Outsider Skrevet 9. juli 2004 #1 Skrevet 9. juli 2004 Heisan.Så litt lenger nede at det var en som spurte hvordan få selvtillit.Kom til å tenke på en i min nærmeste familie.Han fremstår som en mann med enorm selvtillit.Er en ledertype,Har jobbet enormt med eget firma,klart seg godt.Flink til å snakke for seg,ja prater med alle mennesker,også de han ikke kjenner.Sier selv at han har veldig god selvtillit og alltid har hatt det.MEN DET ER NOE SOM SKURRER.Denne mannen har hatt en uforstandig og dominerende far og en mor som ikke visste bedre.Han har fra han var liten fått høre at han var ingen ting verd,har blitt ledd av og hånet.Ikke hele tiden,han fikk kjærlighet også.Dette gjorde at han innpodet seg selv "Jeg skal vise dem".Nå har han altså enorm selvtillit,men dårlig selvfølelse eller egenverd.Altså selvtilliten vokser i takt med kvaliteten på prestasjonene men egenverd handler om å være noe verd bare fordi man er den man er.Får mennesker det da egentlig bedre med seg selv bare fordi de er dyktige i det de gjør?
Icy Skrevet 9. juli 2004 #2 Skrevet 9. juli 2004 selvtilitt får man såvidt jeg vet når man mestrer situasjoner og klare å bruke dem videre. Er man dyktig i en jobb og folk sier at man er flink / bra jobbet så får man automatisk litt mer selvtilitt når man snakker jobb. Men til private ting trenger man ikke å ha noe bedre selvtillitt. Og motsatt at man har god selvilitt i privatlivet, men dårlig iht jobb.
Gjest TomKrus Skrevet 9. juli 2004 #3 Skrevet 9. juli 2004 Heisan.Så litt lenger nede at det var en som spurte hvordan få selvtillit.Kom til å tenke på en i min nærmeste familie.Han fremstår som en mann med enorm selvtillit.Er en ledertype' date='Har jobbet enormt med eget firma,klart seg godt.Flink til å snakke for seg,ja prater med alle mennesker,også de han ikke kjenner.Sier selv at han har veldig god selvtillit og alltid har hatt det.MEN DET ER NOE SOM SKURRER.Denne mannen har hatt en uforstandig og dominerende far og en mor som ikke visste bedre.Han har fra han var liten fått høre at han var ingen ting verd,har blitt ledd av og hånet.Ikke hele tiden,han fikk kjærlighet også.Dette gjorde at han innpodet seg selv "Jeg skal vise dem".Nå har han altså enorm selvtillit,men dårlig selvfølelse eller egenverd.Altså selvtilliten vokser i takt med kvaliteten på prestasjonene men egenverd handler om å være noe verd bare fordi man er den man er.Får mennesker det da egentlig bedre med seg selv bare fordi de er dyktige i det de gjør?[/quote'] Jeg ser for meg mannen som danset for seg selv i reklamen til Mental Helse for noen år siden. Selv med stor selvtillit og selvinnsikt kan man føle seg forsvinnende liten av og til. Og jeg tror det kan være enda verre for en som har bygd seg selv opp. En som ikke har fått det inn med morsmelka. Du føler at du tross alt bare har deg selv og ingen trygghet hvis du faller. Sikkerhetsnettet, egenverdet er det ikke så lett å bygge opp på egenhånd - den bygges opp sakte ved at en mottar og er mottakelig for respons/kritikk (ros, ris, kompliment, kjærlighet) fra barnsben av. Er man ikke vant med slik fra barndommen tror jeg det er vanskelig å være mottakelig for slikt og ta det til seg når en blir eldre. Og jaget etter nye bragder for å bekrefte seg selv fortsetter. Fornøyd blir man aldri. Tror jeg da.
Outsider Skrevet 9. juli 2004 Forfatter #4 Skrevet 9. juli 2004 Du har nok rett i det Tomkrus.Denne mannen hater jobben sin.Den er blitt et ork,men en karusell som han ikke klarer å hoppe av.Han sier at han føler seg veldig alene,og at ingen forstår hvordan han har det.Han føler han har et enormt ansvar og går hele tiden og er redd for at boblen skal sprekke.Det han er mest redd for er å miste kontrollen,at mennesker skal se ham som han virkelig er.Utad fremstår han som en ener,men hjemme med familien er han en helt annen.Noe av det verste er at han ser på kona og ungene som en forlengelse av seg selv.Uff skulle ønske jeg kunne hjelpe ham.
Gjest Liten Skrevet 13. juli 2004 #5 Skrevet 13. juli 2004 Huff.. stakkars fyr, men jeg kjenne rmeg igjen.. Ett eks.. om flere av mine gode venner sier at dette er du veldig god på .. Takler det bra.. o.s.v. så er det kanskje en som sier motsatt.. og da er karusellen igang.. Det er bare dne jeg hører .. helt villt , men sånn er det ... kanskje han hardet sånn han også..
Rapitap Skrevet 13. juli 2004 #6 Skrevet 13. juli 2004 Hva alt koker ned til er at egenverd og selvtilitt er ett produkt av din egen indre dialog. Derfor er det meningsløst å prøve å hente dette utenifra. Det begynner med hver enkelt og egne tanker.
Gjest Eir Skrevet 13. juli 2004 #7 Skrevet 13. juli 2004 Hva alt koker ned til er at egenverd og selvtilitt er ett produkt av din egen indre dialog. Derfor er det meningsløst å prøve å hente dette utenifra. Det begynner med hver enkelt og egne tanker. Men samtidig så er man jo avhengig av noe positiv feedback fra andre. Dersom man aldri hører noe positivt om seg selv, har man ingenting å bygge selvbildet sitt på.
Krølltoppen Skrevet 13. juli 2004 #8 Skrevet 13. juli 2004 Hva alt koker ned til er at egenverd og selvtilitt er ett produkt av din egen indre dialog. Derfor er det meningsløst å prøve å hente dette utenifra. Det begynner med hver enkelt og egne tanker. Enig! Og har han det sånn så kan han få hjelp til å endre tankemønster. Hvis han bare har vett til å ordne seg denne hjelpen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå