Gå til innhold

Alkohol i bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er det med KG-brukere som går i stå dersom det ikke er fri bar eller nok antall gratis bonger til baren?

Virker som det er det viktigste. Alt annen kan aksepteres, men er det betalbar - så får de jaggu meg vente med å gifte seg til de har råd til å ha det bryllupet gjestene krever!

Anonymous poster hash: 8bd0e...d17
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke en av de som har ropt høyest her inne om betalbar. Jeg mener at i stedet for betalbar, er det bedre å gi gjestene mulighet til å ha med medbragt. Det er ikke at gjestene skal bli sørpe dritings, men å betale 80-100 kr per drink blir for drøyt når vi/jeg må kjøpe nytt antrekk og kommer med en dyr gave, og kanskje også må overnatte på hotell + betale for reise.

Får man derimot ha med medbragt, kan man kjøpe en kartong vin til 300 kr istedet for å betale 70-80 kr per glass vin. Eller en vodkaflaske til 200 istedet for to drinker til nesten samme pris.

Anonymous poster hash: 031bd...08c

• Liker 5
Skrevet

Jeg drikker ikke alkohol, så jeg klarer meg meget fint uten. Men jeg synes det er merkelig å invitere til fullt kalas og ikke spandere alkoholen og kun mat. For meg hører godt å drikke til mat og kos, også når middagen er over. For meg handler det om å sette pris på sine gjester som gidder å feire bryllupet med brudeparet (dvs oss). Dessuten gjør det meg glad å kunne glede mine gjester. Selv om jeg ikke klarer å nyte alkohol selv så vet jeg at det er mange som setter pris på å kunne nyte et glass med vin, øl eller hva det nå måtte være.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 5
Skrevet

Når det arrangeres fest på kvelden i forbindelse med bryllupet (hvor alkohol er tillatt) så forventer jeg at den skal være gratis på lik linje med at middagen, kakene og kaffen er noe jeg kan forskyne meg av uten å måtte frem med lommeboken. Samme med nattmat. Skal brudeparet ha nattmat så forventer jeg at dette også er gratis for meg som gjest.

Folk må forstå at det handler ikke om drikke seg dritings. Noen av oss har faktisk et sunt forhold til alkohol. Det handler for tusende gang om at man som gjest skal slippe å ta med lommeboken på bryllupet.

Anonymous poster hash: cdd62...791

• Liker 8
Skrevet

Når jeg er i utlandet og spist på fine restauranter, med 3-retter og drikke i pakkepris, så har jeg fått velge et glass som appertif ELLER kaffe avec etterpå. Så deler gjerne et par en flaske vin til maten. Og så et annet glass vin til desserten. Altså totalt omkring 5 enheter, og i bryllupene som har vært omtalt her inne i det siste har det vært tilsvarende inkludert av alkohol. Kan ikke fatte at det ikke holder og man er fornøyd med det??

Noen snakker om at betalbar er feil av prinsipp, ikke for å bli sørpings.. Men da er kanskje ikke betalbaren der for å "regulere" dere litt..? Heller hvis man har litt dårlig kontroll på alkoholen og har fått en del allerede, så tror jeg det sitter litt lenger inne å helle nedpå i bøtter og spann hvis man må kjøpe seg mer. Jeg føler at brudeparet sender et signal om at "denne mengden får dere, vi ønsker ikke at alle skal drikke seg full".

Uansett regner jeg med at alkoholfri drikke er gratis hele kvelden! Men alkohol ser jeg ingen grunn til at skal være en selvfølge at er fri flyt av.

• Liker 1
Skrevet

Når jeg er i utlandet og spist på fine restauranter, med 3-retter og drikke i pakkepris, så har jeg fått velge et glass som appertif ELLER kaffe avec etterpå. Så deler gjerne et par en flaske vin til maten. Og så et annet glass vin til desserten. Altså totalt omkring 5 enheter, og i bryllupene som har vært omtalt her inne i det siste har det vært tilsvarende inkludert av alkohol. Kan ikke fatte at det ikke holder og man er fornøyd med det??

Noen snakker om at betalbar er feil av prinsipp, ikke for å bli sørpings.. Men da er kanskje ikke betalbaren der for å "regulere" dere litt..? Heller hvis man har litt dårlig kontroll på alkoholen og har fått en del allerede, så tror jeg det sitter litt lenger inne å helle nedpå i bøtter og spann hvis man må kjøpe seg mer. Jeg føler at brudeparet sender et signal om at "denne mengden får dere, vi ønsker ikke at alle skal drikke seg full".

Uansett regner jeg med at alkoholfri drikke er gratis hele kvelden! Men alkohol ser jeg ingen grunn til at skal være en selvfølge at er fri flyt av.

For tusende gang; det handler ikke om mengde alkohol! Om det hadde vært det så hadde vel de færreste arrangert en fest på kvelden hvor det ligger an til å nyte alkohol??? Når brudeparet legger an til fest på kvelden, ja da forventer jeg at de også står for den regninga.

• Liker 6
Skrevet

For tusende gang; det handler ikke om mengde alkohol! Om det hadde vært det så hadde vel de færreste arrangert en fest på kvelden hvor det ligger an til å nyte alkohol??? Når brudeparet legger an til fest på kvelden, ja da forventer jeg at de også står for den regninga.Anonymous poster hash: cdd62...791

Leste du overhode hva jeg skrev..? Svaret mitt på hva du skriver står i allfall der.

Skrevet

For tusende gang; det handler ikke om mengde alkohol! Om det hadde vært det så hadde vel de færreste arrangert en fest på kvelden hvor det ligger an til å nyte alkohol??? Når brudeparet legger an til fest på kvelden, ja da forventer jeg at de også står for den regninga.

De gjør jo det - de betaler mat, kake og alkohol.

At antall enheter ikke tilfredstiller ditt/andres krav må man jo bare akseptere som gjest. De er vertskapet.

• Liker 2
Skrevet

Det handler ikke om alkohol. Det handler om å ikke ta det fulle ansvaret som vertskap. Det er absolutt like ille om man må betale for brusen i et alkoholfritt bryllup. Det at man tenker at vertene/brudeparet skal drive oppdragende virksomhet overfor gjestene og legge føringer for hva som er "nok å drikke" er veldig, veldig underlig.

Jeg synes den beste forklaringen på at folk ser så forskjellig på dette med fri bar var en jeg leste i en annen tråd om dette temaet, husker dessverre ikke hvem som skrev det, men det handler om dannelse. I familier/ vennekretser der det ville være utenkelig å kreve gjester for penger, så er det antagelig like utenkelig at noen drikker seg fra sans og samling i et bryllup. De som har familie og venner der alkohol er det samme som fest, og det er ikke fest før noen spyr, ser man kanskje nødvendigheten av å prøve å begrense gjestene sine. Det er allikevel veldig spesielt å kreve inviterte gjester for penger.

Vi hadde fest forrige helg, med 40 gjester, drikke til maten og fri bar. Ingen var mer enn kledelig pussa, men slik er det i vår krets. Veldig moro uansett.

• Liker 7
Skrevet

At antall enheter ikke tilfredstiller ditt/andres krav må man jo bare akseptere som gjest. De er vertskapet.

Synes du det er riktig av ett vertskap å arrangere en fest hvor gjestene må betale selv? Jeg synes ikke det. Og det handler ikke om antall enheter, det har jeg påpekt flere ganger. Om jeg så bare har lyst til å kose meg med ett glass vin på festen vertene har lagt opp til hvor man kan nyte alkohol, så synes jeg dette er noe vertskapet skal stå for.

Hva om noen hadde arrangert bryllup med nattmat hvor gjestene måtte betale for nattmaten selv? Er det like fair? Hva med de bryllupene hvor man betaler såkalt inngangsbillett (har kun lest om dem her på kg) er det ok?

• Liker 3
Skrevet

Men, de gjør jo ikke det! Når brudeparet forventer at gjestene blir etter at kakene er spist og kaffen drukket opp, og det gjør de jo vanligvis for det er da "festen" tar til, men at de ikke serverer noe som helst, så tar de ikke hele ansvaret som vertskap. Man ville ikke gjort det i et bursdagsselskap. Da ville folk fått et glass brus selv om kakene var ryddet bort, og i de aller, aller fleste anledninger er det en selvfølge at man kan komme uten lommebok, men noen har fått det for seg at det ikke gjelder for bryllup. Selv synes jeg det er langt over frekt å be gjester betale for seg, og det handler ikke om alkohol.

• Liker 6
Skrevet

Hva er det med KG-brukere som går i stå dersom det ikke er fri bar eller nok antall gratis bonger til baren? Virker som det er det viktigste. Alt annen kan aksepteres, men er det betalbar - så får de jaggu meg vente med å gifte seg til de har råd til å ha det bryllupet gjestene krever! Anonymous poster hash: 8bd0e...d17

ville synes det var like rart å skulle betale for maten i et bryllup.

Som gjest blir man påspandert, alternativt er det et spleiselag.

• Liker 4
Skrevet

Helt greit det men da er vel selskapet over når serveringen er slutt?

• Liker 1
Skrevet

Velkomstdrink - 1 enhet

Forrett - 1 enhet

Hovedrett - 2 enheter

Dessert - 1 enhet

Kaffe og kake - 1 enhet

Det blir 6 enheter alkohol, og 1-2 drikkebonger i baren.

Er ikke dette nok i et bryllup?!

• Liker 2
Skrevet

Velkomstdrink - 1 enhet

Forrett - 1 enhet

Hovedrett - 2 enheter

Dessert - 1 enhet

Kaffe og kake - 1 enhet

For de aller fleste er dette helt sikkert nok, og for noen mer enn nok. Greia er at det ikke er god skikk og bruk å bestemme hva som er nok for gjestene sine, og så si at de ikke får mer uten å bla opp. For de aller fleste gjester er det helt sikkert også nok med 2 stykker kake, men ville du synes det er greit å kreve onkel Arne for penger om det er så at han kunne tenke seg en bit til?

• Liker 5
Skrevet

Dersom onkel Arne var ute å spiste, måtte han betalt for det ekstra kakestykket - siden man kan sammenligne som man ønsker.

Gjest Blondie65
Skrevet

Velkomstdrink - 1 enhet

Forrett - 1 enhet

Hovedrett - 2 enheter

Dessert - 1 enhet

Kaffe og kake - 1 enhet

Jo. Men de to drikkebongene samt at det er en enhet til både dessert og kaffe er din oppfinnelse. I de tidligere diskusjonene har man servert drikke til middagen og avec. Og deretter var det å betale for all drikke. Du er altså på tre eller fire enheter mer enn det diskusjonen hittil har handlet om.

Skrevet

Velkomstdrink - 1 enhet

Forrett - 1 enhet

Hovedrett - 2 enheter

Dessert - 1 enhet

Kaffe og kake - 1 enhet

Siden du sier det er nok, rekner jeg med at det ikke er lagt opp til noe fest. Skulle det derimot være lagt opp til en fest går jeg utifra at festen også blir påkostet av vertene. Når vertene legger opp til fest forventer de sikkert at folk også tar ett glass til eller to. At dette plutselig ikke blir bekostet av vertene er bare snålt. Og hvorfor nevner du plutselig nå 1-2 drikkebonger i baren? Her er vel diskusjonen at det ikke er noe alkohol etter all mat- og kakeservering er slutt.

• Liker 2
Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Jeg er veldig enig med ts! Jeg ønsker ikke å bruke penger på fri bar i et bryllup. Det handler ikke om å være gjerrig, men at alkohol i et bryllup ikke trenger være mer enn et par glass vin til middagen. At det spesifikt burde stå i en invitasjon, som flere nevner er viktig, mener jeg er patetisk. Dersom en ikke klarer å være i et bryllup uten å bøtte innpå kan en heller bli hjemme. Vi vil ikke ha brisene/fulle gjester den dagen, noe som blir resultatet dersom alkohol er involvert.

Skrevet

Jeg ønsker ikke å bruke penger på alkohol i et bryllup, da lar jeg heller være å drikke, og det er helt greit. En løsning som et vennepar av meg hadde, var at de hadde bryllupsmiddagen- og festen på en privat låve, og gjestene hadde med seg 0,5 L sprit hver. På denne måten ble det fri bar, det kosta oss bare den spriten. Funka dritbra, og er gjerne med på et sånt opplegg igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...