Gå til innhold

skal kjøpe iphone 6 - sløser jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en iphone 4s og har tenkt å kjøpe iphone 6 med stipendet mitt.

mamma og broren min mener jeg sløser og de mener jeg heller burde spare stipendet. de pengene jeg får nå, trenger jeg ikke en gang. jeg går 1 år på AI, der jeg får et vanlig fullt stipend + at jeg får fullt stipend i 3 år på vgs.

jeg sier jo til dem at jeg kan spare resten av stipendet jeg får nå + i de 3 årene jeg går på vgs. men de mener fortsatt at jeg sløser og at det er unødvendig. jeg sløser jo ikke da?!? jeg trenger jo ikke de pengene jeg får nå en gang.

synes dere at jeg sløser?

Anonymous poster hash: 79aaf...98a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt. Det er ingen grunn til å kjøpe ny mobil hvis den gamle fungerer. Og hva mener du med at du ikke trenger penger? Har du ikke lyst til å kjøpe leilighet en dag? Det tar LANG tid å spare til!

Anonymous poster hash: 3ac89...49d
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Vel, det er jo en luksusgode.

Det er en "want", ikke en "need".

Men om det er noe man har veldig, veldig lyst på, så er det kanskje verdt å leve på flatbrød en måned? :)

Endret av Tibbie
Skrevet

Ja du sløser. Jeg har IPhone 4. Samtidig har jeg råd til å kjøpe IPhone 6, men jeg gjør det ikke. Hvorfor? Jo, jeg sparer pengene. Hvorfor? Jo, for mobilen min funker helt fint. Jeg venter til mobilen er kaputt før jeg kjøper ny. Kanskje blir det når 7 eller 8 kommer? Da kan du angre på at du kjøpte 6ern! B-)

Anonymous poster hash: cc840...639

Skrevet

Ja, du sløser.

Jeg har en Samsung S3 men kjøper ikke ny før det er nødvendig.

Skrevet

Hvis du trenger ny mobil, og har pengene til å kjøpe denne, så syns jeg ikke du sløser. Kommer an på hvor trangt det blir etter mobilkjøpet syns jeg.

Skrevet

Det er jo strengt tatt sløsing når du allerede har en iphone 4... men om du går på vgs så skjønner jeg at fremtidssparing kanskje ikke står på øverste dagsorden for deg. Har vært der selv, og ikke begynt på spare penger på høyrentekonto før i en alder av 22....................... Når det er sagt, så anbefaler jeg det ikke. Dersom du skal kjøpe noe unødvendig bør det helst være av penger du har tjent selv, i jobb. Ikke stipend og lån og denslags...

Anonymous poster hash: befd6...e2c
Skrevet

Synes du sløser dersom du ikke trenger ny mobil. Jeg vet det ikke er så lett å tenke langsiktig når du er i din alder (jeg opprettet ikke BSU før jeg var 21, men angrer på at jeg ikke gjorde det før), men dersom det er penger du "ikke trenger", så burde du heller sette de inn på en sparekonto til senere i livet :) du kan jo også tenke litt på miljøet når du først er i gang - det er mer miljøvennlig å vente til du MÅ bytte mobil, istedenfor å bytte selv om den andre fungerer utmerket.

Anonymous poster hash: 559ba...9aa
Skrevet

Jeg ville ha ventet til det hadde gått en liten stund pga det kommer andre tlf på markede som kansje er hakket mer råere enn Iphone 6. Så dersom du ikke trenger akkurat nå så ville jeg ha ventet.

MITT TIPS ER:

Gjør slik som meg. Jeg har også en iphone 4s.

Det jeg har tatt backup av hele tlf på Itunes og ikke minst tatt backup av alle bilder. Og etter der så har jeg ryddet opp i tlf. Alt av meldinger, bilder, musikk osv. Og vips så fikk jeg ny tlf, med mer kapasitet som jeg kan trygt bruke en stund til. Da har du spart noen tusenlapper som kan være greit å ha til ny mobil.

Anonymous poster hash: 8b12e...603
Skrevet

Sløsing.

Nye mobilmodeller er nesten alltid en hype, spesielt Apple-modeller. Vent til du virkelig trenger en ny mobil, enten fordi den gamle er ødelagt eller fordi du behøver noe nye funksjoner som den gamle ikke støtter.

Anonymous poster hash: d9477...729
  • Liker 2
Skrevet

Sløsing definitivt, i underkant av 6,000 kroner for en mobil som knapt nok er en oppgradering?

Skrevet

6000 for overhypa søpletelefon? Ha ha. Ja, sløsing.

Anonymous poster hash: 7074c...f70

• Liker 1
Skrevet

Ja, hadde du vært min datter hadde også jeg kalt dette sløsing. Først og fremst pga at du bruker penger du ikke har tjent og spart opp til selv, men fått rett i hånda. Slike penger bør spares til noe du en dag får mye mer behov for, nemlig bil, leilighet, møbler og annet innbo. For det andre dukker det alltid opp uforutsette behov det kan være greit å ha en slump penger til i bakhånd, så selv om du akkurat nå føler du ikke trenger disse pengene er det kjipt å svi de av på en unødvendig impulshandel.

Har du allerede en iPhone 4S er dette en fullt up to date telefon som vil være det i lang tid enda.

Dessuten er jo disse iPhonene kliss like (les kjedelige) enten de heter 4, 5 eller 6, så det er jo ikke akkurat noen som vil sperre opp øynene i nesegrus beundring heller, med mindre du klistrer på en lapp det står "iPhone 6" med fet tusj på :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...