Gå til innhold

Er det dumt av meg å gifte meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min og jeg har vært sammen i 5 år. Hun er nå gravid, og snart skal vi ha vårt første barn sammen. Hun sier/hinter at hun ønsker å gifte seg før barnet kommer, eller i hvert fall eventuelt senere. Problemet er at jeg ikke er så sikker på rettighetene mine hvis jeg gifter meg. Jeg har jobbet veldig hardt, og tjener ganske greit. Økonomisk bidrar kanskje jeg 80 % av det totale. Ikke at jeg tror det vil bli slutt mellom oss noen gang, men hvis det blir det, vil jeg miste mye av det jeg har klart å skape da? For min del virker det som en stor risiko, uten noen belønning. Ikke noe vil forandre seg når vi er gift, annet enn at jeg er mye dårligere stilt i et eventuelt brudd?

Anonymous poster hash: 4fc49...bf1
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboeren min og jeg har vært sammen i 5 år. Hun er nå gravid, og snart skal vi ha vårt første barn sammen. Hun sier/hinter at hun ønsker å gifte seg før barnet kommer, eller i hvert fall eventuelt senere. Problemet er at jeg ikke er så sikker på rettighetene mine hvis jeg gifter meg. Jeg har jobbet veldig hardt, og tjener ganske greit. Økonomisk bidrar kanskje jeg 80 % av det totale. Ikke at jeg tror det vil bli slutt mellom oss noen gang, men hvis det blir det, vil jeg miste mye av det jeg har klart å skape da? For min del virker det som en stor risiko, uten noen belønning. Ikke noe vil forandre seg når vi er gift, annet enn at jeg er mye dårligere stilt i et eventuelt brudd?

Særeie er tingen. Vi skrev dette før vi giftet oss.

Anonymous poster hash: 0c7db...576

Skrevet

Du må sette deg inn i reglene om særeie, og hvordan du ordner dette enkelt FØR du gifter deg.

Å bruke detre som argument for ikke å ville gifte deg, det virker søkt.

Her skurrer det.

Anonymous poster hash: 02c6c...1bb

• Liker 6
Skrevet

Haha, virker ikke om du burde gifte deg.

• Liker 2
Skrevet

Du må sette deg inn i reglene om særeie, og hvordan du ordner dette enkelt FØR du gifter deg.

Å bruke detre som argument for ikke å ville gifte deg, det virker søkt.

Her skurrer det.

Anonymous poster hash: 02c6c...1bb

Ja, jeg må innrømme at jeg ikke kan spesielt mye om disse reglene. Men slik jeg forstår det beholder man da det man brakte inn i ekteskapet. Men jeg jeg vil jo tjene mange ganger mer enn henne når vi er gift og, så må derfor alt jeg tjener i tiden vi er gift deles likt i et eventuelt brudd?

• Liker 2
Skrevet

Haha, virker ikke om du burde gifte deg.

Hvorfor sier du det?

• Liker 4
Skrevet

Barn skal man ha, men gifte seg, det er skummelt, det!

Gå for særeie.

• Liker 23
Skrevet

Gå til en advokat, skriv en avtale om særeie. Det betyr kort fortalt at dere begge beholder det dere gikk inn i ekteskapet med, mens de tingene dere har skapt felles deles.

• Liker 4
Skrevet

Gå til en advokat, skriv en avtale om særeie. Det betyr kort fortalt at dere begge beholder det dere gikk inn i ekteskapet med, mens de tingene dere har skapt felles deles.

Men betyr dette at alt jeg tjener i tiden vi er gift da må deles likt?, selv om jeg tjener mange ganger mer enn henne?

• Liker 1
Skrevet

Dele hus, seng, kropp er helt greit. Leve sammen som en familie og ett er greit. Til og med det å bringe et nytt menneske til verden er greit. Men gud forby at du kanskje muligens må dele noen penger/verdier dersom det ryker. Fordi du får ingen belønning (???).. jeg skjønner det ikke.

• Liker 33
Skrevet

Dele hus, seng, kropp er helt greit. Leve sammen som en familie og ett er greit. Til og med det å bringe et nytt menneske til verden er greit. Men gud forby at du kanskje muligens må dele noen penger/verdier dersom det ryker. Fordi du får ingen belønning (???).. jeg skjønner det ikke.

Poenget mitt er at det virker som et dumt valg for meg å gifte meg når jeg ser på hva som forandrer seg og hva som eventuelt kan gå galt.

• Liker 6
Skrevet

Om man skiller seg så er alt som man har skapt av verdier før man gifter seg vedkommende sitt og skal ikke deles. Altså, eier du et hus til 4 mill før dere gifter dere er dette huset ditt om dere skiller dere. Alt dere skaper av verdier etter dere er gift skal deles

Skrevet

Om man skiller seg så er alt som man har skapt av verdier før man gifter seg vedkommende sitt og skal ikke deles. Altså, eier du et hus til 4 mill før dere gifter dere er dette huset ditt om dere skiller dere. Alt dere skaper av verdier etter dere er gift skal deles

Hvis vi kjøper hus etter at vi gifter oss, for mine penger, får hun da halve verdien av huset hvis vi skilles?

• Liker 1
Skrevet

Poenget mitt er at det virker som et dumt valg for meg å gifte meg når jeg ser på hva som forandrer seg og hva som eventuelt kan gå galt. Anonymous poster hash: 4fc49...bf1

Ok. Dumt valg faktisk. Jaja.. Ikke gift deg da

• Liker 2
Skrevet

Hvis vi kjøper hus etter at vi gifter oss, for mine penger, får hun da halve verdien av huset hvis vi skilles?

Ikke med særeie. Da beholder du din andel.

Skrevet

Flott at du tenker igjennom konsekvensene av å inngå en juridisk avtale med et annet menneske!

Anonymous poster hash: 22915...09a

• Liker 9
Skrevet (endret)

I de aller fleste tilfeller ja, men det vil hun også ha visse rettigheter til dersom dere har vært samboere i over 2 år.

red: bare for å klargjøre, jeg tolket det som om du her vil betale huset etter dere har blitt gift, og ikke at du kjøper det for kontanter uten at huset er belånt. I dette tilfellet vil det kunne tas som særeie selvsagt.

Endret av AUG---UAG
Skrevet

Flott at du tenker igjennom konsekvensene av å inngå en juridisk avtale med et annet menneske!

Anonymous poster hash: 22915...09a

Takk, jeg har brent meg før på å skrive under avtaler hvor jeg ikke forsto alt. Derfor er jeg veldig forsiktig med å inngå avtaler nå.

• Liker 7
Skrevet

Ok. Dumt valg faktisk. Jaja.. Ikke gift deg da

Men det er jo ikke så enkelt. Jeg er ikke så god på jus, så jeg prøver å finne ut av alt dette. Kanskje det letteste bare er å gå til en advokat som kan ta vare på rettighetene mine.

• Liker 6
Skrevet

I de aller fleste tilfeller ja, men det vil hun også ha visse rettigheter til dersom dere har vært samboere i over 2 år.

red: bare for å klargjøre, jeg tolket det som om du her vil betale huset etter dere har blitt gift, og ikke at du kjøper det for kontanter uten at huset er belånt. I dette tilfellet vil det kunne tas som særeie selvsagt.

Ok, virker som om at hvis jeg gifter meg vil det bli massevis av kroner til en advokat for å holde orden på alt dette. Jeg skjønner ikke at folk gidder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...