AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #1 Skrevet 14. september 2014 Kjæresten og jeg planlegger å flytte sammen så fort vi finner en leilighet å leie. "Problemet" er at jeg jobber 100 % og har en inntekt på 23.000/mnd, mens han er student i et år til og har kun studielånet på 7000/mnd som inntekt. Han har en vikarjobb i tillegg til studiet, men av forskjellige årsaker kan han sjeldent jobbe. Jobben utgjør derfor lite eller ingen forskjell på inntekten hans. Det er ganske dyrt å leie her vi bor, så vi må regne med å betale nærmere 8000-9000 kr i mnd for å slippe å bo i et høl. Dvs. ca 4500 kr på hver i mnd. Det er jo helt greit for meg, men han vil da ha lite igjen å rutte med etter at husleien er betalt. Er det rett og rimelig at jeg skal betale mer enn han i leie, evt. betale mer av mat og andre fellesutgifter, eller deler man 50/50 uansett? Har aldri vært samboer før så vet ikke hva som er vanlig. Anonymous poster hash: b09c3...01d
Kittykat Skrevet 14. september 2014 #2 Skrevet 14. september 2014 (endret) Jeg synes man skal bidra etter evne. Tjener du mer enn han, så skal du betale litt mer. Opprett en konto til mat og andre diverse ting der dere begge overfører en sum hver mnd. Dette vil jo jevne seg ut når han er ferdig med studiene sine og har fått seg en jobb. Men jeg ville sett meg om etter et billigere sted. Hvor bor dere, hvis det er så dyrt å leie? Jeg tviler på at absolutt alt som er til leie er ubeboelig eller ser ut som et høl, som du sier. 8-9000,- er en litt stiv pris å leie for, synes nå jeg. Vi eier en 4-roms leilighet i et borettslag, men betaler en husleie på kun ca 5000,-. Endret 14. september 2014 av Kittykat 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #3 Skrevet 14. september 2014 Hvis man tjener ganske likt, er det normalt med 50/50. Ved større forskjeller, er det normalt å sette av en prosentandel hver til utgifter. Så det er nok best for dere Anonymous poster hash: af858...0a3 2
Anglofil Skrevet 14. september 2014 #4 Skrevet 14. september 2014 Jeg synes også man skal betale etter evne, det er noe vi selv gjør. Mvh Yvonne 1
Asso Skrevet 14. september 2014 #5 Skrevet 14. september 2014 Jeg og samboeren min måtte ut med 5000 hver i måneden i fjor... Jeg betalte min del selv om jeg levde på lånekassen, men han tok seg av strøm og slikt også betalte han litt mer for mat og sånt... Jeg følte selv at jeg ville bidra så mye jeg kunne, også gav jeg beskjed at nå har jeg ikke råd til mer denne måneden... Men vi prøver å betale så likt som vi kan =)
Berit Skrevet 14. september 2014 #6 Skrevet 14. september 2014 Jeg synes det er uten tvil rett nå så tidlig i et samboerskap at dere skal betale like mye på husleien. Han vil sikkert ha samme lønn eller muligens bedre lønn enn deg senere når han er ferdig med studiene. Skal du da få betale mindre? Noe annet er det når dere har vært etablert en stund og vet med sikkerhet at det blir dere og med evt barn. Da er det mer naturlig at hver bidrar med beste evne. 1
nojac Skrevet 14. september 2014 #7 Skrevet 14. september 2014 Hva betaler han nå? Bor han hjemme hos mamma? Og hva betaler du der du nå bor?I utgangspunktet er det naturlig å betale like mye når man skal ha separat økonomi. Men hvis den med best økonomi legger opp til en høyere boligstandard enn samboeren ville valgt, er det rimelig å betale etter evne.4 500 høres vel ikke helt umulig ut for en student som får borteboerstipend? 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #8 Skrevet 14. september 2014 Kjæresten og jeg planlegger å flytte sammen så fort vi finner en leilighet å leie. "Problemet" er at jeg jobber 100 % og har en inntekt på 23.000/mnd, mens han er student i et år til og har kun studielånet på 7000/mnd som inntekt. Han har en vikarjobb i tillegg til studiet, men av forskjellige årsaker kan han sjeldent jobbe. Jobben utgjør derfor lite eller ingen forskjell på inntekten hans. Det er ganske dyrt å leie her vi bor, så vi må regne med å betale nærmere 8000-9000 kr i mnd for å slippe å bo i et høl. Dvs. ca 4500 kr på hver i mnd. Det er jo helt greit for meg, men han vil da ha lite igjen å rutte med etter at husleien er betalt. Er det rett og rimelig at jeg skal betale mer enn han i leie, evt. betale mer av mat og andre fellesutgifter, eller deler man 50/50 uansett? Har aldri vært samboer før så vet ikke hva som er vanlig. Anonymous poster hash: b09c3...01d Du tjener jo på at han bor der uansett. Hvorfor skal du ha så mye? vær nå litt snill. Så øker du leien når han begynner og jobbe etter skolen, eller om dere kjøper noe sammen. Anonymous poster hash: 60ec9...8b1 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #9 Skrevet 14. september 2014 Jeg synes man skal bidra etter evne. Tjener du mer enn han, så skal du betale litt mer. Opprett en konto til mat og andre diverse ting der dere begge overfører en sum hver mnd. Dette vil jo jevne seg ut når han er ferdig med studiene sine og har fått seg en jobb. Men jeg ville sett meg om etter et billigere sted. Hvor bor dere, hvis det er så dyrt å leie? Jeg tviler på at absolutt alt som er til leie er ubeboelig eller ser ut som et høl, som du sier. 8-9000,- er en litt stiv pris å leie for, synes nå jeg. Vi eier en 4-roms leilighet i et borettslag, men betaler en husleie på kun ca 5000,-. Vi bor et lite stykke utenfor Oslo. Er inne å titter på Finn.no flere ganger daglig, men det legges ut få leieboliger og prisene er høye. Kan selvfølgelig finne noe til en lavere pris, men da blir størrelsen deretter. 8000 kr er helt vanlig pris for 60 kvadrat. Jeg synes det er uten tvil rett nå så tidlig i et samboerskap at dere skal betale like mye på husleien. Han vil sikkert ha samme lønn eller muligens bedre lønn enn deg senere når han er ferdig med studiene. Skal du da få betale mindre? Noe annet er det når dere har vært etablert en stund og vet med sikkerhet at det blir dere og med evt barn. Da er det mer naturlig at hver bidrar med beste evne. Vi har snakket litt om å kjøpe noe felles når han blir ferdig på skolen til neste år. Da kommer vi til å ha ca. lik inntekt. Da vet vi også om vi passer til å bo sammen eller ikke. Hva betaler han nå? Bor han hjemme hos mamma? Og hva betaler du der du nå bor? I utgangspunktet er det naturlig å betale like mye når man skal ha separat økonomi. Men hvis den med best økonomi legger opp til en høyere boligstandard enn samboeren ville valgt, er det rimelig å betale etter evne. 4 500 høres vel ikke helt umulig ut for en student som får borteboerstipend? Han har bodd gratis hjemme hos sine foreldre siden i sommer. Før det bodde han 4 år borte. Jeg bor også hjemme, foreløpig. Er nyutdannet og nettopp fått meg jobb. Bor hjemme til vi finner noe felles, dermed får jeg også spart opp litt penger Det er ikke helt umulig nei, men han burde jo hatt en helgejobb f.eks for å spe på inntekten. Dessverre er hans innstats på det området et annet kapittel. Det er jo andre faste inntekter som mobiltlf, trening, mat og strøm også. TS Anonymous poster hash: b09c3...01d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #10 Skrevet 14. september 2014 Du tjener jo på at han bor der uansett. Hvorfor skal du ha så mye? vær nå litt snill. Så øker du leien når han begynner og jobbe etter skolen, eller om dere kjøper noe sammen. Anonymous poster hash: 60ec9...8b1 Det er ikke snakk om en leilighet som jeg eier. Anonymous poster hash: b09c3...01d
Gjest Blondie65 Skrevet 14. september 2014 #11 Skrevet 14. september 2014 Men dere må jo ikke ha 60 kvm. Jeg tenker at tjener man likt deler man likt. Tjener man veldig ulikt - som her - må man sette standarden etter den som tjener minst eller så må den som tjener best være forberedt på å ta en større andel av kostnaden. Du tjener 76 % av den samlede inntekt dere har - en veldig enkel regel kan da være at du dekker 76 % mens han dekker 24 %. Hvis dere setter denne andelen inn på en konto for fellesutgifter hver måned så vil dere ha til utgiftene deres.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. september 2014 #12 Skrevet 14. september 2014 Jeg synes man skal bidra etter evne. Tjener du mer enn han, så skal du betale litt mer. Opprett en konto til mat og andre diverse ting der dere begge overfører en sum hver mnd. Dette vil jo jevne seg ut når han er ferdig med studiene sine og har fått seg en jobb. Men jeg ville sett meg om etter et billigere sted. Hvor bor dere, hvis det er så dyrt å leie? Jeg tviler på at absolutt alt som er til leie er ubeboelig eller ser ut som et høl, som du sier. 8-9000,- er en litt stiv pris å leie for, synes nå jeg. Vi eier en 4-roms leilighet i et borettslag, men betaler en husleie på kun ca 5000,-. Du skjønner vel at husleien her bare er en del av kostnaden?
nojac Skrevet 14. september 2014 #13 Skrevet 14. september 2014 (endret) 8-9000,- er en litt stiv pris å leie for, synes nå jeg. Vi eier en 4-roms leilighet i et borettslag, men betaler en husleie på kun ca 5000,-. 8-9 000 er IKKE en stiv pris i de større byene. Men mye i store deler av våre utkantstrøk. Ingen kan leie en 4-roms til 5 000 i sentrale områder uten å ha satt inn en solid egenkapital eller betjene et betydelig boliglån i tillegg. (Eller ha anskaffet seg boligen mens prisene var på et annet nivå enn de nå er) Til saken: Det jo et rent tapsprosjekt å flytte sammen for dere. Så hvis begge er komfortable med å bo hos foreldrene, er det jo bare å fortsette en stund til,. Men en gang må dere jo ta steget... Endret 14. september 2014 av nojac 2
Kittykat Skrevet 14. september 2014 #14 Skrevet 14. september 2014 Du skjønner vel at husleien her bare er en del av kostnaden? Ja, jeg skjønner jo det. Vi har kjøpt vår leilighet som sagt, så det blir jo mer når man må betale ned lån også hver mnd. Jeg var sistemann som flyttet ut fra mine foreldre, og når det kun var oss 3, så leide mine foreldre et hus til under 9000,-. Det var et lite 2-etasjers hus med to soverom. Men dette var et stykke utenfor sentrum da.
AndreasBR Skrevet 14. september 2014 #15 Skrevet 14. september 2014 Vi eier en 4-roms leilighet i et borettslag, men betaler en husleie på kun ca 5000,-. Jeg eier en 2 roms og betaler ca ... 12000 i måneden. Før jeg refinansierte gjelden min var det 9722 + 2841 som jeg betalte i mnd. Skulle jeg leid ut skulle jeg hatt 12 000.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå