med å lage klatring for den/de i høyden, slik at det blir flere flater å bevege seg på. Du kan kjøpe billige hyller på finn.no og stifte teppe på Det er heller ingen vits å bruke penger på leker fra dyrebutikken bortsett fra kanskje en liten ball. Ellers kommer du langt med et snøre med noe mykt i enden. Pappkasser er også veldig populært Anonymous poster hash: 807aa...e75 1
Minya Skrevet 17. september 2014 #19 Skrevet 17. september 2014 Et annet vårfor tips er hermetisk tunfisk i vann. 1 boks er nok til 3-4 måltider så hvert måltid koster da 1 kr. Med fiskeblokkene som jeg anbefalte i forrige innlegg, koster også ca 1 kr pr måltid. De begge er både bedre for katten og mye billigere enn ferdig vårfor. Anonymous poster hash: 807aa...e75 Katter har ikke godt av å få tunfisk på boks mer enn et par ganger i måneden, både pga høyt saltinnhold og pga kvikksølvmengden som finnes i tunfisken. Høyt inntak av tunfisk på boks kan føre til nyresvikt. Det er et fint alternativ når katten er syk, utmattet eller veldig dehydrert og trenger å få i seg noe kjapt og gæli, men ellers bør det bare gies som snaskemat en gang i blant. Seifilet eller torskefilet i blokk er også en god snaskemat, men de hvit fisk generelt inneholder lite av de næringstoffene katter trenger, derfor bør ikke katter fullfóres på fisk alene. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #20 Skrevet 17. september 2014 Katter har ikke godt av å få tunfisk på boks mer enn et par ganger i måneden, både pga høyt saltinnhold og pga kvikksølvmengden som finnes i tunfisken. Høyt inntak av tunfisk på boks kan føre til nyresvikt. Det er et fint alternativ når katten er syk, utmattet eller veldig dehydrert og trenger å få i seg noe kjapt og gæli, men ellers bør det bare gies som snaskemat en gang i blant. Seifilet eller torskefilet i blokk er også en god snaskemat, men de hvit fisk generelt inneholder lite av de næringstoffene katter trenger, derfor bør ikke katter fullfóres på fisk alene. Selvfølgelig skal tunfisk bare gies en gang i blant, Men jeg forstår ikke hvorfor du skriver at katter ikke skal fullfores på fisk alene. Jeg har gjort det veldig klart i innleggene at katten må ha kvalitetstørrfor hele tiden og våtfor av og til. Anonymous poster hash: 807aa...e75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå