Gå til innhold

Skyteleker i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har inntrykk av at barna i barnehagen leker mye at de skyter hverandre. Vi er og har alltid vært veldig streng på at det ALDRI er lov å leke at man skyter noen.

Aksepterer andre foreldre at barna "skyter" hverandre?

Vurderer å ta det opp i barnehagen, og dersom det er slik at de får lov til å leke slik, har jeg veldig mye i mot det. Men om foreldre ellers aksepterer det føler jeg at det er dumt av meg å forlange at barna ikke får leke slik.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er mamma til tre gutter, og mye av leken de har går ut på å fekte med sverd (trepinner fungerer helt supert), herje og skyte på hverandre. Da jeg var liten løp vi rundt i skogen med kruttlapp-pistoler. Morsomt!

• Liker 1
Skrevet

Sånn lek har vel barn alltid lekt. Foreldrene mine lekte for eksempel cowboy og indianer når de var små på 60-tallet. Da lekte de at de skøt på hverandre med både pistol og piler.

• Liker 1
Skrevet

At (de store) barna leker skyteleker tror jeg ikke man kontrollere helt (innenfor rimelighetens grenser), men skyteleker som lekepistoler og -gevær, det hadde jeg IKKE akseptert i barnehagen.

Skrevet

I barnehagen jeg jobbet i var det ingenting av lekevåpen. Jeg syns derimot at det er for dumt å å ødelegge et barns fantasi og lek fordi voksne skyter og dreper hverandre. La barn være barn.

• Liker 1
Skrevet

er selv imot leker som ser ut som våpen, men at de skal finne pinner i skogen eller bruke hendene og forme en pistol ut av de, syntes jeg er igrunn greit. da jeg var liten, lekte vi cowboy og indianer i skogen og vi delte oss opp i to klaner og lage revirer i skogen hvor vi hold noen til fange og "skøyt" hverandre med hendene

Skrevet

Lekeskytetøy har jegnikke sansen for. At de lekskyter med andre leker som pinner ol. Kan jeg ikke kontrollere 100 % men har forklart noen ganger at å skyte noen er noe vi ikke leker med, fordi folk da blir skadet eller kan dø. Går inn for en stund, før det må repeteres.

Sprøyter leker vi heller ikke med, selc om enkelte som har vært hos lege får sprøyter med seg i "premie". Finner barn da brukte sprøyter med Hepatittsmitte ute og plukker opp så er ikke dette bra.

Noe kan forklares og kontrolleres men ikke alt.

Anonymous poster hash: 78269...4e1

Skrevet (endret)

Så barna leker at de skyter hverandre. Det er ikke noe stort problem. Barn er barn og de bare leker. Mine barn har lekt med lekevåpen som pistol, gevær som har lys, sverd m.m. Mye av dette har de fått i gaver og. Så og si alle barna i nabolaget, guttene spesielt, har lekevåpen og leker. Har de ikke lekevåpen, så låner de fra vennene sine eller finner noe som de kan bruke som våpen.

Jeg ser ærlig talt ikke noe problem med dette, da dette er kun lek og fantasi og det må de få lov til. Skal du sette ned foten hvis det er sånn at de leker at de skyter hverandre med pinner/hendene? For meg høres ikke det ut som noe farlig eller skummelt som må legges ned.

Noen foreldre er i mot lekevåpen og det respekterer jeg, men jeg synes det blir litt rart hvis du skal sette ned foten for det i barnehagen. Mine barn har som sagt lekt dette siden de var små.

Endret av Kittykat
Skrevet

Det gjorde til og med jeg og brødrene mine som barn uten å mene noe med det. Det er noe mange spesielt smågutter gjør uten at det er galt.

Så lenge de ikke kommer med grove/voldelige kommentarer synes jeg det er greit.

Skrevet

Det er greit å ikke kjøpe inn lekevåpen i hytt og pine og jeg synes ikke en skal gjøre dette i barnehagen, men jeg synes det blir feil å total forby å leke at en skyter med pinner eller hendene.

Jeg ser på det som en type jakt eller kamplek og dette finner vi hos de aller fleste pattedyr, - de foregår ved at en løper etter hverandre og " fanger" hverandre på en eller annen måte, samt lekeslåss . I skyteleker blir man " fanget" når noen har deg på kornet og en "slåss" ved å skyte.

Både kaninbarn, valper, føll, grisunger, kalver, reveunger mm. driver på med jakt og kampleker, som er en viktig del av utviklingen - også for mennesker.

Hverken jeg eller min mor har endt opp som voldsfanatikere, selv om vi begge fløy rundt med kruttpistoler i barndommen på 50/60- tallet og 70/80- tallet og selv synes jeg det er fryktelig morsomt å løpe etter barna mine med vannpistol. ;)

Skrevet

våpenleker syns jeg ikke noe om, men om de bruker pinner eller noe annet så ser jeg ikke problemet. mine søskenbarn (14 gutter hvor jeg var eneste jente) og meg når vi var små lekte masse skyteleker. om det var krik eller politi spilte ingen rolle. men det ble da folk av oss også :)

Anonymous poster hash: 5815b...272
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Så barna leker at de skyter hverandre. Det er ikke noe stort problem. Barn er barn og de bare leker. Mine barn har lekt med lekevåpen som pistol, gevær som har lys, sverd m.m. Mye av dette har de fått i gaver og. Så og si alle barna i nabolaget, guttene spesielt, har lekevåpen og leker. Har de ikke lekevåpen, så låner de fra vennene sine eller finner noe som de kan bruke som våpen.

Jeg ser ærlig talt ikke noe problem med dette, da dette er kun lek og fantasi og det må de få lov til. Skal du sette ned foten hvis det er sånn at de leker at de skyter hverandre med pinner/hendene? For meg høres ikke det ut som noe farlig eller skummelt som må legges ned.

Noen foreldre er i mot lekevåpen og det respekterer jeg, men jeg synes det blir litt rart hvis du skal sette ned foten for det i barnehagen. Mine barn har som sagt lekt dette siden de var små.

I vår barnehage er det totalforbud mot det. Det er mange i barnehagen som er innvandrere og som har ulike bakgrunner, det er ulike årsaker til at de har måttet flykte fra hjemlandet sitt og så videre.

Jeg synes det er rart at du ikke "ser" dette.

Skrevet

I vår barnehage er det totalforbud mot det. Det er mange i barnehagen som er innvandrere og som har ulike bakgrunner, det er ulike årsaker til at de har måttet flykte fra hjemlandet sitt og så videre.

Jeg ser det kan være lurt av hensyn til barn, men selv barn fra krigsutsatte land leker disse lekene.

Dette bør man heller se an dersom man har et barn fra en krigssone, utover det har ikke barn samme forståelse av skade og død som voksne og de leker ikke reell død. De klarer ikke forstå det.

Anonymous poster hash: 84c33...37d

Skrevet

Når barnehagen selv har forbud mot det, så er det greit. Men hvis barnehagen ikke har satt forbud mot det selv, så blir det litt rart når en mor vil ha forbud mot det. Hun kan komme med forslag om det, men hun kan ikke forlange det. Det er poenget jeg prøvde å få frem. Men det så du vel?

Og det var undøvendig å dra inn eksempelet som du dro inn. Ja, det finnes mange innvandrere som har opplevd krig i hjemlandet sitt (jeg "ser" det helt fint. Jeg kan forstå at de har opplevd noe et barn aldri burde oppleve) og det er jo fint at din barnehage tar hensyn til alle bakgrunnene, men jeg har ikke hørt om en barnehage som har forbud mot lekevåpen.

Alle mine barn har gått i barnehage og der lekte de blant annet at de skjøt hverandre. Og det var innvandrere i barnehagen også. Alle syntes det var kjekt. Det var kun på gøy. De leker det til og med på skolen.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Når barnehagen selv har forbud mot det, så er det greit. Men hvis barnehagen ikke har satt forbud mot det selv, så blir det litt rart når en mor vil ha forbud mot det. Hun kan komme med forslag om det, men hun kan ikke forlange det. Det er poenget jeg prøvde å få frem. Men det så du vel?

Og det var undøvendig å dra inn eksempelet som du dro inn. Ja, det finnes mange innvandrere som har opplevd krig i hjemlandet sitt (jeg "ser" det helt fint. Jeg kan forstå at de har opplevd noe et barn aldri burde oppleve) og det er jo fint at din barnehage tar hensyn til alle bakgrunnene, men jeg har ikke hørt om en barnehage som har forbud mot lekevåpen.

Alle mine barn har gått i barnehage og der lekte de blant annet at de skjøt hverandre. Og det var innvandrere i barnehagen også. Alle syntes det var kjekt. Det var kun på gøy. De leker det til og med på skolen.

Jeg er enig i det at hun ikke kan forlange det, men hun kan absolutt komme med forslag om det dersom hun føler at det er på sin plass.

Nå har du hørt om en barnehage som har forbud mot det, nettopp ved det eksempelet som jeg kom med. Så jeg mener at det slettes ikke var unødvendig å komme med det som ett eksempel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...