Gå til innhold

Leggetid på helg for 14-åringer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er normalt?

Hvor streng skal man være og hvor mye får de bestemme selv?

Jeg og mannen er ikke helt enige om dette.

På hverdager legger hun seg 22.30-23.00 og i helgene litt senere, ca midnatt. På hverdager er ikke dette noe problem, ,men på helg ønsker hun å bestemme mer selv.

Mannen min er "streng" på dette og det ender ofte opp med diskusjoner/krangling mellom han og fjortenåringen når han går og sier at hun må sove. Han mener hun da må legge fra seg boka eller slå av filmen tvert, for så å fortsette dagen etter. Han trekker gjerne ut støpslet av ruteren dersom det er netflix hun bruker.

Selv mener jeg at det ikke gjør noe om hun ligger og leser og ser på film til kl 1 så lenge hun står opp i normal tid, ikke er sur og gretten og ikke har problem med å komme på rett kjøl når hverdagen kommer igjen. Og er det 15-20 min igjen av filmen eller et par sider igjen av kapittelet så lar jeg henne bli ferdig før hun må sove.

Hvor mye får fjortisene deres bestemme selv, og hvor strenge er dere?

Anonymous poster hash: 65978...817
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i huset legger han seg mellom 23-24 i hverdagen (ofte samtidig med oss), uten diskusjon. Står opp selv hver morgen, er veldig aktiv, trener mye og er flink på skolen.

I helgene velger han selv når han skal legge seg, men den blir fort ett-halv to. Vi legger oss ikke opp i når han skrur av lyset, men han får ikke bråke - dvs spille online-spill der han roper og hoier i mikrofonen til kompiser. Om han vil se en film eller lese etc så får han gjøre det. Står opp sent i helga, men aldri etter tolv, og det er ok. Vi er alle glade i å sitte oppe litt, og sove lenge i helgene. :)

Anonymous poster hash: 83621...926
  • Liker 4
Skrevet

La henne bestemme selv

• Liker 5
Skrevet

Leggetid for ei jente på 14? Jeg hadde innetid da jeg var 14, men det var da ingen som la seg oppi når jeg la meg for å sove. Det er vel kontrollerende.

Anonymous poster hash: 809ab...b10
  • Liker 13
Skrevet

Det er jo helt vanvittig å drive på slik ovenfor ei som er 14 år!!

Og hvordan i alle dager har mannen din fått for seg at det der er en fin måte å drive oppdragelse på? Man må da sette grunnlag for gjensidig respekt, ikke drive med slik maktdemonstrasjon som mannen din gjør med ruteren feks.

Er helt for at hun skal få avgjøre selv når hun vil sove i helgene, det skulle hun fått for lengst.

Anonymous poster hash: b9669...a00
  • Liker 5
Skrevet

Vi har alltid, både voksne og barn hatt rutiner på at mobil og pc ikke brukes i senga. TV har vi ikke på soverommene.

Pga. Fars jobb må han være online hele døgnet, mobilen går han ut av soverommet med om den ringer.

Ungdommen legger mobilen fra seg på lydløs når tennene er pusset, legger seg og slukker lyset mett av dage.

I helger er det ofte mye trening og konkuranser, ofte reising og hotel.

Gode rutiner, kommunikasjon og vi unngår denne type diskusjoner.

Anonymous poster hash: 06d19...f8f

Skrevet

Jøss, han var streng! Jeg er fullstendig enig med deg, det må kunne gå an å ha litt slingringsmonn her.

Anonymous poster hash: c9eb5...e92

Skrevet

Ved å dra ut kontakten..gjør han henne enda mer vanskelig. Hun bør få ordne legge tiden selv

Skrevet (endret)

Vår 14-åring legger seg ved midnatt i helgene. Det er absolutt siste grense for leggetid i helgene hos oss. Men vi er jo aboslutt føyelige, som da vil si at er det kun 10-15 min igjen av noe hun ser på f eks, så får hun se det ferdig. Hvis din mann vil gjøre forholdet mellom seg og datteren deres enda mer kranglete, så må han bare fortsette med oppførselen sin, kan du si.

Endret av Kittykat
  • Liker 2
Skrevet

Dersom hun er våken og opplagt på dagen er det ingen grunn til å gjøre det mannen din gjør

Skrevet

La henne bestemme selv

master machop til utsetning, enig i dette

• Liker 1
Skrevet

La henne bestemme en periode. Om dere ser det går bra så er jo det fint, men om det skeier helt ut så tr dere bare tilbake kontrollen.

Anonymous poster hash: eff26...169
Skrevet

Da jeg var 14 hadde jeg ingen leggetid. Jeg og mine foreldre snakket sammen og med gjensidig respekt for og tillit til hverandre behøvde vi ikke slikt.

Skrevet

Jeg syns en god regel er at de kan bestemme leggetid selv, men at uansett hvor trøtt man er så skal alle spise frokost sammen om morgenen f.eks klokka 9-10 i helgene.

Da gir man ansvaret til 14-åringen og samtidig krever noe tilbake som skaper gjensidig respekt for hverandre. Klarer ikke barnet å stå opp eller er sur og grinete under frokosten blir det leggetid klokka tolv neste gang.

Skrevet

Vår får ikke sove, og fungerer ikke ved for lite søvn, og vi har dermed leggetid og innsovningstabletter. Det er også dataforbud en stund før leggetid for å roe ned hodet (ikke noe dramatisk kjeftete, og han vet tidspunktet så han kan beregne tid om han f.eks. begynner på en film (og vi hadde ikke vært streng på 5-10 minutter)). Når han har lagt seg, får han roe seg ned med å lese og legger seg selv til å sove når han blir trøtt/rolig nok.

Anonymous poster hash: fadab...fbf
  • Liker 1
Skrevet

La henne være oppe så lenge hun vil! Hvis hun er flink i hverdagene til å stå opp og gjøre alt hun skal, synes jeg hun burde få bestemme selv i helgene. Er selv skolelev (en del eldre, men likevel), og man må begynne å ta ansvar for seg selv i denne alderen... Så lenge hun ikke reker rundt hele natten spiller det vel ingen rolle om hun ligger oppe å ser på en film eller leser en bok? Blir ganske overrasket over foreldre som skal diktere barnas leggetid i den alderen, og er veldi glad for at jeg aldri hadde det sånn hjemme :) (lever forsåvidt i beste velgående i dag, selv om jeg var oppe til 2 i helgene)

Skrevet

Vi har alltid, både voksne og barn hatt rutiner på at mobil og pc ikke brukes i senga. TV har vi ikke på soverommene.

Pga. Fars jobb må han være online hele døgnet, mobilen går han ut av soverommet med om den ringer.

Ungdommen legger mobilen fra seg på lydløs når tennene er pusset, legger seg og slukker lyset mett av dage.

I helger er det ofte mye trening og konkuranser, ofte reising og hotel.

Gode rutiner, kommunikasjon og vi unngår denne type diskusjoner.

Anonymous poster hash: 06d19...f8f

Uff, da :fnise: Håper ikke 14-åringen virkelig er mett av dage? Det var tidlig, i tilfelle.

Vel, for å svare på spørsmålet: her har praktisert sånn ca leggetid når de har blitt så gamle som 14 år. For ikke å ødelegge døgnrytmen, og være uthvilt og klar for skole på starten av ny uke bør ikke leggetida strekkes mer enn en times tid i forhold til sengetida i ukedagene. Spør lærere som skal forsøke å undervise fjortiser som får være oppe så lenge de vil i helgene, på en mandag...og tirsdag...og til og med kanskje på en onsdag... Rangler de for lenge i helgene er de ofte trøtte og uopplagte i flere dager etterpå.

Men, vi har ikke nazi-regler. Er det en film som de har fått se, som slutter et kvarter, eller en halvtime, etter sengetid, så får de selvfølgelig se ferdig. Eller de leser ferdig kapittelet i boka selv om klokken er slagen. Å være så pinlig nøye på minuttet har da ingen hensikt, annet enn å skape dårlig stemning?

Anonymous poster hash: 55a6f...a6d

Skrevet

Vår får ikke sove, og fungerer ikke ved for lite søvn, og vi har dermed leggetid og innsovningstabletter. Det er også dataforbud en stund før leggetid for å roe ned hodet (ikke noe dramatisk kjeftete, og han vet tidspunktet så han kan beregne tid om han f.eks. begynner på en film (og vi hadde ikke vært streng på 5-10 minutter)). Når han har lagt seg, får han roe seg ned med å lese og legger seg selv til å sove når han blir trøtt/rolig nok.

Går en 14 åring fast på innsovningstabletter?

Anonymous poster hash: 54506...ba7

Skrevet

Går en 14 åring fast på innsovningstabletter?

Anonymous poster hash: 54506...ba7

Det har med en sykdom å gjøre, og nei, han går ikke på de hele tiden.

Skrevet

Jeg vedder på at det er mabge tristet barn rundt om i Norge med sånne nazi foreldre, dere skaper jo barn som garantert vil gjøre opprør!

Jeg måtte være i seng senest 23:00 i skolehverdager, kan aldri huske at de bestemte det i helgene? Hvorfor overdrivet, barnet har jo fri! De må da få lov og stå opp eller legge seg når de har lyst!

Anonymous poster hash: 916ef...834

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...