Gå til innhold

Multikulturelle par - en uting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg observerer stadig unge par i gatene hvor gutten er en høy arisk nordmann og piken er av eksempelvis asiatisk opprinnelse. Hva er deres mening om denne utviklingen, er dette en uting med tanke på at nordmenn sakte men sikkert "utvannes" og vi muligens ender opp med en majoritet av blandingsraser i landet? Bør vi holde oss til par med samme etnisitet?

Anonymous poster hash: f19b9...342
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke dette er et problem i biologien, mer et følelse og verdimessig standpunkt. Jeg skal ikke diskutere hvorvidt det er legitimt eller ei, men det sosialdemokratiske Norge bør registrere at andre kulturer har sterkere praksis rundt dette enn oss. Prøv å gifte deg med en neger dersom du er fra Japan. Det ville skapt reaksjoner. I Norge tror jeg ikke de samme voldsomme reaksjonene ville oppstått, men noen, ja.

• Liker 1
Skrevet

Man burde holde seg til en partner som gjør en lykkelig. Det ville nå hvertfall jeg gjort.

• Liker 10
Skrevet

Man burde holde seg til en partner som gjør en lykkelig. Det ville nå hvertfall jeg gjort.

Jeg klikket meg inn for å skrive noe lignende. Takk for at du gjorde det så enkelt. :)

Anonymous poster hash: ca2c8...8ad

• Liker 2
Skrevet

Vil ikke si at det er et problem. Men man burde kanskje tenke seg om litt ekstra før man går inn i et forhold med en som har en annen kultur. Forskjellig kultur kan fort gjøre at man har forskjellige verdier noe som kan bli en utfordring hvis man ikke er nok raus og villig til å møtes halvveis. Kjenner til flere tilfeller der det har gått helt fint inntil det har vært barn involvert. Det har da blitt store uenigheter om oppdragelse fordi ingen av partene har ønsket at sitt barn skal ha en annen oppdragelse enn hva som er normen i deres kultur.

• Liker 2
Skrevet

Bare fordi de ser annerledes ut så betyr det ikke at de har en annen kulturell bakgrunn.

Denne damen av asiatisk opprinnelse kan tenkes å både ha blitt født og oppvokst her, kanskje til og med adoptert. Så å dømme de man ser på gaten er bare svært lite gjennomtenkt.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det lukter reinspikka rasisme av åpningsinnlegget hvor annen kultur står for annen hudfarge. Hvor mange "ariske" nordmenn er det egentlig? Og hva mener TS egentlig med "rase" - i praksis? Jeg har bare norske aner helt tilbake til tipp-tipp-tipp-tippoldeforeldre, og er likevel ikke blond. Er kjendiser som Tone Damli, Jon Almaas, Didrik Solli-Tangen, Katrine Moholt norske nok? Ta en blond nordmann og la vedkommende få barn med en nord-afrikaner, og det er ikke usannsynlig at det blir barn som er like mørke som disse.

Jeg er sammen med en polakk, etnisk slavisk, som vokste opp under kommunismen. Vi har aldri opplevd kulturkonflikter oss i mellom, men gudene skal vite at det er kulturforskjeller likevel, spesielt knyttet til materialisme. Våre barn ser like norske ut som andre barn. Faktisk er partneren min lysere i hud og hår enn jeg selv, så jeg ser ikke helt hva det er av det norske som "utvannes". Barna snakker tre språk flytende og har en bedre forståelse og toleranse for andre kulturer enn det mange andre har.

TS har åpenbart liten personlig erfaring med flerkulturelle forhold. Faren med å skulle holde seg til sin "rase" er at sneversyntheten til TS får råde.

Anonymous poster hash: f0cee...1d0
  • Liker 9
Skrevet

Syns det er fint jeg, også blir det så søte barn. De slipper også å bruke fake tan, sånn som jeg må fordi jeg er blek. Hadde faren min vært neger hadde jeg sluppet det :( Bruker tusenvis av kroner hvert år på fake tan. Skulle fått skattefradrag.

Anonymous poster hash: 3b7f6...611
Skrevet

Syns det er fint jeg, også blir det så søte barn. De slipper også å bruke fake tan, sånn som jeg må fordi jeg er blek. Hadde faren min vært neger hadde jeg sluppet det :( Bruker tusenvis av kroner hvert år på fake tan. Skulle fått skattefradrag.

At "barna blir søte" og at man "slipper å bruke tusenvis av kroner på fake tan" og at du derfor tenker det hadde vært greit om "faren din var neger" er tynt. Du gjør nok oss som mener dette er problemfritt en bjørnetjeneste.

Jeg skjønner ikke hva som er problemet med dette, TS. Jeg hadde i hvert fall skjønt hva du mente dersom du snakket om at det er et problem kulturelt, at man kommer fra forskjellige kulturer og har forskjellige verdier, selv om jeg neppe hadde vært enig i at det skulle tas grep for å hindre slik miksing i tilfelle man var kulturelt inkompatible. At det er et problem rent biologisk, derimot, det skjønner jeg ikke.

Jeg har selv en asiatisk forelder og en norsk forelder. Jeg er mann, ser ganske norsk ut og kjærester jeg har hatt har uten unntak vært etnisk norske. Det får provosere folk om de vil bli provosert: Jeg gjør det ikke for å "ta kvinnene fra norske menn", jeg gjør det fordi jeg selv føler meg helt norsk, det er her jeg bor og det er da naturlig at det er norske jenter jeg dater. Hvordan det er et problem at mine barn kanskje blir et hakk mørkere i huden enn rotnorske barn vet jeg ikke. Det blir heller ikke særlig færre etniske nordmenn, nedgangen er marginal. Etniske nordmenn utgjør en synkende prosentandel av befolkningen, men det blir ikke så mange færre etniske nordmenn. I hvert fall ikke germanere/nordiske.

Jeg kan som sagt forstå det hvis man mener det kan være et problem med kulturforskjeller, og det er det nok også en del ganger. Personer med forskjellig etnisitet her til lands mikser fortsatt mindre med hverandre enn med "sine egne", sikkert delvis på grunn av hvor man vokser opp (jeg har vokst opp i et "norsk nabolag", men andre med samme etniske sammensetning som meg vokser nok oftere opp i innvandrertette nabolag), men også på grunn av kultur. Det tror jeg likevel folk skal få styre selv. Jeg vil, hovedsakelig av kulturelle årsaker, ønske meg en norsk partner selv om jeg altså har minoritetsbakgrunn. For det er denne kulturen jeg har. Jeg har vestlige, liberale verdier og vil ha en partner med det samme. Det kan det godt være at en del av disse "asiatiske pikene" også har.

Anonymous poster hash: 745fb...fe9

• Liker 2
Skrevet

Husk at en tan er ikke fint, med mindre du er lys i huden naturlig. Dette handler om at det som er fint, er nemlig egenskapen i det å bli brunere i huden av solen og at en har mye fritid (derav rik).

Anonymous poster hash: 7e025...2f3

• Liker 1
Skrevet

Husk at en tan er ikke fint, med mindre du er lys i huden naturlig. Dette handler om at det som er fint, er nemlig egenskapen i det å bli brunere i huden av solen og at en har mye fritid (derav rik).

Nå får du gi deg. Tenk så nydelig å ha sånn latte-arget hudfarge, jeg er megamisunnelig på de som har det! Og fake tan er syyykt dyrt, ikke minst tar det lang tid. Så vi trenger noen mørke folk til å blande ut våre lyse gener.

• Liker 1
Skrevet

Nå får du gi deg. Tenk så nydelig å ha sånn latte-arget hudfarge, jeg er megamisunnelig på de som har det! Og fake tan er syyykt dyrt, ikke minst tar det lang tid. Så vi trenger noen mørke folk til å blande ut våre lyse gener.

Denne kommentaren syns jeg var minst like rasistisk som ts` innlegg. At vi må blandes med mørke for å viske ut våre lyse farger? R u fukkin kiddin` me?

Anonymous poster hash: 29013...f18

Skrevet

Jeg observerer stadig unge par i gatene hvor gutten er en høy arisk nordmann og piken er av eksempelvis asiatisk opprinnelse. Hva er deres mening om denne utviklingen, er dette en uting med tanke på at nordmenn sakte men sikkert "utvannes" og vi muligens ender opp med en majoritet av blandingsraser i landet? Bør vi holde oss til par med samme etnisitet?

Anonymous poster hash: f19b9...342

Det jeg syns er litt synd med blandingfolk er at de sjeldent tar med seg trekk eller farger fra den hvite delen av sin familie. Når nordmenn blander seg med asiatere eller afrikanere blir det liksom bare en litt blekere variant av den mørkeste foreldren. Ingenting galt i det heller, men i allefall jeg ønsker meg barn som likner på meg selv.

Skrevet

Hvorfor skulle det være et problem? Fra et eller annet biologisk konserveringsperspektiv?

Selvsagt litt trist at f.eks. rødhårede visstnok kommer til å dø ut om x antall generasjoner for eksempel, samtidig er det jo sånn evolusjonen er, alle arter endrer seg og noen faller fra etc.

Men nå er jo ikke rase eller hårfarge en art engang, vi er alle fremdeles mennesker.

Kanskje verden hadde vært et bedre sted om vi alle hadde blandet oss og bare blitt en rase, da hadde vi ikke hatt noe rasisme.

Men vi hadde selvsagt fremdeles hatt kultur, politikk og religion å krangle om, da.

Anonymous poster hash: a6079...3d4
  • Liker 3
Skrevet

Hva vil det si å være høy og arisk? Eller leker du tullehitler? Du ikke vet at "arisk opprinnelse" bare er tull og tøys kanskje?? :skratte:

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal noen "fake" en tan i første omgang? Hvorfor ikke bare sole seg? Da får man d vitamin osv. i tillegg. Jeg kan ikke si jeg har lyst på mørke unger. Grunnen til at en tan er populært i vesten er på grunn av hva det symboliserer, nemlig en sunn hud som kan bli brunere etter soling, noe som er en fordel. Og det at en har det så godt at en kan være mye ute og drive med rekreasjon eller at en arbeider mye fysisk ute. Det er derfor få er fan av mørke hudfarger i seg selv. For øvrig er mørk hud, som ikke kan bli lys nok en ufordel her til lands.

Skrevet

Det jeg syns er litt synd med blandingfolk er at de sjeldent tar med seg trekk eller farger fra den hvite delen av sin familie. Når nordmenn blander seg med asiatere eller afrikanere blir det liksom bare en litt blekere variant av den mørkeste foreldren. Ingenting galt i det heller, men i allefall jeg ønsker meg barn som likner på meg selv.

Det er du jo ikke sikret uansett? Jeg kjenner mange halv-asiatere som er veldig lik sin norske familie, ofte med brunt hår. Jeg vet om ei thailandsk dame som har en blond datter. Poenget er at man vet aldri hvilke gener som vil gi utslag.

Skrevet

Så du er helt sikker på at det oftest blir en litt blekere variant av den mørke forelderen og ikke like ofte en litt mørkere variant av den lyse forelderen? Hva med at ungene ien søskenflokk til og med kan ende opp med forskjellig hudfarge?

Anonymous poster hash: f0cee...1d0

• Liker 1
Skrevet

Hva er et multikulturelt par?

Anonymous poster hash: 096bb...65e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...