AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #1 Skrevet 14. september 2014 Lurer på om folk her bruker mat som er gått ut på dato? Og da mener jeg "best før" merkede ting ig ikke "siste forbruksdag". "Best før" tilsier jo at det kan brukes over dato. Men noen velger likevel å kaste mat over denne datoen, noen ser det an (er det åpnet, stått ute lenge ect) og andre vrur seg ikke om dette i det hele tatt. Hvor lenge over dato bruker dere feks egg, melk, skinke?! Jeg er en av de som ser det an. Men synes det er vanskelig med feks egg, de sier jo at egg holder en uke etter datostempling pga EU-regler som er så strenge. Likevel er jeg skeptisk..Anonymous poster hash: f10b0...dcd
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #2 Skrevet 14. september 2014 "Bryr seg ikke* Beklager skrivefeil, skriver på mobil.Anonymous poster hash: f10b0...dcd
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #3 Skrevet 14. september 2014 Jeg har spist egg som var vel en månde over datomerking, hadde de i kjøleskap, Gikk helt fin (gjør alltid dette). Spiser vanligvis det meste selv om det er gått ut på dato (bare med en dag eller så dersom det gjelder siste forbruksdag, vel og merke) Anonymous poster hash: 2c54c...ad9
Hoppetaujenta Skrevet 14. september 2014 #4 Skrevet 14. september 2014 (endret) Min fjordlandsrekord er en eller muligens to mnd over tiden. Smakte helt som det skulle. Ellers: bruk snuse sanse-testen. Lukter det ok - ER det ok. Endret 14. september 2014 av Hoppetaujenta
Gjest crem Skrevet 14. september 2014 #5 Skrevet 14. september 2014 (endret) best før dato er best før dato, det er ikke utløps dato. jeg lukter på maten, ser på den og om det er egg legger jeg de i et glass med vann for å se om de er bra.. egg hoder seg gjerne en måned over best før dato. kjøtt derimot er jeg litt mer skeptisk til, men er det bare en dag siden så lukter jeg og ser på det og om det virker bra, spiser jeg det.. melk også, kan holde seg fint 1-2 dager etter dato Edit: skrivefeil Endret 14. september 2014 av crem
Fraggzy Skrevet 14. september 2014 #6 Skrevet 14. september 2014 Min fjordlandsrekord er en eller muligens to mnd over tiden. Smakte helt som det skulle. Ellers: bruk snusetesten. Lukter det ok - ER det ok. Lurt å bruke litt forskjellige tester Lukt - som beskrevet Se - har det noen farmer/kontur/sammensetning som ikke virker riktig for typen mat Smak - om mulig, ta en bitteliten smakebit og kjenn at det ikke smaker uvanlig Hør - hør på maten fortelle om sine følelser og at den føler seg forlatt når den blir dumpet selv om den er helt fin. 3
Mynona Skrevet 14. september 2014 #7 Skrevet 14. september 2014 Hvis det ikke lukter rart, så spiser jeg det. Egg har jeg spist som er 4 måneder etter best-før. Jeg har lest på en eller annen opplysningsside at egg holder seg i opp til ett år etter best-før dato.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #8 Skrevet 14. september 2014 Ser det bra ut, lukter bra og smaker bra bruker jeg det. Akkurat som jeg ikke bruker mat som ikke ser bra ut, lukter vondt eller smaker vondt selv om datoen tilsier at det skulle gått ut neste uke. Anonymous poster hash: 5d86a...b3a 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #9 Skrevet 14. september 2014 egg sjekker jeg ved å putte de i vann. flyter de er de dårlige, synker de er de gode. slår aldri feil. mat som lukter bra og som ser bra ut spiser jeg. bryr meg lite om datoen bortsett fra på kjøttprodukter Anonymous poster hash: 5a829...bef 2
Tvist Skrevet 14. september 2014 #10 Skrevet 14. september 2014 Alt av pulverprodukter spiser jeg etter datostempling. Egg sjekker jeg uansett ikke dato på, det er så lang holdbarhet på, hva som står på pakken trenger man ikke bry seg om. 1
Mynona Skrevet 14. september 2014 #11 Skrevet 14. september 2014 Spiste også sennep som gikk ut for et år siden her forrige uke. Gikk fint det Kastet den ikke heller. Den var jo ikke dårlig.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #12 Skrevet 14. september 2014 Kan spise ting med siste forbruksdag også jeg. Dato-merking er bare veiledene. Anonymous poster hash: 2464c...d07
Gjest Brillefin Skrevet 14. september 2014 #13 Skrevet 14. september 2014 Tenker ikke så mye på dato.. Som det er nevnt egg holder veldig lenge, mens melkeprodukter ser/lukter jeg ann.. Ellers kjøper jeg ofte varer som er nedsatt pga best før datoer, og slenger det i fryseren
sjonkelrolf Skrevet 14. september 2014 #14 Skrevet 14. september 2014 Min fjordlandsrekord er en eller muligens to mnd over tiden. Smakte helt som det skulle. Ellers: bruk snuse sanse-testen. Lukter det ok - ER det ok. Og der ble jeg ENDA mer skeptisk til Fjordland. Det er vel type siste-forbruksdagsvare, og hvis den varer over 1 mnd over tiden, da lurer jeg på hva de har puttet i den. Fjordland kommer ikke inn over dørterskelen her, det er helt sikkert. Hva angår best før, bryr meg null og niks om datoen. Sansetest er det som gjelder. Hva dato angår, jeg går bevisst etter datovarer, også varer med siste forbruksdag. For sistnevnte har jeg fryser, så det løser problemet med at varen blir dårlig. Det har blitt mange gode middager med datovarer. Fjordland-mat blekner i forhold. 1
Millimani Skrevet 14. september 2014 #15 Skrevet 14. september 2014 Hmm... Ting jeg har lagt i fryseren før "best før-dato", har jeg ingen problemer med å spise. Jeg har opplevd en sprut-brekning en gang jeg drakk et stort glass melk av en kartong hvor holdbarhets-dato var dagen etter at jeg drakk av den. Etter det hadde jeg "panikk" for å spise/drikke meieri-produkter som var over "best før"
Gjest BettyBoop Skrevet 14. september 2014 #16 Skrevet 14. september 2014 (endret) Hmm... Ting jeg har lagt i fryseren før "best før-dato", har jeg ingen problemer med å spise. Jeg har opplevd en sprut-brekning en gang jeg drakk et stort glass melk av en kartong hvor holdbarhets-dato var dagen etter at jeg drakk av den. Etter det hadde jeg "panikk" for å spise/drikke meieri-produkter som var over "best før" ugh skjedde meg og. men drakk den ikke så bare det kom klumpete melk ut da jeg begynte å helle. kasta den melka tvert da ja. Ellers kan jeg fint spise egg og biffkjøtt. Sistnevte blir bedre når det går over datoen. Endret 14. september 2014 av BettyBoop
Sølvrosen Skrevet 14. september 2014 #17 Skrevet 14. september 2014 Jeg pleier å teste maten nøyere med sansene før jeg bruker mat som nærmer seg datoen eller har passert. For eksempel knekker jeg hvert egg i en skål før jeg har det sammen med alle de andre eggene i tilfelle det fjerde egget er dårlig. Ellers bryr jeg meg ikke så mye om best før datoen, annet enn at jeg bruker opp det eldste først. Ellers er jeg veldig avslappet til best før-datoen, jeg tenker mer på den som veiledende. Melk prøver jeg å bruke før datoen, men jeg bruker den til den er dårlig. Hvis den er tvilsom koker jeg den bare. På tørrmat og hermetikk bruker jeg bare datoen for å se hva som er eldst. På hytta hadde vi veldig mye gammel mat, fordi alle har tatt med mat de trodde manglet (fordi det manglet tidligere år). Det var også et stort lager hermetikk for ankomstdager og stormfulle dager. Etter noen år med lite aktivitet og pent vær gikk store deler av lageret ut på dato. Etter noen år med mer aktivitet og dårlig vær har vi spist opp lageret. Jeg synes faktisk hermetiske tomatbønner er best to år etter at de går ut på dato. De blir saftigere og får en modnere smak, men etter tre år begynner de å bli litt tvilsomme. Vi har fortsatt litt posesupper og potetmos som vi må spise opp, og en boks bønnespirer fra 2008 som ingen tør åpne. Jeg har også vært med på å rydde en hytte der vi fant en sjokolade fra før sjokolade ble datostemplet. Den var fortsatt spiselig, men litt bitter. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #18 Skrevet 14. september 2014 Så artig med mange svar Virker som de fleste ser an og bruker "fornuften". Anonymous poster hash: f10b0...dcd
The Kitten Skrevet 14. september 2014 #19 Skrevet 14. september 2014 Ja. Så lenge den ser bra ut, og lukter godt. Ser ingen grunn til å kaste mat som fremdeles er god.
sjonkelrolf Skrevet 14. september 2014 #20 Skrevet 14. september 2014 Måtte kaste en uåpnet pakke med flintstek for et par uker siden. Dum som jeg var hadde jeg latt den ligge i romtemperatur i et døgn. Skulle lete etter noe i fryseren, så jeg tok ut en pakke mens jeg lette frem det jeg skulle ha. Glemte at jeg hadde lagt den fra meg, så den hadde selvfølgelig tint. Da jeg oppdaget den var pakken oppblåst. Den turte jeg ikke å spise, så den måtte i søpla. Veldig surt, for det var to middager. Ellers kaster jeg knapt noe mat i det hele tatt. Alt blir brukt. Her i huset finnes det ikke noe som heter restemat. Mat skal bare kastes unntaksvis, hvis det å spise maten utgjør en fare for liv og helse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå