Alja Skrevet 13. september 2014 #1 Skrevet 13. september 2014 Har prøve på mandag i historie og temaet er da antikken. Holder på å notere ned litt av hvert. Hva mener dere er viktig å huske på? Jeg har de sosiale, politiske, økonomiske og kulturelle faktorene i bakhodet. Har dere noe moro å komme med? Jeg har en fascinasjon for gresk mytologi, men mye av det andre er vanskelig å huske. (Årstall, hendelser og viktige navn)
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #2 Skrevet 13. september 2014 De er vel kjent for kunst også? Mener å huske noe om jonisk og donisk stil, altså i forb. arkitektur? Anonymous poster hash: d8690...373
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #4 Skrevet 14. september 2014 Wikipedia er gjerne en super kilde for sånne ting - passelig lange artikler med lenker hvis du trenger fordypning. Layouten er også ganske behagelig, synes jeg. Og de viktigste årstall, navn og hendelser er med: http://no.wikipedia.org/wiki/Antikkens_Hellas Du kan jo også lese her: https://snl.no/Den_greske_antikken Anonymous poster hash: 417fc...677
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #6 Skrevet 14. september 2014 Er det historie? Jeg vil si måten de ordnet byene på (bysants) og demokratiet de utviste er viktig. Det var jo ikke demokrati slik vi kjenner det, men at de etterhvert hadde folkeråd der folk fikk komme med sine meninger og at de kunne stemme over avgjørelser er jo viktig (gjaldt ikke kvinner, slaver og innflyttere). Ellers tenker jeg på den Hellenistiske innflytelsen de hadde på Romerriket. Anonymous poster hash: d7eb2...ef4
Sugar&Spice Skrevet 14. september 2014 #7 Skrevet 14. september 2014 Ville tatt med hvor viktig Hellas var og er for vestens litteratur!
Mb26 Skrevet 14. september 2014 #8 Skrevet 14. september 2014 Hadde prøve om det samme forrige mandag :-) litt sent å komme med tips nå, så lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå