Gå til innhold

All ære til alle renholdere...

Gjest Kajsa-krabat

Anbefalte innlegg

Gjest Kajsa-krabat

Jeg har jobbet som renholder i 4 uker nå..... og jeg må bare si at jeg beundrer folk som har denne jobben fast hele året! Fysisk tungt arbeid som ofte er underbetalt spør du meg (tror jeg i allefall, vet ikke hel hva en renholder har i timen, men har hørt noe rundt 100 kr timen?) I allefall poenget mitt er at alle burde få prøvd seg som renholder, da hadde man sikkert ikke tatt de forgitt samtidig som enkelte hadde tenkt seg om to ganger før de bevisst griset ut på et sted der de slipper vaske selv!! Jeg liker heller ikke betegnelsen vasker.... renholder mener jeg er en tittel som de fortjener og står litt mer respekt av! God ferie alle renholdere, det fortjener dere!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Renholderen hos oss tok ferie i dag, velfortjent sådan.

Enig med deg, Kajsa-krabat, uten renholderne hadde hverdagen vært vanskelig å komme gjennom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Kajsa-krabat! Jeg har jobbet som renholder, eller servicemedarbeider som det heter hos oss, i 6 år nå og det er et fryktelig tungt yrke. Men likevel kan jeg ikke si annet enn at jeg trives med det fordi jeg blir veldig sosial. Når man er rundt på 10 - 15 plasser i løpet av en dag er det uungåelig at man treffer masse folk. Heldigvis ser de fleste på renhold som et nødvendig yrke. Hadde det ikke vært for renholdere hadde arbeidsplassene mange steder stanset helt opp (kanskje spesielt steder med bare mannlige ansatte), og de vet å sette pris på oss.

Synes ikke lønna er så ille heller nå for tiden. Da jeg starta opp hadde vi 84 kroner timen i grunnlønn, men nå er vi oppe i 116. I tillegg har vi div tillegg, og masse overtidsbetalt.

Synes det er et fint yrke jeg :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også jobbet som renholder, både ved siden av studier og full dag. Syns det var fabelaktig jeg! :P (mulig jeg er rar)- godt betalt og skikkelig tungt til tider. Deilig å få bruke kroppen!

Nå har jeg en skrivebordsjobb. Drømmer enkelte ganger om å vaske igjen. Særlig når stresset setter seg i nakken og musesyken er til å ta og føle på... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La Flaca du kan få min vaskejobb! Jeg H-A-T-E-R å vaske, og det er IKKE fordi det er tungt, men fordi det er så forbanna sjedelig.

Men godt å se at noen setter pris på oss da. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La Flaca du kan få min vaskejobb! Jeg H-A-T-E-R å vaske, og det er IKKE fordi det er tungt, men fordi det er så forbanna sjedelig.

Men godt å se at noen setter pris på oss da. Hehe

:sjarmor: Skal tenke på det...

Det er jo sånn med alle jobber da, at man ønsker seg laaaangt vekk innimellom. Visst er det kjedelig, men du trenger ihvertfall ikke bekymre deg grønn for om du takler den og den arbeidsoppgaven, om budsjettet går opp om du får tid til å ta helg denne gangen, eller må jobbe rundt...osv, du vet.

Alt har sine positive og negative sider da. Noen er liksom fornøyd med å vaske. Mange er det ikke. Høres ut som du trenger litt utfordringer Viva, så du får bare holde øynene åpne på arbeidsmarkedet! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malama

Jeg vasket i nesten år etter endte studier.

Det var noe jeg hadde ønsket jeg skulle slippe (håpet jeg var ferdig med vaskejobber i tenårene...) men som er en erfaring jeg i ettertid klarer på et vis å sette pris på.

Det var ekstremt usosialt, jeg vasket alene hele dagen(og var ikke rundt på 10-15 plasser, jeg jobbet et sted), jeg var vikar og det fikk jeg merke på lunsjrommet, det var tungt og det var kjedelig, og det var en drittjobb (en ting er å vaske på kontorer, men jeg fellesarealer på et studenthjem...) som jeg sosialt, mentalt og fysisk mislikte. Men ja, jeg setter stor pris på renholderen på jobb, og den jobben de gjør, jeg er takknemlig og villig til å gjøre det lettere for dem. Jeg har ikke noe problem med at vi kaster fruktrester i en av to søppelkasser i felleslokaket i stedet for våre egne på kontorene, så slipper hun å bytte disse hver dag, og jeg går gjerne ut av kontoret et par minutter så hun får vaske der i fred.

Alle burde hatt en vaskejobb i et års tid ja, så verdsatte de kanskje denne jobben litt bedre etterpå. Jeg ser jo, og så veldig da jeg vasket, hvor lite respekt enkelte har for dem som holder det rent rundt dem....

All honør til dem som har dette som en fast jobb over lengre tid. Jeg gjorde det i et knapt år, og det føltes som en evighet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Alle burde hatt en vaskejobb i et års tid ja, så verdsatte de kanskje denne jobben litt bedre etterpå. Jeg ser jo, og så veldig da jeg vasket, hvor lite respekt enkelte har for dem som holder det rent rundt dem....

Helt enig...!

Jeg har selv vasket kontorer 1 års tid, og nå har jeg sommerjobb som stuepike. Det er ikke vanskelig å se hvem som setter pris på jobben man gjør, og hvem som ikke gjør det....

(Det er rart hvor mange folk som plutselig får trang til å studere teppet når de passerer meg og mine kolleger, istedenfor å være høflig og si "hei/god dag/god morgen/etc")

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

I fjor overhørte jeg en samtale mellom to svenske sydenturister, de klaget fælt på rengjøringsen på hotellet (vi var fornøyde).

Hun ene sa at hun med vilje hadde lagt en avklippet tånegl på et strategisk sted for å teste hvor grundige de var.

:o

Herregud, da har du lite å drive med på ferie!!!!

Enig med dere: all ære til renholdere.

Selv har jeg jobbet i oppvasken på gamlehjem, og det er ikke noe spesielt glamorøst det heller, ganske slitsomt og svett.

Kanskej ikke alle hadde trengt et år som renholder, men alle hadde definitivt trengt en stund på gølvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Ja, for all del, en arbeidsperiode med oppvask, eller... enkelte av de oppgavene hjelpepleiere rundt om i landet utfører, eller.. ja, mange andre oppgaver i samfunnet, hadde også gjort nytten.

De aller fleste hadde hatt godt av en periode med denslags arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en stund på gulvet er nødvendig, alle burde være innom gulvet på et service yrke også. Jobber selv i dagligvarebutikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Hun ene sa at hun med vilje hadde lagt en avklippet tånegl på et strategisk sted for å teste hvor grundige de var.

:o

Uhh.. :o :o :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Enig med andre. Når det kommer til stykket er det bra mange "finere" jobber vi godt kunne klart oss bedre uten enn renholdere og andre "lavstatusyrker".

jeg har også hatt vaskejobb og syntes det var en real jobb. Man ser resultat og man er en viktig person i systemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Heisann..

Har hatt jobb som renholder jeg også, og følte også at det var flere på arbeidsplassen som ikke hadde respekt for meg fordi jeg "bare" var vasker.. de aller fleste var hyggelige og høflige, hilste og flyttet seg når jeg skulle vaske. Men det var faktisk en god del som hverken hilste eller tok hensyn. Noen ignorerte meg fullstendig, andre stirret og "kontrollerte" at jeg gjorde jobben min.. ekkelt.. :-x

De fleste av de jeg tenker på nå var forresten kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...