Gå til innhold

Nektes å gi narkomane mat på gaten...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot

Kjære Waco....

Det går ann å diskutere ting på prinsippielt grunnlag, uten å selv ha avslørt hva man mener.

Hvis man tar utgangspunkt i at narkomane ikke skal være på plata (altså ikke diskutere om det er en god løsning eller ei), og det er noens ansvar å sørge for at dette blir overholdt; da går det fint ann å diskutere om det er smart å dele ut mat til narkomane i sentrum. Hele poenget er et de helst skal ut av sentrum.

Jeg er sjeleglad dette ikke er min jobb å ordne opp i. For uansett hva man gjør, blir noen misfornløyd, og uansett hva man gjør vil noen hevde at narkomane ikke blir tatt vare på.

De narkomane har mange steder rundt i byen å få mat hos, de MÅ ikke få den midt i sentrum.

Og ENDA så har jeg ikke sagt hva jeg mener om saken. Det må kunne gå ann å diskutere sak og ikke person. Men for deg synes det umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Poirot jeg har spurt deg før og jeg spør deg igjen, har du begynt å bruke plata som reakrasjonssted selv???

HAR DU GÅTT DER?

Ja, vet du hva? Sist helg var jeg der faktisk. Og det var supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' vet du hva? Sist helg var jeg der faktisk. Og det var supert![/quote']

Var det 600 eller 800 som ble bøtelagt de første to ukene...jaha...så vellykket det har vært!!!

For nå kan jo slike besteborgere som poirot og akademikervennene hennes sitte ned og beundre det nye praktbygget av opera som ikke vil ha noen mer sjeansene...

Det hadde vært så mye lettere å diskutert med deg om du hadde forstått at narkomane er en konsekvens av samfunnet vi har idag.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

:roll:

Person, person, person...

Har du virkelig ikke bedre argumenter enn at du må hakke på meg bestandig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skal ikke de narkomane få oppholde seg i sentrum da?

De er jo ikke en flokk dyr vi kan jage rundt som vi vil. De er faktisk mennesker med like rettigheter som alle oss andre, og de må da vel få bestemme sjøl hvor de ønsker å være.

Poenget er jo ikke at de narkomane ikke skal få oppholde seg i sentrum. En hver annen gruppering på størrelse med "gjengen på plata" som hadde samlet seg i sentrum og begått kriminelle handlinger ville jo blitt bortvist umiddelbart.

Det som har foregått til nå har jo absolutt vært en særbehandling av de narkomane. De har hatt rettigheter som den vanlige mann i gate aldri ville hatt. Se bare hva som skjer hvis tre personer setter seg i en park og deler en flaske hvitvin. Det er jo et forhold som belønnes med bøter og bortvisning.

Og til Poirot: Waco blir for usakelig. Hva med å overse de ironiske kommentarene? (Hvis det er mulig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare påpeke at narkomani er en sykdom. En sykdom der de syke bør få samme rett til behandling som hvilke som helst andre syke her i landet?

Regner med at mange vil mene det er selvforskyldt, at man velger selv om man vil sette et skudd etc.

Men hva med storrøykere som får lungekreft?

Trafikkofrene som kjørte for fort/i fylla?

Aidsofre som pådro seg hiv ved å ha ubeskyttet sex?

Eller hva med de som har bedrevet overdreven soling og fått hudkreft?

Dette er jo også selvforskyldte sykdommer/lidelser, men har aldri hørt noen diskutere om disse skal få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen er vel uenig i at de skal få hjelp, men å la dem stå på plata hjelper dem i allefall ikke ut av rusmisbruket. Problemet er jo at et slikt sted bidrar til økt rekruttering, og det trenger man slett ikke.

For all del: Bevilg mere penger til behandling av narkomane! Alle som ønsker behandling burde selvsagt få det med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE slik at man ikke skal få gi trengende mat.

Poenget er at man ønsker at de også skal få sitte rundt et bord som oss andre når man inntar et måltid. De som gir mat er derfor henstilt til å samkjøre seg med mer organiserte aktiviteter av samme slag - så man kan favne fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar utgangspunkt i at narkomane ikke skal være på plata (altså ikke diskutere om det er en god løsning eller ei), og det er noens ansvar å sørge for at dette blir overholdt; da går det fint ann å diskutere om det er smart å dele ut mat til narkomane i sentrum. Hele poenget er et de helst skal ut av sentrum.

Slik jeg forstår det var problemet med Plata at man lar alle samle seg på ett sted, og tillater at det foregår salg av narkotika der, og at dette stedet blir ett dopsted. Å dele ut mat rundt omkring i sentrumsgatene blir en helt annen sak, med helt andre konsekvenser.

Å forvente at de narkomane skal reise ut av byen for å hente mat blir urealistisk. Hva skal vi gjøre, oppfordre dem til å snike på T-banen? (I tillegg til at slike turer tar mye tid, så de vil uansett ikke prioritere det, men heller gå sultne. De tar litt tid å skaffe minimum 1500,- til dagen også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forvente at de narkomane skal reise ut av byen for å hente mat blir urealistisk. Hva skal vi gjøre, oppfordre dem til å snike på T-banen? (I tillegg til at slike turer tar mye tid, så de vil uansett ikke prioritere det, men heller gå sultne. De tar litt tid å skaffe minimum 1500,- til dagen også.)

Det er da ikke snakk om å reise med t-bane til Holmenkollen eller Grorud for få en brødskive. Mange narkomane bor på hospitser i utkanten av Sentrum. Det måtte da være en grei løsning å dele ut mat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:roll:

Person, person, person...

Har du virkelig ikke bedre argumenter enn at du må hakke på meg bestandig?

Jeg har da ikke hakket på deg...uansett er det mer trakasserende å påstå at det er deilig på plata nå som de som trengte oppholdsstedet har blitt bøtelagt for å være der...innbrakt i celler som de skulle vært kyr...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Waco Waco waco....

At man får bot betyr ikke at man blir satt på en celle. Det kan nok de fleste her som har fått bot noen gang bekrefte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waco Waco waco....

At man får bot betyr ikke at man blir satt på en celle. Det kan nok de fleste her som har fått bot noen gang bekrefte...

hei hvis man blir tatt for besittelse av narkotika er det å anse som forbrytelse, dvs at man blir innbragt til en jurist skriver deg ut... Det ække noe forenkla forelegg hvis du trodde det..

Forresten er det vanlig rutine å kroppsøke i mennesker når de bilr innbragt....så ikke si at folk ikke blir sjekket grundig og godt for at andre skal ha sin frihet til å slippe å se sånne folk...

Waco

Jeg skjønner deg jo egentlig, det behageligere syn er tross alt et behageligere syn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke noe om at de flyttet de narkomane bort ifra plata. De har gjort en ganske oversiktelig situasjon om til noe som samsvarer med det å famle i mørket.

Vi gjør det for å hindre rekrutteringen. Pft. De gjør det for å få de narkomane bort fra synet til turistene. Og fremstå som noe de ikke er.

Snakke meg om feilprioritering. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

hei hvis man blir tatt for besittelse av narkotika er det å anse som forbrytelse, dvs at man blir innbragt til en jurist skriver deg ut... Det ække noe forenkla forelegg hvis du trodde det..

Forresten er det vanlig rutine å kroppsøke i mennesker når de bilr innbragt....så ikke si at folk ikke blir sjekket grundig og godt for at andre skal ha sin frihet til å slippe å se sånne folk...

Waco

Jeg skjønner deg jo egentlig, det behageligere syn er tross alt et behageligere syn...

Vel, å bli tatt for besittelse av narkotika er jo noe HELT annet enn å bli bedt om å forflytte seg fra et sted man ikek har lov til å være på.... Og det var sistnevnte situasjon du snakket om.

Lær deg å holde saksforhold fra hverandre og ikke blande alt til en eneste stor grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poriot, samme hva du sier...jeg bare forteller deg at flere hundre personer er innbragt pga sin "forbrytelse" (som inkludererer celleværelse) som er besittelse av narkotika....noen ble bare bedt om å flytte på seg, nekter de det er det bare en "forseelse"...

MEN som du sikkert veit, det er de samme folkene som blir innbragt pga narkotikabesittelse som også er de samme folka som blir bedt om å forlate plata.....

Samme hvordan du konkluderer så ender det med at man straffer noen mennesker, men ikke alle....

Du fikk jo f eks lov til å være der...

Waco

men dette har jeg prøvd å forklare til deg så mange ganger før, at egentlig er det æææææh.....nyttelaust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Poirot

Du skjønner det Waco; at besittelse av større mengder narkotika er ikke lov i Norge. Ikke for deg, ikke for meg og ikke for narkomane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner det Waco; at besittelse av større mengder narkotika er ikke lov i Norge. Ikke for deg' date=' ikke for meg og ikke for narkomane.[/quote']

Det er å anse som en forbrytelse, det er derfor de blir satt på glattceller.

Ja jeg vet det du sier, jeg bare poengterer at grunnen til at du har det fint når du er der er at de som var der ikke får være der lenger....

Det er jo ikkeno å diskutere egentlig...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Et splita folk. De rike, de fattige, de friske og de syke.

De fattige skal ikke vises, heller ikke de syke. Så har vi de unge og de gamle. De gamle er gjømt bak vegger i et sykehjem , så de slipper vi å jage så ikke det gjør skam på byen.

Så har vi narkisene. De skal jages vekk. Hva blir det neste? Alkohollikerene? De handikappede? Tyver og kjeltringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge fasaden er i orden og oslo ligner på postkortene smiler alle fornøyde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...