AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #1 Skrevet 13. september 2014 Hvorfor må enkelte ting selges kun på apoteket når det ikke er resept på det? Kunne ikke det blitt solgt på matbutikker? Samme lurer jeg på med helsekost. Hvorfor skal så mye kun bli solgt på helsekostbutikker til sikkert det 5-dobbelte av det burde kostet? Anonymous poster hash: ab16e...152 1
Gjest rangle Skrevet 13. september 2014 #2 Skrevet 13. september 2014 Hvorfor skal fisker og bur bare bli solgt i dyre butikken ? Hvorfor må jeg til gull smeden for å kjøpe diamant ring? Osv. Hadde vært praktisk på en måte, men jeg syns det er litt mye også i de mat butikkene som har "alt". Tar en evighet å finne det jeg faktisk skal ha
Pomelo Skrevet 13. september 2014 #3 Skrevet 13. september 2014 Fordi det er så mange krav som gjelder hvis det skal selges utenfor apotek. I butikk handler det jo om at kundene selv må diagnotisere og vurdere hvilke legemidler de trenger. De aller fleste vet hvordan paracet brukes og det er det vanligste legemiddelet, men når det kommer til andre legemidler så kreves ofte mer informasjon og vurdering av situasjonen.. og at det dermed kan bli farlig å levere ut legemidler i vanlig butikk.. Finnes faktisk folk som ikke vet hvordan man bruker øyedråper... så er det jo faren med overforbruk osv. 4
Gjest brutal_mann Skrevet 13. september 2014 #4 Skrevet 13. september 2014 Av samme årsak som jeg er for Vinmonopolet, det er en fryd å kunne diskutere det en kjøper med folk som faktisk har peiling. Ikke undervurder verdien av fagfolk. 3
Gjest rangle Skrevet 13. september 2014 #5 Skrevet 13. september 2014 Men.. De selger jo glade og Postafen i Nat butikkene og folk blir jo mer enn bare litt skadet av det og aner ikke at det er farlig så det gir ikke mening at det skal være grunnen
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #6 Skrevet 13. september 2014 Men.. De selger jo glade og Postafen i Nat butikkene og folk blir jo mer enn bare litt skadet av det og aner ikke at det er farlig så det gir ikke mening at det skal være grunnen Fra gammelt av hadde farmasøyter en slags enerett på å selge medisiner på apotek, husker ikke dette helt har lært det en gang før i verden. Der er noen bestemmelser og de tviholder apotekenes eiere på å få beholde fordi de er redde folk skader seg på feil bruk av medisiner og manglende veiledning mht. Bruk. Dette var argumenter da angrepillene skulle bli mer tilgjendelig der "de angrende" befant seg og hadde behov. Det samme jalt for Paracet. Yrkesgruppen farmasøyt og apotekteknikkere ønsker jo ikke å bli arbeidsledige. Og noen medisiner og produkter tjener apotekene lite på, mens andre produkter kan de tjene mer på, og da vil de så klart ikke gi fra seg produkter. Hvem vil gjøre seg selv arbeidsledig? En annen ting er hylleplass i matbutikker og at matbutikker skal ha et tilstrekkelig salg for at det skal svare seg å bruke hylleplass på produktene.Anonymous poster hash: ff2f4...f6a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #7 Skrevet 13. september 2014 Fra gammelt av hadde farmasøyter en slags enerett på å selge medisiner på apotek, husker ikke dette helt har lært det en gang før i verden. Der er noen bestemmelser og de tviholder apotekenes eiere på å få beholde fordi de er redde folk skader seg på feil bruk av medisiner og manglende veiledning mht. Bruk. Dette var argumenter da angrepillene skulle bli mer tilgjendelig der "de angrende" befant seg og hadde behov. Det samme jalt for Paracet. Yrkesgruppen farmasøyt og apotekteknikkere ønsker jo ikke å bli arbeidsledige. Og noen medisiner og produkter tjener apotekene lite på, mens andre produkter kan de tjene mer på, og da vil de så klart ikke gi fra seg produkter. Hvem vil gjøre seg selv arbeidsledig? En annen ting er hylleplass i matbutikker og at matbutikker skal ha et tilstrekkelig salg for at det skal svare seg å bruke hylleplass på produktene.Anonymous poster hash: ff2f4...f6a Helt galt. Dette er det ikke apoteker og farmasøyter som bestemmer, men legemiddelloven. Det er god grunn til at dagligvarebutikker og kiosker ikke får selge noe særlig apotekervarer. De burde ikke fått selge det de gjør heller.Anonymous poster hash: ef221...a61 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #8 Skrevet 14. september 2014 De som jobber i matbutikk er ikke kvalifiserte til å selge Paracet engang, selv om det blir gjort. Paracet kan være dødelig ved feilbruk, og dette har kassadamene null peiling på. Mange av de andre medisinene som finnes skal vurderes utifra kundens behov, og feil valg av preparat kan være svært skadelig. Ellers er det noe med at enkelte varer er apotekeksklusive, det er lover og regler som bestemmer over det. Anonymous poster hash: bee68...831 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #9 Skrevet 14. september 2014 Paracet forårsaker flest dødsfall av alle medikamenter her i landet. Det skulle aldri vært solgt utenfor apotek. De fleste butikker bryr seg heller ikke om at det er kvantumsrestriksjoner på salget. Jeg fatter ikke hvorfor de får lov å selge det.Anonymous poster hash: ef221...a61 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #10 Skrevet 14. september 2014 Paracet forårsaker flest dødsfall av alle medikamenter her i landet.Anonymous poster hash: ef221...a61 Interessant. Kilde? Anonymous poster hash: 4774a...fe3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #11 Skrevet 14. september 2014 Interessant. Kilde? Anonymous poster hash: 4774a...fe3 Det er min erfaring etter mange år i helsevesenet. Det er alltid blitt hevdet av alle eldre og yngre kolleger rundt meg, og jeg ser ingen grunn til å tvile på det. Det skjer svært ofte. Jeg ser ingen grunn til å finne statistisk grunnlag for noe jeg og kolleger erfarer rundt oss hele tiden.Anonymous poster hash: ef221...a61
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #12 Skrevet 14. september 2014 Interessant. Kilde? Anonymous poster hash: 4774a...fe3 Det er min erfaring etter mange år i helsevesenet. Det er alltid blitt hevdet av alle eldre og yngre kolleger rundt meg, og jeg ser ingen grunn til å tvile på det. Det skjer svært ofte. Jeg ser ingen grunn til å finne statistisk grunnlag for noe jeg og kolleger erfarer rundt oss hele tiden.Anonymous poster hash: ef221...a61 Jeg har sjekket tilgjengelige statistikker (som dessverre ikke alltid er helt pålitelige av diverse grunner), og skal delvis falsifisere min egen påstand, men samtidig bekrefte hvorfor jeg har det inntrykket jeg har. Den største dødeligheten sees med opiater og opioidanalgetika. Disse dødsfallene skjer oftest utenfor sykehus. Av lettere analgetika troner paracetamol definitivt høyest. Av ALLE forgiftningsinnleggelser i perioden 1990 - 2004 utgjorde paracetamol 52%. Dødeligheten er heldigvis ikke like høy, men det skjer mange slike dødsfall. De registreres dessverre ikke alltid helt som de burde i forhold til statistikk. Paracetamolforgiftning tar nokså lang tid, og merkes derfor godt når disse blir innlagt. Opiatforgiftningene går fort, skjer gjerne utenfor sykehus, og er svært ofte knyttet til rusmisbrukere. Jeg vil helst ikke linke til kilden direkte, fordi det er en del suicidale mennesker her på forumet som ikke trenger noen oppskrift, men du kan søke opp flere slike undersøkelser i tidsskrift for den norske legeforening.Anonymous poster hash: ef221...a61
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #13 Skrevet 14. september 2014 Paracet vil ikke være førstevalget til suicidale mennesker da det er 3 utrolig lang og smertefull død. Har lest om mange som er lagt inn på sykehus pga reisesyketabletter. Jeg har selv under avgiftnings opphold ruset meg på ting fra mat butikken.. Hvorfor selges dette på kiwi når det er såpass dødelig? Hvorfor er det greit? Og der vil ha MER?Anonymous poster hash: 73b4a...14c
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #14 Skrevet 14. september 2014 Paracet vil ikke være førstevalget til suicidale mennesker da det er 3 utrolig lang og smertefull død. Har lest om mange som er lagt inn på sykehus pga reisesyketabletter. Jeg har selv under avgiftnings opphold ruset meg på ting fra mat butikken.. Hvorfor selges dette på kiwi når det er såpass dødelig? Hvorfor er det greit? Og der vil ha MER?Anonymous poster hash: 73b4a...14c Mulig, men jeg har sett veldig mange suicidforsøk med paracet. Fortvilte mennesker skjønner ikke nødvendigvis at dette er langvarig og smertefullt. Mange får panikk og ringer etter noen timer. Jeg synes ikke det burde vært solgt utenfor apotek.Anonymous poster hash: ef221...a61
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #15 Skrevet 14. september 2014 Jo det er jo sant, (har vært for mange år i et miljø der alle vet alt som ee å vite om tabletter) kanskje noen tenker *tabletter. Tar jeg mange nok så dør jeg . Og når man tenker "dør jeg" tror man gjerne det skjer på et blunk . Men absolutt Enig i at det ikke burde selges i butikken. Det samme gjelder for reisesyketabletter og div sprayer. Er liksom bare å ta et kjapt søk eller henge litt på ff også kommer lista over dagligvarer man kan misbruke. Skummelt er det. Men mener du det ville vært mindre skade av Paracet kun på apotek? Når jeg kjøper der på apoteket. (Sjeldent pga pris forskjell) så får jeg jo ingen opplysning om det. Uten å spørre da. Men hvis jeg vil misbruke de/skade meg så spør jeg vel ikke hu i kassa ? Også er det sikkert mange som kjøper det og har det liggende for for eks hodeverk men som en kveld finner ut at de skal spise 2-3 esker. Tenker bare at jeg vet ikke om det kan unngås da. Bortsett fra at det kanskje er lavere terskel på butikken pga tilgjengelighet og åpningstider / kanskje man kan få kjøpt selvom man er rusa osv Anonymous poster hash: 73b4a...14c
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #16 Skrevet 14. september 2014 Jo det er jo sant, (har vært for mange år i et miljø der alle vet alt som ee å vite om tabletter) kanskje noen tenker *tabletter. Tar jeg mange nok så dør jeg . Og når man tenker "dør jeg" tror man gjerne det skjer på et blunk . Men absolutt Enig i at det ikke burde selges i butikken. Det samme gjelder for reisesyketabletter og div sprayer. Er liksom bare å ta et kjapt søk eller henge litt på ff også kommer lista over dagligvarer man kan misbruke. Skummelt er det. Men mener du det ville vært mindre skade av Paracet kun på apotek? Når jeg kjøper der på apoteket. (Sjeldent pga pris forskjell) så får jeg jo ingen opplysning om det. Uten å spørre da. Men hvis jeg vil misbruke de/skade meg så spør jeg vel ikke hu i kassa ? Også er det sikkert mange som kjøper det og har det liggende for for eks hodeverk men som en kveld finner ut at de skal spise 2-3 esker. Tenker bare at jeg vet ikke om det kan unngås da. Bortsett fra at det kanskje er lavere terskel på butikken pga tilgjengelighet og åpningstider / kanskje man kan få kjøpt selvom man er rusa osv Anonymous poster hash: 73b4a...14c Mange som kjøper Paracet har spørsmål. Hvor mye kan jeg ta? Kan jeg kombinere det med xx? Hvor mange ganger i døgnet kan jeg ta en dose? Hjelper det mot yy? Er det farlig å ta litt mer enn det står i pakningsvedlegget? Etc, etc. På et apotek er den som ekspederer deg kompetent til å svare på alt dette, og gi veiledning til hvordan du skal bruke det. Eventuelt fortelle deg at det ikke hjelper mot det du tenker å bruke det for. På apoteket vet de godt hvorfor du ikke får kjøpe ubegrensede mengder. På kiwi, bensinstasjoner etc. har ikke personalet noen som helst fagkunnskap. De har ikke lov til å gi noen råd eller informasjoner om medikamentet. Mange gjør det allikevel, enten fordi kunden maser, eller de tenker at det kan jo ikke være så farlig, og så synser de litt. Mange bryr seg ikke om mengdebegrensningen. De skjønner ikke at det kan være lurt å ikke selge til deprimerte mindreårige og lignende. På apoteket ser de an kunden. I butikken vil de bare ha køen vekk, og kaster tablettene på båndet. Råd, veiledning og grenser begrenser legemiddelskader. Det får man ikke på kiwi eller meny eller statoil. Apotekene har kunnskapen, og kan hjelpe kunden å finne riktig preparat og riktig dosering og bruksmåte. Man kan nok ikke eliminere skadevirkninger og dødsfall, men man bør søke å begrense det. Det gjør man mer effektivt om alle som selger medisiner har fagkunnskap og vet hvordan det skal brukes, og kan sette grenser etter lovverk og skjønn.Anonymous poster hash: ef221...a61 1
Gjest Pheel Skrevet 14. september 2014 #17 Skrevet 14. september 2014 Suicidale kan drepe seg selv med saks, barberhøvel og veldig mye annet. Skal vi barnesikre hele matbutikken og ha resept på alt som kan være dødelig ved feil bruk? 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #18 Skrevet 14. september 2014 Suicidale kan drepe seg selv med saks, barberhøvel og veldig mye annet. Skal vi barnesikre hele matbutikken og ha resept på alt som kan være dødelig ved feil bruk? Vi kan forsøke å kontrollere de områdene det er mulig å ta kontroll over. Synes du vi burde selge cyanid i matbutikken? Hvorfor ikke?Anonymous poster hash: ef221...a61 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #19 Skrevet 14. september 2014 Om man har spørsmål om paracet eller andre medikamenter som kan kjøpes i dagligvarebutikker så går man på apoteket, enkelt og greit. Vi kan ikke gjøre det vanskeligst mulig for folk å kjøpe enkle medikamenter pga noen. Hvis man ønsker å ta livet sitt så finner man en måte. Paracet er en dårlig måte siden det tar lang tid, er smertefullt og ikke garantert å faktisk dø. På apoteken så sier de ingenting, hverken når man kjøper reseptfritt eller tar ut på resept, man må spørre om det er noe. Det er ikke sånn at de informerer om alt. Så om man ikke tenker på å spørre om noe så får man heller ikke noen informasjon. Så det kan fint være feilmedisinering fra apotekvarer også, det kommer mest ann på den som tar medikamentet. Noen bruker hodet - andre ikke. Anonymous poster hash: fddf2...aa0 1
Avalon Skrevet 14. september 2014 #20 Skrevet 14. september 2014 Tråden er ryddet for avsporinger. - Avalon, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå