Gå til innhold

Sykepleie i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg studerer for tiden fransk i Paris, men har lyst til å ta sykepleie neste høst.

Det jeg lurte på var om det er noen som har/kjenner noen som har fått godkjent en sykepleie utdannelse fra Frankrike?

Er så mange positive sider ved det å ta studiet her vs i Norge(lønn under utdanning sålenge du jobber for dem i 3 år etterpå++)

Setter stor pris på alle svar!

Skrevet

Greit å være obs på at man ikke automatisk får autorisasjon i Norge (eller andre land) fordi om man har tatt sykepleie i utlandet, mange som sliter med dette. Mye er likt på alle utdanninger, men veldig mye er også ulikt, og tilpasset systemer og lover i landet man tar utdanningen. I Norge har f.eks sykepleierne lov å gjøre flere prosedyrer enn i en del andre land. Du bør høre med Statens autorisasjonskontor for helsepersonell (safh.no) hva lovverket sier, men husk at det kan endre seg ila de årene du studerer/jobber.

Anonymous poster hash: 30fd3...4cf
  • Liker 2
Skrevet

Dette ville jeg ikke tatt sjansen på dersom du ser for deg å komme tilbake til Norge for å jobbe etter noen år utenlands. Det har i det siste vært flere historier i media om nordmenn som har dratt til utlandet for å studere sykepleie (spesielt Australia), forhørt seg med SAK på forhånd, og likevel ikke fått norsk autorisasjon etter endt utdannelse. Noen har til og med fått beskjed om at de må ta hele studiet på nytt i Norge.

Dersom du ser for deg å bli værende i Frankrike etter endt utdannelse er det jo sikkert flott :)

Anonymous poster hash: 282f5...e20
  • Liker 2
Skrevet

Sjekk med nsf og autorisasjonskontoret, evt også på regjeringen.no.

Skrevet

Takk for alle svar. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har lest en del historier i media om studenter som har fått avslag etter endt utdannelse(men jeg har bare funnet historier fra australia og USA), men jeg har ennå ikke funnet noen lignende historier fra frankrike.

Jeg har sendt en forespørsel til SAK men har fått beskjed om en 2 måneders behandlings tid.. Så vil prøve å finne ut så mye som mulig inntil da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...