Gå til innhold

Alkohol i bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dersom onkel Arne var ute å spiste, måtte han betalt for det ekstra kakestykket - siden man kan sammenligne som man ønsker.

Jeg ser ikke store forskjellen på at bryllupsgjestene skal måtte betale for drikke eller betale for kake. Uansett hva man tar betalt for, så må de opp med lommeboka om de vil ha.

Om onkel Arne går ut for å spise, så har han nok regnet med å måtte betale for det han vil ha. Når man er invitert som gjest i et selskap, så er ikke det en alminnelig ting å måtte tenke på.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drikker veldig lite selv, og reagerer på det vanvittige alkoholbehovet folk virker å ha i bryllup. Skal jeg gifte meg noensinne har jeg lyst å ha alkoholfritt bryllup (dvs, egentlig kunne jeg tenkt meg grillbuffet på en semivarm sommerdag, da ville jeg i så fall servert øl og cider i tillegg til alkoholfritt), med gode alkoholfrie drikker. Likevel er jeg også mot betalbar. Som flere andre sier, det handler om at gjestene ikke skal betale. Inviterer man til fest, er man som vertskap ansvarlig for å betale gildet. Er man redd for at gjestene skal bli for fulle, er det etter min mening bedre å ha alkoholfritt bryllup enn å be gjestene betale selv. Mange svir jo gjerne av hundrevis av kroner for å bli sørpa full på byen, hvorfor skulle de ikke gjøre det i bryllup når de allerede er godt brisen?

• Liker 3
Skrevet

Jeg er veldig enig med ts! Jeg ønsker ikke å bruke penger på fri bar i et bryllup. Det handler ikke om å være gjerrig, men at alkohol i et bryllup ikke trenger være mer enn et par glass vin til middagen. At det spesifikt burde stå i en invitasjon, som flere nevner er viktig, mener jeg er patetisk. Dersom en ikke klarer å være i et bryllup uten å bøtte innpå kan en heller bli hjemme. Vi vil ikke ha brisene/fulle gjester den dagen, noe som blir resultatet dersom alkohol er involvert.

Utrolig trist at folk forbinder alkohol og fribar med å "bøtte innpå". Om det er slikt dere er vant til så er nok det beste å kutte ut alkohol fullstendig for folk kan bøtte innpå av egen regning også.

Mitt forhold til alkohol er at det er noe man kan nyte med måtehold - heldigvis :)

Anonymous poster hash: cdd62...791

• Liker 3
Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Utrolig trist at folk forbinder alkohol og fribar med å "bøtte innpå". Om det er slikt dere er vant til så er nok det beste å kutte ut alkohol fullstendig for folk kan bøtte innpå av egen regning også.

Mitt forhold til alkohol er at det er noe man kan nyte med måtehold - heldigvis :)

Anonymous poster hash: cdd62...791

Da er du veldig heldig... Her er et bryllup en "unnskyldning" for å ha en skikkelig fyllefest. Så! Det blir kun alkohol til maten ;)

Skrevet

Velkomstdrink - 1 enhet

Forrett - 1 enhet

Hovedrett - 2 enheter

Dessert - 1 enhet

Kaffe og kake - 1 enhet

Det blir 6 enheter alkohol, og 1-2 drikkebonger i baren.

Er ikke dette nok i et bryllup?!

Husk at middagen/desserten/kaffen går over flere timer da.

Anonymous poster hash: 031bd...08c

• Liker 1
Skrevet

Uansett hvor rik jeg var ville jeg ikke hatt betalbar med 10-15 mennesker i familien som har alkoholproblemer. Er også en del som vet å utnytte gratis ting.

Anonymous poster hash: 1b9ec...2fc
  • Liker 1
Skrevet

Uansett hvor rik jeg var ville jeg ikke hatt betalbar med 10-15 mennesker i familien som har alkoholproblemer. Er også en del som vet å utnytte gratis ting.

Anonymous poster hash: 1b9ec...2fc

Hvorfor velger du da å invitere mennesker som du ser på som snyltere som utnytter "gratis ting" og ikke gjester som du gleder deg over å se og som du som vertskap ønsker å ta vare på og skal hygge seg.

Anonymous poster hash: 089d4...3c9

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nå måtte jeg tenke meg om hvordan det har vært i de bryllupene jeg har vært i. Synes det har vært fine bryllup. Det har ikke vært bar hvor gjestene selv kunne hente alkohol. Men det er blitt servert alkohol både til maten og etterpå. Da har noen vært annsatt eller hatt det som oppgave å se til at gjestene har det bra, og spørre om de vil ha noe mer å drikke og da servere. Sånn var det i mitt bryllup også.

Var i et bryllup med bar. Tror det var at gjestene kunne forsyne seg med noe til kaken og kaffen der. Var ikke snakk om at noen forsynte seg mange ganger. Det er i mine øyne uhøflig og pinlig. Hvis det er gjester som benytter seg av store alkoholmengder og går nonstop til baren, så er det bare rett og rimelig at det blir utlevert antall bonger=enheter.

Endret av Berit
Skrevet

Jo. Men de to drikkebongene samt at det er en enhet til både dessert og kaffe er din oppfinnelse. I de tidligere diskusjonene har man servert drikke til middagen og avec. Og deretter var det å betale for all drikke. Du er altså på tre eller fire enheter mer enn det diskusjonen hittil har handlet om.

Hvis man har treretters til middag utgjør drikke til maten (inkl. dessert) som regel 4 enheter. Inkludert avec til kaffe/kaker er det 5 enheter. Det er da ikke 'hennes oppfinnelse' at det er en enhet til både dessert og kaffe, det er helt vanlig, til og med ved betalbar senere på kvelden.

• Liker 1
Skrevet

For ti tusende gang: Det. Handler. Ikke. Om. Alkohol.

Hvorfor er dette så vanskelig å fatte?

Også for ti tusende gang: Hvis dere skal være uoppdragent, dårlig vertskap får dere ta betalt for kaffen i dåpen og desserten i konfirmasjonen også. Hvorfor er det så vanskelig å fatte at det er akkurat det samme som å ha betalbar i bryllup?

Dersom onkel Arne var ute å spiste, måtte han betalt for det ekstra kakestykket - siden man kan sammenligne som man ønsker.

Onkel Arne har ikke gått på restaurant. Han har blitt invitert til et middagsselskap. Da er det vertskapets simple plikt å sørge for at onkel Arne og alle andre gjester blir bevertet gjennom hele selskapet. Det er det absolutte minimum av hva man kan forlange av et vertskap.

Anonymous poster hash: 33403...3af
  • Liker 6
Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at brudepar ønsker måtehold i sitt bryllup?

Det er ikke akkurat slik at de sitter selv med gratis drikke, mens gjestene må betale for seg.

Det serveres alkohol, bare ikke ubegrenset!

• Liker 1
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Hva er det med KG-brukere som går i stå dersom det ikke er fri bar eller nok antall gratis bonger til baren?

Virker som det er det viktigste. Alt annen kan aksepteres, men er det betalbar - så får de jaggu meg vente med å gifte seg til de har råd til å ha det bryllupet gjestene krever!

Anonymous poster hash: 8bd0e...d17

Jeg tror ikke du har lest trådene ordentlig når det er dette du sitter igjen med.

Ut i fra hva jeg har lest, handler ikke diskusjonene om alkohol vs ikke alkohol, men under hvilke omstendigheter, om noen, man synes det er greit å bli invitert til spleiselag (som betalbar i praksis er).

Endret av Sprettballen
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at brudepar ønsker måtehold i sitt bryllup?

Det er ikke akkurat slik at de sitter selv med gratis drikke, mens gjestene må betale for seg.

Det serveres alkohol, bare ikke ubegrenset!

Jeg skjønner ikke tankegangen. Det spiller faktisk ingen rolle om du har fri bar eller betalbar, gjestene velger selv hvor mye de drikker. Vil de drikke seg dritings gjør de det. Forskjellen er at du som vertskap fremstår som enten gjerrig eller kontrollerende. Jeg er avholds og tenker mitt når det er betalbar. For merkelig nok er det ikke bare alkoholen som må betales for men også Farris.

Og jeg er helt enig. Man får et inntrykk hva slags klasse vertskapet tilhører.

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns det er uakseptabelt at man skal blande normer for drikke og alkohol. Drikke burde man få så mye man vil av, gratis. Man er gnien om man ber gjestene sine betale for dette. Men mengden alkohol som skal serveres syns jeg er heeelt opp til brudeparet å bestemme.

Hvis man har betalbar for alkohol utover det som serveres, så ser jeg på det som et TILBUD til gjestene, ikke et påbud eller et spleiselag.

Holdningen her inne om "enten all alkohol gratis, eller ingenting" syns jeg er utrolig barnslig. Kan man ikke bare godta de tilbudene man får, liksom, uansett om det er alkohol til maten, fri bar, null alkohol etc...? Syns ikke det sier noe annet om brudeparet, enn hva slags bryllup de ønsker seg.

• Liker 2
Skrevet

Er stor forskjell på begrenset (eks at det er vin til maten), og ubegrenset med gratis alkohol...

Jeg ønsker ikke fri flyt av alkohol når jeg gifter meg. Til maten er greit fordi god vin fremhever smaken og skaper en bedre matopplevelse. Grunnen til at jeg ikke ønsker fri flyt av alkohol er fordi jeg ikke ønsker berusete gjester. Vil ikke ha noe "julebord"-bryllup. Klart det er mange som ikke drikker seg beruset selv om de kan drikke så mye de ønsker, men tror ikke de er av de som klager heller.

Det skal være vår dag som vi inviterer familie og kjente til å feire sammen med oss, og da skjer feiringen på våre premisser. :) Kan ikke, og ønsker ikke å ta hensyn til hver og en av gjestene og hva h*n foretrekker å få i et bryllup. Ønsker de ikke å feire dagen slik vi legger opp til så er det helt greit at de ikke kommer :)

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Så nå er det ikke lenger økonomien til brudeparet som er utfordringen, men gjestar - som av en eller annen ukjent grunn blir mer full av fri bar enn betalbar.

Og så er det tydeligvis noen "høykulturelle" som mener at fest hele kvelden er det samme som fest halve kvelden siden servering av DRIKKE slutter ved middagen.

Skrevet

En AB skrev i en annen tråd om AKKURAT samme tema:

Nå er det så mange tråder her om den h....... alkoholen i forhold til fri bar, at det begynner å bli direkte kjedelig. Les og lær: Fri bar betyr ikke at man skjenker folk fulle. Fri bar betyr ikke at gjestene kun er opptatt av å drikke så mye alkohol som muligFri bar er ikke ensbetydende med fri flyt av alkohol Fri bar betyr at man er invitert i et finere selskap (som et bryllup gjerne er) der man kan kose seg hele kvelden - med alkohol og/eller alkoholfritt - uten å måtte dra frem lommeboka. I et selskap der de aller fleste gjestene allerede har hatt en del økonomiske utlegg fra før. Anonymous poster hash: 297b2...822

For øvrig har jeg vært i bryllup som måtte være alkoholfritt, fordi bruden (og hennes svært religiøse mor) var redd (med rette) for at de trashy vennene til brudgommen skulle drikke seg fra sans og samling og ødelegge alt. Dette var gullaboyz med Volvo 240, flammelakkerte treklogger og hockysveis som bedrev fritiden med å pule fjortiser, rællikråss og slæssing.
Guttaboys syntes det var null stress med alkoholfritt bryllup. De hadde bare med seg en jerrykanne i den ene Volvoen, som de ytterst lite diskret tok seg turer ut for å ta seg en sving av.
Bruden var oppløst og moren hennes hysterisk, men for min del var det som å være i dyrehagen så jeg syntes det var litt stas.
  • Liker 4
Skrevet

Guttaboys syntes det var null stress med alkoholfritt bryllup. De hadde bare med seg en jerrykanne i den ene Volvoen, som de ytterst lite diskret tok seg turer ut for å ta seg en sving av.
Bruden var oppløst og moren hennes hysterisk, men for min del var det som å være i dyrehagen så jeg syntes det var litt stas.

Som jeg sier. Man kan ikke kontrollere om og hvor mye gjestene drikker. Men man kan velge om man vil fremstå som gjerrig vertskap.

Skrevet

Jeg syns det er uakseptabelt at man skal blande normer for drikke og alkohol. Drikke burde man få så mye man vil av, gratis. Man er gnien om man ber gjestene sine betale for dette. Men mengden alkohol som skal serveres syns jeg er heeelt opp til brudeparet å bestemme.

Hvis man har betalbar for alkohol utover det som serveres, så ser jeg på det som et TILBUD til gjestene, ikke et påbud eller et spleiselag.

Holdningen her inne om "enten all alkohol gratis, eller ingenting" syns jeg er utrolig barnslig. Kan man ikke bare godta de tilbudene man får, liksom, uansett om det er alkohol til maten, fri bar, null alkohol etc...? Syns ikke det sier noe annet om brudeparet, enn hva slags bryllup de ønsker seg.

Signerer!

Skrevet

Drikker ikke alkohol selv, så for meg er ikke selve alkoholen som er viktig. Men mange steder må man også betale dyre dommer for et glass vann også. Så sant man ikke stikker hodet under krana på do. Og jeg synes ikke det henger sammen med å være god vert overhode.

Anonymous poster hash: 9f093...db3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...