AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #1 Skrevet 14. september 2014 Hei, jeg trenger noen råd da jeg og moren min har et litt turbulent forhold. Jeg er en 16 år gammel jente som bor sammen med begge foreldrene mine og en lillebror. Problemet er at moren min veldig ofte er sur på meg, uten å fortelle hvorfor. Jeg blir veldig usikker og lei meg av det, og i tillegg er det utrolig irriterende. I går var hun for eksempel sur på meg hele dagen, ville ikke snakke med meg og da jeg prøvde å si noe kom hun bare med spydige kommentarer. Rundt klokka 11 på kvelden begynte hun å kjefte, og saken var den at stekeovnen trengte å renses, og jeg hadde ikke gjort det når det var jeg som har brukt den mest i det siste. Hun spurte ikke om jeg kunne gjøre det, hun gjorde det selv og så ble hun sur etterpå. Sånn har det vært siden jeg var liten, med alt mulig. Hun har aldri gitt meg arbeidsoppgaver hjemme, bare blitt sur når det er noe jeg ikke har gjort, og kan være sur i flere dager før hun forteller hva problemet er. Det hadde vært så mye enklere om hun bare kunne si "kan du rydde på kjøkkenet" i stedet for å være sur lenge og så begynne å skrike om at ingen rydder opp... Jeg pleier som regel å vaske opp etter meg når jeg har lagd mat, rydde rommet mitt og vaske på badet ved behov. Men den ene gangen det ikke skjer klikker hun helt i vinkel når det bare hadde vært å spørre... Hvordan dealer jeg med dette her? Anonymous poster hash: 20b45...de1
Aviendha Skrevet 14. september 2014 #2 Skrevet 14. september 2014 Sånn er min mor også. Det hun til slutt ga beskjed om var at hun ville jeg skulle rydde/vaske/støvsuge uten at hun behøvde å gi beskjed eller spørre. Slitsomt, da vi ikke har samme syn på hvor ofte man bør gjøre dette..
Gjest Santa Barbara Skrevet 14. september 2014 #3 Skrevet 14. september 2014 Sånn var mamma også. Om jeg gjorde det hun ba om var det aldri godt nok. Nå er jeg 22 og bor ikke hjemme lenger. Meg og mamma har veldig godt forhold idag og jeg har fått like mye støv på hjernen som hun hadde selv om jeg hatet det når jeg bodde hjemme.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #4 Skrevet 14. september 2014 Hun mener kanskje at du er voksen nok til å se at ting ikke blir gjort av seg selv? Ta ansvar for ditt eget rot, hjelp til uten at noen må beskrive i detalj hva som må gjøres. Anonymous poster hash: d1738...986
melatonin Skrevet 14. september 2014 #5 Skrevet 14. september 2014 Oi sånn hadde jeg det og innimellom! Akkurat som om hun hadde fått barn som kunne være hushjelp. Jeg ryddet og vasket alt hjemme, så når jeg flyttet kjeftet mamma på meg og sa det skulle bli godt for da ble det så ryddig. Men mamma gjorde jo ikke mye hjemme akkurat. Høres ut som om din mor, og min, har et problem med å kommunisere. Du kunne kanskje prøve å si en gang at hvis hun har problemer så kunne hun heller si det i stede for å oppføre seg som en fjortis. Jeg måtte ofte bli sint og rope for å få fram et poeng hjemme, ellers ble ejg bare ledd av.. Håper virkelig det blir bedre for deg fremover, for jeg vet hvor vondt det kan være. Når du selv får barn vet du hvilken mamma du ikke vil være i allefall! 1
Berit Skrevet 14. september 2014 #6 Skrevet 14. september 2014 Si til henne at du hadde syntes et var fint om hun ba deg gjøre ting isedenfor å bli sur. Vær blid med henne, si noe pent til henne, kanskje hun da viser glede?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #7 Skrevet 14. september 2014 Du må ta det rolig opp med henne, og si at det er ganske vanskelig å forholde seg til at hun er sur i dagesvis uten å kommunisere om hva det er. Presiser at du skjønner hun kan bli irritert når du glemmer ting eller ikke ser det like fort som henne, men det blir bedre stemning for alle om hun kan prøve å gi beskjed før hun blir sint og langsur. Da er det dog viktig at du faktisk følger opp plikter med vasking etc. Anonymous poster hash: 67095...414
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå