Gå til innhold

Blir det slutt på kontantstøtten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt skremt av tråden nedenfor her, og lurer på om det ligger an til at kontantstøtten blir borte...!??? :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det håper jeg da virkelig. En mer urettferdig ordning enn den tror jeg knapt jeg har vært borte i...

Skrevet

Ikke bry deg om henne. Hun er sikkert i dårlig humør. Kan ikke være oppdatert om hva kontantstøtten handler om ihvertfall. Hvis sp/sv/ap kommer til makten, da blir den sikkert fjernet ganske fort. Får håpe det ikke skjer!

Skrevet
Ikke bry deg om henne. Hun er sikkert i dårlig humør. Kan ikke være oppdatert om hva kontantstøtten handler om ihvertfall. Hvis sp/sv/ap kommer til makten' date=' da blir den sikkert fjernet ganske fort. Får håpe det ikke skjer![/quote']

Jeg finnes ikke i dårlig humør - men du klarte nesten å endre på det!

Jeg håper at kontantstøtten forsvinner. Enkelt og greit!

Gjest Fighter
Skrevet

Var ikke kotantstøtten ment for at en av foreldrene skulle kunne være hjemme med barna og tilbringe mer tid til dem? Når folk bruker kontantstøtten til å betale dagmamma er jo hele hensikten med ordningen borte. Idéen om kontantstøtten er grei nok, men da må den gis til de som faktisk er hjemme.

Skrevet
Det håper jeg da virkelig. En mer urettferdig ordning enn den tror jeg knapt jeg har vært borte i...

Enig :-)

Skrevet

Men ER det snakk om at den skal forsvinne? Ved regjeringsskifte da eller? Jeg har ønske om å være hjemme etter at jeg får barn nummer to. (har ikke råd til å være hjemme nå). Kontantstøtten gjør det mulig.

Hvorfor er du negativ til den Brunhilde?

Skrevet

Det er vel et faremoment om det blir regjeringsskifte vil jeg tro - det er jo KrF sin fanesak.

Kan ikke snakke for Brunhilde, men for meg så virker det som kontantstøtten fungerer mot sin hensikt - folk bruker den til å betale dagmamma og ikke å bruke mer tid på barna sine.

Dessuten får folk med penger nok like mye som de som ikke har noe - og for de som ikke har noe er det knapt nok penger til at det gjør noen forskjell...

OG selvsagt prinsippet med det hele - at KrF rett og slett vil bestikke kvinner til å gå tilbake til kjøkkenbenken der de etter KrF sin mening hører hjemme...

Skrevet

Jeg synes heller ikke kontantstøtten fungerer når den brukes til å betale dagmamma. Men for dem som velger å være hjemme synes jeg det er en fin ordning! Så jeg håper ikke den forsvinner, men de burde gjøre noe slik at kun de som virkelig er hjemme får den..

Det blir litt feil og si at KRF bestikker kvinner til å være hjemme, barn i barnehage får minst like mye støtte som det som gis i kontantstøtte. Og det har blitt satset veldig mye på barnehagefronten også de siste årene. For 5 år siden betalte vi over 3500 for en kommunal barnehageplass, nå betaler vi 4300 for 2. Så det har blitt mye større frihet til å velge det som passer best for deres situasjon.

Skrevet

Det blir litt feil og si at KRF bestikker kvinner til å være hjemme, barn i barnehage får minst like mye støtte som det som gis i kontantstøtte. Og det har blitt satset veldig mye på barnehagefronten også de siste årene. For 5 år siden betalte vi over 3500 for en kommunal barnehageplass, nå betaler vi 4300 for 2.

Klart det er å sette det på spissen, men jeg mener det er bedre å gi penger til barnehageplasser enn å sponse det å gå hjemme.

Det er helt greit å gå hjemme om man vil det - men det bør være et valg, syns jeg :wink:

Skrevet
Dessuten får folk med penger nok like mye som de som ikke har noe - og for de som ikke har noe er det knapt nok penger til at det gjør noen forskjell...

OG selvsagt prinsippet med det hele - at KrF rett og slett vil bestikke kvinner til å gå tilbake til kjøkkenbenken der de etter KrF sin mening hører hjemme...

Barnetrygd er jo også noe alle mottar uavhengig av inntekt/ formue. Bør man revurdere den også?

Ellers så har jeg aldri tenkt på den vinklingen, at kontantstøtten skal "bestikke" kvinner til å gå tilbake til kjøkkenbenken. :ler: For meg åpner det for et ønske om å ta vare på mine egne barn - selv-. Jeg har en god utdannelse og godt betalt jobb, men ønsker altså ikke å presse meg til å fungere som karrierekvinne + mamma + kone +++++. Jeg syns det er et innmari press på oss kvinnfolk for tida! Og jeg syns det er flott at det også tilrettelegges for de som vil være hjemme! Hvorfor er det et problem for dem som ikke ønsker å benytte seg av den ordningen? :-?

(Når det gjelder fusk ifht. dagmamma osv. er det noe man aldri kan avlive helt. Folk finner alltid slike snarveier dersom de ønsker...)

Skrevet
Det er helt greit å gå hjemme om man vil det - men det bør være et valg' date=' syns jeg :wink:[/quote']

Blir det ikke litt feil dersom man skal få støtte til å ha barn i barnehage men IKKE for å ta seg av dem selv? Hvorfor skal man på død og liv sette bort ansvaret for ungene sine til andre? Hm, merkelig utvikling... :-?

Skrevet

Barnetrygden er i det minste til en viss grad behovsprøvd (du får dobbel om du er alenemamma f.eks), men jeg syns ikke det er en ideell ordning heller nei...

Jeg setter det litt på spissen La Flaca - men se svaret mitt over - jeg mener ikke at ingen skal gå hjemme heller :wink:

Skrevet

Nå misforstår du meg - om offentlig støtte blir brukt slik at det er barnehageplass til alle om de vil (in a perfect world) så har alle et reelt valg, ikke sant?

Alle må ikke på død og liv passes ute av hjemmet, men jeg tror barnehage er veldig sunt også...

Og hvorfor skal vi ha betalt for å gå hjemme? :klø:

Skrevet

(Når det gjelder fusk ifht. dagmamma osv. er det noe man aldri kan avlive helt. Folk finner alltid slike snarveier dersom de ønsker...)

Når mesteparten av de som mottar kontantstøtte fusker så bør det gjøres noe for å begrense det..

Husker en undersøkelse for noen år tilbake, da mottok over 80% av 1-åringene kontantstøtte. Jeg tviler sterkt på at så mange var hjemme med dem.

En annen liten "fare" med å være hjemmeværende mor er at det som regel ender med at far i huset jobber mye mer, både på grunn av at han har muligheten til det og for å tjene litt mer. Det synes jeg ikke er så positivt heller! Når så mor skal ut i jobb igjen så kan det fort bli konflikter. Men er man bevisst på det bør det gå bra. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

ja måtte den forsvinne på mandag.

Skrevet
Og hvorfor skal vi ha betalt for å gå hjemme? :klø:

Nei, sånn var det jo ikke før. Derfor var det også et overklassefenomen å være hjemmeværende husmor, et privilegium. (det syns jeg fortsatt det er i dag).

Jeg er ikke tilhenger av en velferdsstat som syr puter under armene på folk, og ikke produserer noen verdens ting. Men jeg liker ikke utviklingen dersom det skal være økonomisk umulig for kvinner å være hjemme med barna sine. I motsetning til å ha dem i barnehage. Dersom barnehageplasser skal subsidieres skal det søren meg tilrettelegges for at man skal kunne være hjemme med barna også. Begge deler, ikke enten eller...hvis du skjønner hva jeg mener. :wink:

Skrevet
Barnetrygden er i det minste til en viss grad behovsprøvd (du får dobbel om du er alenemamma f.eks)' date=' [/quote']

Feil! Man får for ett barn ekstra. Dvs har man bare 1 barn, får man penger for 2. Har man 2 barn, får man penger for 3 etc. Altså 1 barn ekstra. Ikke dobbelt så mye... :wink:

Gjest Lillemor Gull *
Skrevet

Skal ordningen med kontantstøtten fungerer må den gi foreldre et reelt valg. Få har råd til å gå hjemme fro 3700 i måneden.

I dag er det mange foreldre som mottar kontantstøtte som egentlig ikke ønsker det.

Foreldre som ikke har fått barnehageplass og som ikke har lyst/mulighet til å være hjemme.

Barnehageplass står øverst på mange foreldres ønskeliste. Det å kunne dra på jobb i visshet om at barnet blir tatt vare på av flinke mennesker som følger et ordentlig opplegg.

I dag er det dagmammaer som tjener på kontantstøtten, ikke foreldre!

Vi var heldige og fikk valget mellom barnehageplass eller kontantstøtte. Vi valgte det første uten å blunke. Enda vi har dårlig økonomi og uten tvil hadde tjent bedre på å finne en dagmamma og motta kontantstøtte.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Så enig som jeg kan bli, og jeg er faktisk i godt humør i dag. :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...