illywhack Skrevet 15. september 2014 #1 Skrevet 15. september 2014 Vi har installert en katteluke i en verandadør i 2. etasje, og bygd en stige ned til bakken langs veggen. Den er litt bratt, men ikke så bratt at en katt ikke burde klare å klatre ned. Men først – pusen skjønner ikke katteluka. Er helt tipp topp når den er åpen, eller det er en liten glipe, men så fort den er helt lukket bare står han der og kikker på meg og skraper med labben. Har dyttet ham gjennom flere ganger fram og tilbake, lokket med favorittsnopet og lokket og lokket. Han sitter der, skakker på hodet og ser dumt på meg – ”hallo den er jo lukket igjen!!”. Hvordan skal jeg lære ham dette? Eller har han skjønt det og trenger bare litt tid på seg? Kattetrappen er laget slik at det er kuttet et hull i verandarekkverket (nederst), og en planke med trinn går ned til bakken derfra. Det kan nok se ganske skummelt ut, men så fort han forstår det burde det være greit. Men hvordan skal jeg få ham til å forstå at han kan gå opp og ned der? Er jo veldig synd hvis han ikke vil bruke oppfinnelsen, da blir det mye innetid på ham.. Tanker er jo han at skal ha mulighet til å gå ut også når vi ikke er hjemme, og dermed få litt mer stimuli i hverdagen. Eller skal vi bare ha katteluken ulåst, prøve å få han til å gå gjennom så han skjønner det, og så vil han finne ut av det selv?
Blåklokke Skrevet 15. september 2014 #2 Skrevet 15. september 2014 Hadde samme problemet her, og måtte gi opp å bruke dør på luken. Så vår står åpen. Blir litt kjølig i rommet, men hva finner en seg ikke i for en høyst elsket pus:)
Berit Skrevet 15. september 2014 #3 Skrevet 15. september 2014 Når ble det innstallert? Eller skal vi bare ha katteluken ulåst, prøve å få han til å gå gjennom så han skjønner det, og så vil han finne ut av det selv? Ja, det tror jeg ganske sikkert. Men ha tålmodighet. De første gangene gir katten kanskje opp og går heller og legger seg. Ikke bry deg og la være å åpne. Det er mer komfortabelt å bli åpnet for og pus liker å få eierne til å gjøre ting for dem, hi, hi. Så det kan bli en vane hvis du gir etter. Og en katt har utrolig med tålmodighet og ro til å vente. Men aller først må du jo gjøre slik du har gjort; vise at katten kan gå gjennom. Du kan og i begynnelsen ha en liten pinn i mellom rammen og luken slik at luken står såvidt litt på gløtt. Slik at katten må skyve opp resten for å gå ut. Når katten har gått ut på verandaen, er det fint om du stiller deg nede på bskkeplanet og puser og viser hvordan den kasn komme seg ned. Ha tålmodighet og TRO på at katten klarer det. Den kan utmerket.
illywhack Skrevet 15. september 2014 Forfatter #4 Skrevet 15. september 2014 Når ble det innstallert? I går, så er nok litt i overkant utålmodig Men får lokke litt på ham nedenfra, så han ser at den er der i alle fall. Og forløpig er det jo varmt, så luken får stå oppe litt. Jeg tror også han kan hvis han må
Berit Skrevet 15. september 2014 #5 Skrevet 15. september 2014 (endret) I går, så er nok litt i overkant utålmodig Men får lokke litt på ham nedenfra, så han ser at den er der i alle fall. Og forløpig er det jo varmt, så luken får stå oppe litt. Jeg tror også han kan hvis han må Ville ikke klart å la være å lukke ham inn nå i begynnelsen hvis du har dokasse til ham, og det burde du vel ha? Men inne kan han da bare være og du kan slappe av. Da skal du se han kommer seg nok ut selv etter en stund. Endret 15. september 2014 av Berit
Berit Skrevet 15. september 2014 #6 Skrevet 15. september 2014 I går, så er nok litt i overkant utålmodig Ja, det er ingen tid.
Serafina. Skrevet 15. september 2014 #7 Skrevet 15. september 2014 Her tror jeg du må være tålmodig. Det tok vel en uke eller to før katten skjønte det med katteluke begge veier her. Jeg dyttet den ut gjennom luken og den skjønte selv konseptet med å gå inn utenfra med en gang. Men å gå innenfra tok mer tid. Nå går hun inn og ut etter eget forgodtbefinnende. Jeg har også ten kt til å lage en slik stige fra andre etasje og ned. Tror du at du kunne enten legge ut bilde her eller sende til meg på PM?
illywhack Skrevet 15. september 2014 Forfatter #8 Skrevet 15. september 2014 Ville ikke klart å la være å lukke ham inn nå i begynnelsen hvis du har dokasse til ham, og det burde du vel ha? Men inne kan han da bare være og du kan slappe av. Da skal du se han kommer seg nok ut selv etter en stund. Han er inne om natten og når vi ikke er hjemme, og så åpner jeg døren når jeg kommer hjem så han kan komme og gå. Vann og dokasse han inne. Synes jo det er kjekkest å ha ham der. Men nå kommer vinteren, så da hadde det vert greit å kunne ha døren lukket. Han har ikke helt skjønt at han kan "banke på" for å komme inn, så forløpig må døren stå oppe når han er ute. Ellers går han sin vei, og blir borte lenge..
Berit Skrevet 15. september 2014 #9 Skrevet 15. september 2014 Han er inne om natten og når vi ikke er hjemme, og så åpner jeg døren når jeg kommer hjem så han kan komme og gå. Vann og dokasse han inne. Synes jo det er kjekkest å ha ham der. Men nå kommer vinteren, så da hadde det vert greit å kunne ha døren lukket. Han har ikke helt skjønt at han kan "banke på" for å komme inn, så forløpig må døren stå oppe når han er ute. Ellers går han sin vei, og blir borte lenge.. Høres veldig bra ut. Men de gangene han er inne, selvom det er varmt, kan luken godt være igjen nå. Så får du se at han kan nok
illywhack Skrevet 15. september 2014 Forfatter #10 Skrevet 15. september 2014 Her tror jeg du må være tålmodig. Det tok vel en uke eller to før katten skjønte det med katteluke begge veier her. Jeg dyttet den ut gjennom luken og den skjønte selv konseptet med å gå inn utenfra med en gang. Men å gå innenfra tok mer tid. Nå går hun inn og ut etter eget forgodtbefinnende. Jeg har også ten kt til å lage en slik stige fra andre etasje og ned. Tror du at du kunne enten legge ut bilde her eller sende til meg på PM? Jeg skal ta et bilde når jeg kommer hjem i ettermiddag og legge ut. Den er ganske bratt, men han er til stadighet oppe på taket, og kommer seg fint ned derfra, så jeg tenker meg det går fint 2
Tvist Skrevet 15. september 2014 #12 Skrevet 15. september 2014 La pus lære en ting om gangen, min brukte en uke på å skjønne katteluken.
illywhack Skrevet 16. september 2014 Forfatter #13 Skrevet 16. september 2014 (endret) Så bra, gleder meg til å se. Bedre sent enn aldri, men sånn ser kattetrappen ut. Ofret litt av verandarekkverket for å spare en liten meter, og har skrudd trinn på planken. Pus er foreløpig skeptisk Edit: oi! Så små bilder.. Håper du klarer å se likevel Endret 16. september 2014 av illywhack
Aurora M. Skrevet 16. september 2014 #14 Skrevet 16. september 2014 (endret) Den var fin, men det er en mulighet for at den er litt for bratt for pus.. Det kan være det som gjør han skeptisk. Katter er generelt veldig gode på å klatre opp, og heller dårlige på å klatre ned.. Det har med klør og poter å gjøre.. Et tips er å kutte den i to midt på, og så lage et platå (kan enkelt festes i veggen), og deretter snu den nederste delen av stigen så den vender utover- om du skjønner. Da blir det straks mindre skummelt for han. Ellers er jo både ideen og stigen genial da! Godt å se at du gjør sånne fine ting for pusen din. Endret 16. september 2014 av Aurora M.
Serafina. Skrevet 17. september 2014 #15 Skrevet 17. september 2014 Bedre sent enn aldri, men sånn ser kattetrappen ut. Ofret litt av verandarekkverket for å spare en liten meter, og har skrudd trinn på planken. Pus er foreløpig skeptisk Edit: oi! Så små bilder.. Håper du klarer å se likevel Det gikk veldig bra å se bildene. Det er noe sånt jeg har tenkt til å sette opp også, men jeg tror Aurora har et poeng i at den kan være litt bratt. Jeg er veldig spent på om pusen min vil bruke den og om eventuelt noen av nabokattene også bruker den.
illywhack Skrevet 18. september 2014 Forfatter #16 Skrevet 18. september 2014 Ja, er redd den er for bratt. Nå må han skjønne luka først, og at det bar er å dytte hardt nok, så får vi se om han finner ut av at det går an å gå ned. Jeg er også spent på om nabokattene finner ut av det ja
Tabris Skrevet 18. september 2014 #17 Skrevet 18. september 2014 Det vi gjorde for å lære den ene katten konseptet katteluke var at jeg og ei venninne satt på hver vår side av døren. Jeg dyttet (vennlig, selvsagt) katten gjennom katteluka, venninna mi tok i mot pus på andre siden, snudde ham og dyttet ham tilbake. Slik gjorde vi frem og tilbake en stund. Men katter er vel forskjellige, ikke sikkert det funker på din pus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå