Gå til innhold

Det skjer hvis du spiser kjeks og oppdrettslaks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kilde

Jeg spiser ikke oppdrettslaks eller kjeks og annet med palmeolje. Det er ikke bærekraftig, dårlig for miljøet og kroppen din.

Spiser du dette? Bryr du deg?

Anonymous poster hash: 0f8b1...748
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er like grusomt å se denne artikkelen, som alle andre menneskeskapte problemer!

Det er rett og slett forferdelig ubehagelig å ta innover seg.

Og derfor tror jeg folk (meg selv inkludert) "skyver" det unna og distanserer seg fra det. Det blir for mye på en måte.. som den latsabben jeg er må jeg vare si det hadde vært utrolig mye lettere for alle om helsedirektoratet, regjeringen og forbrukerombudet kom på banen og boikottet disse produktene som forsøpler kloden og kroppen vår.

For min del er det hvertfall tungvindt å plukke opp en pakke kjeks på vei hjem fra jobb fordi jeg får besøk, og måtte stå å vurdere om jeg skader regnskogen i butikken.. Men prøver å gjøre miljøbevisste valg på mat, sminke ect men glipper nok innimellom..

Anonymous poster hash: cadab...fb6

• Liker 1
Skrevet

Jepp jeg spiser både palmeolje og oppdrettslaks helt uten problemer.

Skrevet

Jepp jeg spiser både palmeolje og oppdrettslaks helt uten problemer.

Regnskogen raseres, og folk gidder ikke engang å bry seg bittelitt..

Vi er blitt en gjeng egoister, så vi kommer vel ikke til å endre oss før vi ikke har noe valg lenger. Og da er det muligens for sent..

Anonymous poster hash: 0e6c4...379

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes bare det er utrolig at mennesker kan være så ignorante. Vi er i 2014 og det finnes mye forskning og kunnskap bare et klikk borte. At folk ikke bryr seg forstår jeg heller ikke. Hvordan kan man ikke bry seg om jorden en bor på? Det er ikke som at vi kan flytte til en annen planet når vi har brukt opp jorden.

TS

• Liker 3
Skrevet

Nei, men det,er jo ikke akkurat vanskelig å la vær - er jo bare å lese på innholdsfortegnelsen.

Skrevet

Størstedelen av palmeoljen går faktisk til industrikjøtt og fiskeoppdrett.

Kjøttproduksjon er også den viktigste årsaken til at regnskogen hugges ned. Enorme områder hver eneste dag.. Vil man faktisk gjøre en forskjell, må man droppe kjøtt og oppdrettsfisk..

• Liker 2
Skrevet

Størstedelen av palmeoljen går faktisk til industrikjøtt og fiskeoppdrett.

Kjøttproduksjon er også den viktigste årsaken til at regnskogen hugges ned. Enorme områder hver eneste dag.. Vil man faktisk gjøre en forskjell, må man droppe kjøtt og oppdrettsfisk..

Monkey see, monkey do. Det er vi forbrukere som har makten, til flere som dropper rødt kjøtt som ikke er bra for kroppen eller miljøet og oppdrettslaks som ikke er bra for miljøet, så vil vi få en gladere kropp og et bedre miljø på kloden.

TS

• Liker 1
Skrevet

Spiser ikke kjeks mest fordi jeg ikke tåler gluten men også fordi det inneholder palmeolje og jeg hopper over produkter med palmeolje. Ikke er det bra for meg og ikke er det bra for naturen.

Opprettslaks er full av dritt / gift for å knekke lakselusa som de putter i foret og antibiotika og så det spiser jeg heller ikke.

Baker egne bakevarer inkludert kjeks og spiser bare selvfanget fisk rett fra havet.

Og nå blir det bare økologisk kylling og egg også.

Ellers så lager jeg all mat fra bunnen og prøver å bruke så rene matvarer som mulig.

• Liker 2
Skrevet

Kilde

Jeg spiser ikke oppdrettslaks eller kjeks og annet med palmeolje. Det er ikke bærekraftig, dårlig for miljøet og kroppen din.

Spiser du dette? Bryr du deg?

Det er bærekraftig så lenge man er bevist at det er ett problem. Og sertifiseringer rundt Palmeolje er allerede på plass, så det er ikke ett entydig miljøproblem.

Men så har jeg vært bevisst regnskogproblemet lenge. Dette oppsto ikke i dag, dette har vært ett kontinuerlig problem siste 30 år.

En svakhet er at fra et mennesklig perspektiv finnes det for få direkte økonomiske incentiver til å bevare regnskogen. Verdens styrende organer har liten interesse for miljøspørsmål som ikke påvirker dem direkte og nå.

Når det gjelder kroppen min, representerer palmeolje antagelig den minste trusselen, spesielt med tanke på at 90 % av det jeg ønsker å spise allerede er definert som skadelig og det resterende 10% sunne sliter med å kompenserer. Jeg trøster meg med at selv om jeg neppe blir så gammel, så koser jeg meg den tiden jeg har igjen.

Foreløpig løser jeg problemet med å spise mindre og forbruker mest mulig av det jeg har spist historisk....

Gjest constance90
Skrevet

Regnskogen raseres, og folk gidder ikke engang å bry seg bittelitt..

Vi er blitt en gjeng egoister, så vi kommer vel ikke til å endre oss før vi ikke har noe valg lenger. Og da er det muligens for sent..

Anonymous poster hash: 0e6c4...379

Regner med du dusjer kun 10 min i uka, drar ut alle stikkontakter og aldri bruker motorisert kjøretøy?

Altså, slutt å pek finger på andre mennesker hvis du ikke gjør alt selv.

Men ødeleggelsen av regnskogen er kvalmende. Men alikevel har vi en livsstil som tilsier at vi ødelegger resten med jorda og. Hvis man først skal delta i miljøkonflikter så må man delta i alle.

• Liker 1
Skrevet

Regner med du dusjer kun 10 min i uka, drar ut alle stikkontakter og aldri bruker motorisert kjøretøy?

Men ødeleggelsen av regnskogen er kvalmende. Men alikevel har vi en livsstil som tilsier at vi ødelegger resten med jorda og. Hvis man først skal delta i miljøkonflikter så må man delta i alle.

Jeg tror du bør være forsiktig med å dra ut stikkontakter, det kan bli dyrt.

Anonymous poster hash: 38d2b...985

• Liker 1
Gjest constance90
Skrevet

Jeg tror du bør være forsiktig med å dra ut stikkontakter, det kan bli dyrt. Anonymous poster hash: 38d2b...985

Haha kom på det etterpå. Håper folk forstår hva jeg mente.

Skrevet (endret)

Du vet at for å produsere en halvkilo kjøtt trengs det like mye vann som en dusj hver dag i et halvt år?

Samt at kjøttindustrien forbruker mer av fossile kilder enn transport? Både forurensing og ressursbruk. Å snakke om stikkontakter, en biltur eller en dusj er bare småtteri i forhold.

Endret av Badabing
Gjest constance90
Skrevet

Du vet at for å produsere en halvkilo kjøtt trengs det like mye vann som en dusj hver dag i et halvt år?

Samt at kjøttindustrien forbruker mer av fossile kilder enn transport? Både forurensing og ressursbruk. Å snakke om stikkontakter, en biltur eller en dusj er bare småtteri i forhold.

Og flere argumenterer at en hund bruker like mye energi som en SUV.

Poenget er at det er flere miljø"grener" man bør bry seg om. Og alle som mener en annen gjør feil fordi de spiste en kvikklunsj, dusjet for lenge eller spiser kjøtt må virkelig se på seg selv og se om de gjør alt de selv kan for naturen og kloden.

Regner med ingen av dere da støtter butikker som Clas Ohlson, Ikea, jysk, living og plantasjen som faktisk selger møbler laget av trær fra regnskogen.

Skrevet

Og flere argumenterer at en hund bruker like mye energi som en SUV.

Poenget er at det er flere miljø"grener" man bør bry seg om. Og alle som mener en annen gjør feil fordi de spiste en kvikklunsj, dusjet for lenge eller spiser kjøtt må virkelig se på seg selv og se om de gjør alt de selv kan for naturen og kloden.

Regner med ingen av dere da støtter butikker som Clas Ohlson, Ikea, jysk, living og plantasjen som faktisk selger møbler laget av trær fra regnskogen.

Hvis det er meg du spør, kjøper jeg selvfølgelig hverken møbler eller parkett av tropisk trevirke.

Synes det er interessant hvordan de som gjør mye får pes for å ikke gjøre alt, mens de som gjør ingenting kommer unna.. Man kan ikke bry seg om miljøet før man bor i en hytte i skogen uten vann og innlagt strøm og kun spiser dumpsterdivet mat?

• Liker 2
Gjest constance90
Skrevet

Hvis det er meg du spør, kjøper jeg selvfølgelig hverken møbler eller parkett av tropisk trevirke.

Synes det er interessant hvordan de som gjør mye får pes for å ikke gjøre alt, mens de som gjør ingenting kommer unna.. Man kan ikke bry seg om miljøet før man bor i en hytte i skogen uten vann og innlagt strøm og kun spiser dumpsterdivet mat?

Det er tåpelig å ikke bry seg om miljøet. Men det er tåpeligere å kjefte på andre.

Skrevet

Synes det er interessant hvordan de som gjør mye får pes for å ikke gjøre alt, mens de som gjør ingenting kommer unna..

Brønnpissing på sitt beste :popcorn: Dersom noen ikke dyrker sine egne urter, rettferdiggjør det fire charterturer i året for noen andre, må vite!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...