Gå til innhold

Er abort fælt?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Fant ut igår at jeg er gravid. Det er helt grusomt. Bestilt legetime, det skal bort...

Hvordan er abort? Ettervirkninger?

Håper noen kan fortelle meg litt om dette, er så lenge til legetimen min!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Jeg skjønner at du har det grusomt nå. Har selv tatt abort for noen år tilbake.

Første gang du kommer på sykehuset, tar de en ultralyd for å se at barnet lever og hvor langt du er på vei. Du får da også time til selve inngrepet.

Under inngrepet får du selfølgelig narkose, så du merker ingenting før alt er over. Jeg råder deg til å ta med ei god venninne/kjæresten eller noen andre du stoler på.

For selv om det ikke er vondt fysisk, så kan det være tøft psykisk.

På sykehuset forteller de deg om eventuelle fysiske ettervirkninger. Du vil nok blø i noen dager. Også skal du heller ikke bade eller bruke tampong i begynnelsen. Husker ikke hvor lenge. Dette for at det ikke skal gå infeksjon/bli betennelse. Det kan også være at de ikke har fått ut alt, og du må da tilbake til utskrapning. Med meg gikk alt helt fint, så vet ikke hvor vanlig det er.

Du bør også være klar over de psykiske ettervirkningene. Jeg har selv slitt mye med dette, og legen min har nå henvist meg til psykolog.

Men for meg var det slik at fornuften sa abort, mens følelsene ville noe helt annet.

Jeg mener ikke å skremme deg fra det valget du har tatt, for du virker jo veldig sikker, men det er jo greit å være obs på at man også kan få psykiske reaksjoner i ettertid.

Til slutt vil jeg bare gi deg en klem og si at jeg føler med deg...

:klem:

Skrevet

Takk for svar :)

Går nok bra dette her.....

Gjest batailley
Skrevet

Jeg ville bare slenge meg på her og gi deg noen tips/råd!

Jeg tok abort for drøye 1 1/2 år siden. Av private årsaker bestemte vi oss for abort og jeg var på Ullevål sykehus for å høre om hvilke muligheter jeg hadde. Der anbefalte sykesøster meg å vurdere medisinsk abort istedenfor kirurgisk inngrep med narkose. Det var det jeg egentlig hadde bestemt meg for (kirurgisk inngrep) Etter noen samtaler bestemte jeg meg for å gjøre en medisinsk abort da det er den mest naturlige måten å gjøre dette på. Det kan gjøres inntil 3 måned! Du får en pille av sykesøster, kommer tilbake etter et døgn og får så en pille til, og legges inn på sykehuset i noen timer. Disse pillene fører til at kroppen støter barnet fra seg på en naturlig måte (litt på samme måte som spontan abort). Og det sies at komplikasjonene er mye mindre og mer naturlig for deg enn ved kirurgisk inngrep. Da må du også ha full narkose!

Jeg fikk smertestillende mens jeg lå på sykehuset og følte meg ganske kvalm med svake magesmerter men absolutt IKKE uutholdelig. Da kunne jeg få mer smertestillende også. Etter et par timer var jeg ute på toalettet og kroppen støtet fra seg føtus. Så hvilte jeg i en times tid og fikk reise hjem! Det var selvfølgelig en litt rar følelse, det som var skjedd, men jeg følte likevel at det var riktig den gang (for meg).

Så hvis du først har bestemt deg for abort så vil jeg anbefale den medisinske! Det er ikke så vondt som noen kan skremme med (jeg hadde en venninne som skremte vettet av meg og ventet det værste). Jeg er heller ingen stor tøffing så det går bra skal du se!

Lykke til. Sender deg masse gode klemmer :klem:

Skrevet

Jeg hadde en kirurgisk abort ifjor. Gikk helt greit det. Blødde i noen dager etterpå, men hadde ikke vondt og kunne fint gå på jobb dagen etterpå. Har ikke hatt noen problemer i ettertid heller.

Jeg fikk beskjed om at man bare får tilbud om medisinsk abort hvis man ikke har kommet så langt i svangerskapet. Tror jeg var 10-11 uker på vei da jeg tok abort.

Skrevet

Jeg syns dette er helt hårreisende lesning. Jeg blir bare mer og mer mot abort jo eldre jeg blir. Stakkars barn som ikke får muligheten til å leve og som blir drept fordi noen ikke er voksne nok til å ta ansvar. Du som tok abort i uke 10,11 burde ihvertfall tenke deg om - du var tross alt nesten 12 uker på vei og det var et lite menneske som levde inne i magen din. Fra uke 5 så begynner hjertet til babyen å slå og ved uke 12 er fosteret allerede veldig aktivt. Syns det er hårreisende av sykehuset å sjekke først om barnet lever for så å ta livet av det :evil:

Nå får jeg sikkert en del "pes" for mine meninger, men det får så være.

Til du som skrev innlegget: husk de psykiske virkningene av en abort. Du må leve videre vitende om at du har tatt livet av et annet menneske! Det burde være veldig sterke grunner til for å ville dette.

Jeg hadde aldri klart å ta abort.

Gjest Poirot
Skrevet

Kleopatra:

Dette synes jeg var HELT feil tråd å legge innlegget ditt i.

Start din egen generelle tråd, der kan du diskutere for og mot til du blir blå. Men i en tråd der noen ber om svar på et spørsmål synes jeg du kan holde munn. Abort er en lovlig handling her i landet.

Skrevet

bla, bla, bla

Abort er lovlig ja, men å hjelpe folk med å bli gravide - det er de kjipe på + at nå må man jo faktisk ut med kr 6000,- for å sterilisere seg.

Vil du ikke ha barn; bruk prevensjon! Jeg var ikke flink med det sist, men jeg tar ihvertfall mitt ansvar.

Gjest Poirot
Skrevet

Hørt om prevensjon som svikter?

Hva vet du om grunnen denne kvinner har til å fatte sitt valg?

Skrevet

Grunnen vet jeg ikke, men jeg vil ihvertfall råde henne til å tenke nøye gjennom sitt valg. Man må leve med de valgene man tar.

Min mor hadde abort (uprovosert) for 36 år siden som hun forsatt prater om...

Gjest Anonymous
Skrevet

Kleopatra, for alt du vet kan jenta være utsatt for en voldtekt.

Ærlig talt! Frem kampsakene dine et sted denslags hører hjemme.

Lag din egen tråd, for eksempel.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Grunnen vet jeg ikke, men jeg vil ihvertfall råde henne til å tenke nøye gjennom sitt valg. Man må leve med de valgene man tar.

Min mor hadde abort (uprovosert) for 36 år siden som hun forsatt prater om...

Alle er ikke som din mor, og av og til må en gjøre det en må. Derfor synes jeg det er skikkelig respektløst av deg å komme med utsagn som du har gjort her inne.

Men du regnet vel aldri med at noen ville ta deg seriøst, når du starter et innlegg med bla bla bla. Der mistet du all min respekt. For det er bare barn i mine øyne som oppfører seg sånn, og selv de skal læres opp til å ikke svare voksne mennesker på den måten.

Skrevet

Selvfølgelig regnet jeg med å få tilbakemeldinger! Jeg er heller ikke her for å fremme mine kampsaker, da hadde jeg heller meldt meg inn i en eller annen organisasjon.

Om jenta har vært utsatt for overgrep av noen slag syns jeg forferdelig synd på henne og uansett ønsker henne selvfølgelig all mulig lykke til med sitt valg. Håper hun vet hva hun gjør og kan leve med det.

Hvorvidt du respekterer meg eller ikke, interesserer meg ikke overhodet.

Skrevet

Til du som skrev innlegget: husk de psykiske virkningene av en abort. Du må leve videre vitende om at du har tatt livet av et annet menneske! Det burde være veldig sterke grunner til for å ville dette.

Jeg hadde aldri klart å ta abort.

Alle får da ikke psykiske ettervirkninger!

Det er dessuten slike som deg som er med på skape en uødvendig skyldfølelse, og den dertilhørende psykiske belastningen.

Jeg sier som Poirot: lag din egen tråd!

Til trådtarter:

tre av mine venninner har tatt abort de siste årene, ingen av dem har hatt noen store problemer med det, verken under, eller i ettertid.

Skrevet

Synes du er modig som tør å si meningen din jeg Kleopatra. Det er en grunn til at mange sliter med psykiske problemer etter en abort. Det er noe som lever inne i magen. Når det blir et liv, er det jo forskjellige oppfatninger om. Jeg deler nok din, Kleopatra.

Til deg som startet innlegget: Jeg vet ikke hvorfor du har blitt gravid (om du brukte prevensjon eller ikke), vet ikke hvordan livssituasjonen din er heller. Vil bare be deg tenke deg godt om. Skjønner at du er i en vanskelig situasjon. Håper du kommer gjennom dette på en god måte.

Skrevet
Det er en grunn til at mange sliter med psykiske problemer etter en abort.

Det har kanskje noe å gjøre med at enkelte maser om at det er drap?!

Gjest Poirot
Skrevet
Synes du er modig som tør å si meningen din jeg Kleopatra. Det er en grunn til at mange sliter med psykiske problemer etter en abort. Det er noe som lever inne i magen. Når det blir et liv, er det jo forskjellige oppfatninger om. Jeg deler nok din, Kleopatra.  

Min respons har overhodet ikke noe med henens syn på abort å gjøre. Jeg reagerer på konteksten det blir fremmet.

Skrevet

Beklager, Poirot. Ser at det var konteksten du reagerte på. Men hun som startet innlegget spurte jo om det er fælt å ta abort. Hun må kanskje forvente seg slike svar da?

Skrevet

Sorry Kleopatra, men du bør holde kjeft!

Gjest tusjen
Skrevet
Fant ut igår at jeg er gravid. Det er helt grusomt. Bestilt legetime, det skal bort...

Hvordan er abort? Ettervirkninger?  

Håper noen kan fortelle meg litt om dette, er så lenge til legetimen min!

Du må ikke høre på alt som blir skrevet her, noen mennesker eier ikke fintfølelse.. :roll: Det er tøft å ta ett slikt valg..

Det har gått bra med meg.. Jeg har hatt noen få ettervirkninger, men det er sjeldent. Jeg føler at jeg gjorde det "rette" for meg den gangen jeg gjorde det, var 15 år gammel. Ettervirkninger jeg sliter med er når mennesker som Kleopatra ytrer sin meninger.. Jeg blir helt kvalm.. Håper det går bra med deg...

tusjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...