'Lilly' Skrevet 9. juli 2004 #1 Skrevet 9. juli 2004 Har lyst til å høre deres favorittoppskrift n.d.g. helstekt kylling i ovn. Gjerne med favoritt-tilbehøret også!
Arkana Skrevet 9. juli 2004 #2 Skrevet 9. juli 2004 Jeg gjør det ganske enkelt. Fyller kyllingen med store biter av løk og purre og hele (skrellede) hvitløksfedd. Knyter sammen bena. Så blander jeg sammen smør med salt, pepper, hakket estragon, hakket hvitløk og paprikapulver. Dette smører jeg godt både over og under kyllingen. Legger den i en ildfast form og steker ved 160 grader i ca 1½ time. Grønnsakene inni kyllingen spises med og så pleier jeg å lage råstekte hvitløkspoteter til (rå poteter med skall skåret i skiver som stekes i godt med hvitløkssmør). Ofte heller jeg ca 1-2 dl hønsebuljong og 1 dl hvitvin (kan sløyfes) i pannen med kyllingen den siste halvtimen og øser sjyen over kyllingen med jevne mellomrom den siste steketiden. Mens kyllingen hviler siler jeg sjyen over i en kjele og har i et par dl fløte, litt sennep og hakket frisk estragon. Og da har man god saus også.
Gjest StoreSky Skrevet 11. juli 2004 #3 Skrevet 11. juli 2004 Laget hel kylling i rømertopf (leirgryte sak) i ovnen. 230 c i under en time. Hadde løkbåter og squash i skiver sammen med kyllingen. Hadde en "marinade" av litt rødvin, olivenolje og hvitløk, salt og pepper over kyllingen først. Stekte potetbåter og saus til (fra toro..)
Gjest Anonymous Skrevet 12. juli 2004 #4 Skrevet 12. juli 2004 Løsne forsiktig skinnet på brystet av kylling; lag en liten lomme, og fyll med masse urter (hakket basilikum, persille og rosmarin). Fyll masse urter inni kyllingen også, sammen med en halv sitron. Bind opp kyllingen og skjær to hakk i hvert lår. Pensle kyllingen med olje og gni på salt og pepper og press litt sitron over. Stek i ca. 1 time (200 grader), sammen med potetbåter, sellerirot, løk og paprika i langpanne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå